Krympet Rapid styrker Skoda

KORTERE: Ny Skoda Rapid Spaceback blir kortere i hekken enn Rapid, men likevel større og rimeligere enn storselger VW Golf. Foto: Produsenten
KORTERE: Ny Skoda Rapid Spaceback blir kortere i hekken enn Rapid, men likevel større og rimeligere enn storselger VW Golf. Foto: Produsenten
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med en ny og litt mindre Spaceback-variant håper Skoda å få fart på salget av kompaktbilen Rapid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Skoda Rapid Spaceback

Pris fra: Kr 180.000?

L/B/H: 4,30/1,70/1,46 m

Bagasjerom (VDA): 415 – 1380 l

Motor: 86 – 122 hk

Forbruk (EU): fra 0,38 liter

CO2-utslipp (EU): fra 99 g/km

4x4: Nei

Kollisjonsputer: 6 stk.

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: 5 stjerner

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Skoda har gjennom hele dette århundret gjort det svært godt i Norge.

Men den nye modellen Rapid, introdusert ved juletider som fjorårets julegave fra Skoda, har så langt nærmest vært en fiasko.

Et halvt år ut i 2013 viser fasiten fra Opplysningsrådet for Veitrafikken at Rapid kun er solgt i 186 eksemplarer. Forklaringen kan være at Rapid med sitt digre bagasjerom ser for sedan-aktig ut, og biler som ser slik ut, selges knapt i Norge.

Les også: Ny billig-stasjonsvogn fra Skoda på vei

Nå håper Skoda at en kortere og mer ekte kombivariant skal få fart på Rapid-salget. Rapid kombi deler naturligvis teknikk med storebror, men er forkortet 18 cm til 4,3 meter. Samtidig reduseres bagasjerommets størrelse fra 550 til 415 liter.

Motorprogrammet strekker seg fra 86 hk, via 105 hk til 122 hk bensin, og inneholder i tillegg en sparedieselmotor på 90 hk med forbruk på 0,38 liter/mil. Utslippet av klimagassen CO2 oppgis til 99 gram per kjørte kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under bildetBAK RATTET: Her er alt likt fra storebror. Foto: ProdusentenBAK RATTET: Her er alt likt fra storebror. Foto: Produsenten

Fortsatt er Rapid større både utvendig og i bagasjerommet enn storselger VW Golf, som den faktisk nå kommer til å konkurrere mot. Hva bilen vil koste når den ankommer Norge mot slutten av året, er ikke klart.

Les også: Dette kan koste deg 70.000 kroner

Dagens Rapid prisstarter på 191.000 kroner. Den kortere utgaven bør bli minst 10.000 kroner rimeligere, hvilket vil gjøre Rapid svært konkurransedyktig i kompaktbilklassen.

Skoda Rapid har en halvbror i Seat Toledo.