Dette kan koste deg 70.000 kroner
Det kan koste deg dyrt om du fyller feil drivstoff på bilen.
Hver dag gjør nordmenn den samme feilen, men om sommeren er det høytid for feilfylling av drivstoff på norske bensinstasjoner.
Bare i perioden 21. juni til 21. juli i år har Norges Automobil-Forbund (NAF) hjulpet 494 bilister som har tatt feil pistol ved drivstoffpumpa.
– Det er mer feilfylling i sommermånedene enn ellers i året. Enten er vi nordmenn blitt sløve i varmen eller så koker det i huet når man kommer inn på bensinstasjonen, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF til ABC Nyheter.
Siden økningen i antall dieselbiler i Norge kom fra 2007, har feilfylling økt som assistanseårsak.
– Det er egentlig merkelig at andelen feilfylling av bensin på dieselbil ikke har gått ned etter hvert som folk har vent seg til å ha dieselbil, sier Engebretsen.
Les også: Stor bil til liten pris
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Kan koste skjorta
Har du fylt bensin på dieselbilen vil bensinen ganske raskt tørke ut bevegelige deler i pumpe og dyser.
I verste fall kan bilen begynne å brenne av overoppheting.
Hvis du oppdager bommerten etter at du har begynt å kjøre, er det bare å stanse så fort det er mulig på trafikksikkert vis.
Er du heldig har ikke bensinen rukket å trekke inn motoren, slik at den fortsatt går på diesel.
– Heldigvis skjer det ikke ofte at personer fyller full tank og kjøre uvitende rundt med feil drivstoff på tanken. Veldig ofte oppdager folk feilen etter å ha fylt noen få liter, sier Geir Danielsen i Falck redning til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEr du riktig uheldig må du punge ut med hele 70.000 for å fikse bilen.
– Det kan koste skjorta om du setter deg i bilen og kjører av går med feil drivstoff, sier han.
Les også: Så lenge varer batteriet i elbil
Artikkelen fortsetter under annonsen– Handler på rutine
Fylling av diesel på bensinbiler er ikke fullt så alvorlig siden diesel smører. Er du uheldig kan uforbrent diesel komme inn i katalysatoren som igjen må enten renses eller byttes.
Bilen kan i dette tilfellet også stoppe, men da kreves det kun en totalrenovering av drivstoffanlegget på noen tusenlapper, i verste fall ny katalysator.
Danielsen tror feilfyllingen skyldes at folk handler på rutine.
– I sommermånedene bruker man ofte to forskjellige biler. Er man vant til å kjøre en bensinbil nesten hele året kan det være problematisk om man skal låne konebilen som går på diesel. Av ren rutine fyller man derfor bensin, sier han.
Og lurer du på hvilket kjønn som står for flest feilfylling, har Engebretsen sin klare mening.
– Vi møter oftest på menn. Her er faktisk damene klart best i klassen, sier han.