Hybridene viktige

TOYOTA PÅ TOPP: Før handlet hybrid i hovedsak om Toyota Prius. I dag selger de mer vanlige Toyotaene Auris (bildet) og Yaris bedre. Foto: Øivind Skar
TOYOTA PÅ TOPP: Før handlet hybrid i hovedsak om Toyota Prius. I dag selger de mer vanlige Toyotaene Auris (bildet) og Yaris bedre. Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

De bensin/diesel-elektriske hybridbilene regnes som et helt nødvendig mellomsteg på veien mot elektrifiseringen av bilparken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bensin/elektriske hybridbiler dukket opp da Toyota for 13 år siden tok Prius til Norge. Honda fulgte tett på. Men knapt noen andre enn produsentene trodde på teknologien. Hvordan kunne en bensinbil som i tillegg måtte dra på en elmotor med tilhørende tung batteripakke, gjøre vanlige familiebiler mer drivstoffgjerrige og miljøvennlige?

I dag stusser ingen over at Toyota og Honda fant en ny måte å effektivisere forbrenningsmotoren på. 20 års utvikling har gjort hybridteknologien så stueren at de hybride bilene anses som et helt nødvendige på veien mot en fremtidig elektrifisert bilpark.

Takket være effektive, myndighetsstyrte insentiver utgjør de hybridene bilene en betydelig andel av nybilsalget. Tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser at hybridene utgjorde 6,0 prosent av samlet bilsalg i første halvår, kvantifisert til 4652 enheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge forbindes Toyota gjerne med hybride biler. Og med rette. Av de rundt 23.000 hybridbiler som er solgt i Norge siden tusenårsskiftet, har Toyota med undermerket Lexus levert i overkant av 21.000 av dem.

Dette er de mest populære hybridene i år:

1. Toyota Auris1299
2. Toyota Yaris1208
3. Toyota Prius878
4. Peugeot 508187
5. Lexus CT 200h130
6. Volvo V6059
7. Honda Jazz49
8. Peugeot 300847
9. Lexus RX 450h43
10. VW Jetta29

(Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken per 1.6.)