Folkesuv: Hvilken bør du velge?

Mazda CX-5 er folke-SUV-en som har imponert oss mest det siste året. Den har også solgt som varmt hvetebrød og er storselgeren fremfor noen annen så langt i år - fullt fortjent. Men nå puster nye Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander den i nakken... Foto: Cato Steinsvåg
Mazda CX-5 er folke-SUV-en som har imponert oss mest det siste året. Den har også solgt som varmt hvetebrød og er storselgeren fremfor noen annen så langt i år - fullt fortjent. Men nå puster nye Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander den i nakken... Foto: Cato Steinsvåg
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har testet folkesuver i fleng og har plukket ut de 17 mest interessante vi har hatt i test de siste tre årene. Pluss én...

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Folkesuver. Et ganske nytt ord, men nå en del av det norske språket. Glem det kompliserte «folke-SUV-er». Det er blitt Norges mest populære bilkategori. Det endte med at den gikk forbi både kompaktbilene, ledet an av VW Golf, og familiestasjonsvognene, ledet an av VW Passat og Toyota Avensis.

Fra under 300.000 kroner

Kort og godt: Kompakte SUV-er er den typen bil som selger best i Norge i dag. I denne sammenligningen har vi konsentrert oss om de såkalte «folke-SUV-ene», som vi heretter, som sagt og ganske enkelt, vil kalle folkesuver. Det vil si med innstegspris godt under en halv million, oftest under 400.000 kroner og for de rimeligste også under 300.000. BMW, Audi og Mercedes regner vi eksempelvis ikke med her - men vi kommer tilbake til disse i en egen sak.

Trenger man 4x4?

SUV er i de fleste tilfeller dyrt i forhold til andre bilkategorier - i det minste hvis man insisterer på at den skal ha firehjulstrekk. Det kan derfor være verdt å spørre seg om man virkelig trenger drift på alle fire - eller om det hovedsaklig er gleden av å sitte høyt og ha godt utsyn som frister. Vi tror mange av de som betaler titusener ekstra for 4x4 (per i dag en av tre bilkjøpere her til lands), egentlig godt kunne klart seg uten. I så fall finnes nå mange folke-SUV-er til hyggelige «fra»- priser med forhjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nordmenn vil ha SUV

Fornyelse

Klassen er de siste par - tre årene blitt kraftig fornyet og vi presenterer her testene av de bilene som enten er i første halvdel av sin livssyklus eller som vi har testet etter fornyelse/oppgradering, som eksempelvis VW Tiguan, Mitsubishi ASX og Opel Antara. Testene finner du nedenfor. Vi starter med de nyest ankomne på markedet og listen er i omvendt kronologisk rekkefølge. Ingen er eldre enn tre år - den eldste er fra november 2010.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru Forester

Subaru Forester 2013. Foto: Knut MobergSubaru Forester 2013. Foto: Knut Moberg

Fjerde generasjon Forester representerer litt av en utvikling fra det som startet som en litt høyreist stasjonsvogn med firehjulsdrift for 16 år siden. Det dreier seg nå om en relativt stor folkesuv som, selv om den beholder sine litt rustikke karakteristikker, gir en tilfredsstillende kjøreopplevelse med gode veiegenskaper, fine motorer og nå faktisk også ganske gode plassforhold innvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les test: Subaru Forester

Toyota RAV4

Toyota RAV4 (Foto: Knut MobergToyota RAV4 (Foto: Knut Moberg

Dette er den klassiske folke-SUV-en og historisk en Norges-favoritt. Den nye generasjonen er betydelig større enn forgjengeren. Den er også bedre å kjøre, har bedre plass og kvalitetsfølelse og er bedre utstyrt . Den har altså mye ved seg for å gjenerobre førsteplassen når det gjelder salg, og det har den da også nylig gjort. I juni passerte den Mazda CX-5 på salgstoppen og så langt i år har den bare nevnte CX-5 og Mitsubishi Outlander foran seg på statistikken over nyregistrerte biler (kilde: OFV).

Les test: Toyota RAV4

Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX. Foto: Cato SteinsvågMitsubishi ASX. Foto: Cato Steinsvåg

Dette var stjerneskuddet i 2011 - SUV-en som klatret nesten helt til topps på salgsstatistikken takket være en bortimot uslåelig kombinasjon av veltilpasset pris, motorisering og praktiske egenskaper. Siden har den fått konkurranse på alle plan, men er blitt oppgradert og fortsetter å selge rimelig bra selv om den lider under den påfølgende fornyelsen av de større «tungvekterne» i klassen - RAV4, CR-V, Outlander og Kuga - samt den nye konkurransen fra det nye stjerneskuddet i klassen, Mazda CX-5. I første halvår ble det faktisk solgt mer av trillingene Citroën C4 Aircross og Peugeot 4008 enn av «originalen», ASX.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les test: Mitsubishi ASX (facelift)

Ford Kuga

Ford Kuga. Foto: Øyvind PaulsenFord Kuga. Foto: Øyvind Paulsen

Ford har slått til med nye Kuga. Forrige generasjon Ford Kuga fremsto etter vår mening som temmelig middelmådig, men nykommeren er utvilsomt en av de beste folkesuvene på markedet i dag. Den kjører bra og har fått en god del bedre plassforhold enn tidligere - selv om det er her den fortsatt ligger bak de beste i klassen. Det er verdt å merke seg at Ford Kuga skårer særdeles bra på sikkerhet. Kuga er den 8. mest solgte folkesuven så langt i år, men kom i juni på en 4. plass delt med den aldrende Nissan Qashqai og foran VW Tiguan.

Les test: Ford Kuga

Opel Mokka

Opel Mokka. Foto: Cato SteinsvågOpel Mokka. Foto: Cato Steinsvåg

Sammen med Skoda Yeti er Opel Mokka den minste av folkesuvene vi har testet - da unntar vi bilene som hører til det nye minisuv-segmentet hvor man finner biler som Peugeot 2008, Renault Captur, Ford Ecosport og VW Taigun og som ikke omfattes av denne artikkelen. Opel har imidlertid gjort mye mer riktig med denne bilen enn med storebror Antara og så langt i år har den gjort mye for å hjelpe Opel til en sårt tiltrengt oppgang i markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les test: Opel Mokka

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander. Foto: Knut MobergMitsubishi Outlander. Foto: Knut Moberg

Dette er utvilsomt mye folke-SUV for pengene. Mitsubishi har greid å få til en god pakke og mange fine kombinasjoner av motorer to-eller firehjulstrekk og fem eller syv seter. Bilen er praktisk, romslig og lettkjørt og her har utvilsomt funksjon ledet an foran form, noe de fleste kundene nok lever godt med. Da får det ikke være så farlig om ikke interiøret er blant de mest høyverdige eller lydnivået - riktignok forbedret - det aller beste. Salgsmessig er bilen på pallen sammen med Toyota RAV4 og Mazda CX-5.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les test: Mitsubishi Outlander

Honda CR-V

Honda CR-V. Foto: Knut MobergHonda CR-V. Foto: Knut Moberg

En av de beste folkesuvene i dag er Honda CR-V av fjerde generasjon. Den ble forbedret på alle plan i forhold til forgjengeren - blant annet når det gjelder plassutnyttelsen. Den kommer dessuten til å bli en god del rimelig om ikke alt for lenge - da får den en mye mer avgiftsvennlig dieselmotor på 1,6 liter. Selv før det selger den ganske bra i Norge, med 1.146 nyregistrerte CR-V i første halvår 2013 - noe som har snudd den nærmest dramatisk fallende salgstendensen til Honda her i landet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les test: Honda CR-V

Citroën C4 Aircross

Citroën C4 Aircross. Foto: Cato SteinsvågCitroën C4 Aircross. Foto: Cato Steinsvåg

Dette er PSA-gruppens ene tvillingbror av Mitsubishi ASX. Den andre er Peugeot 4008. Den har de fleste av fordelene og ulempene til søskenmodellen fra Japan, men det skal sies at sistnevnte nylig har fått en midtlivsoppgradering. Vi konkluderte med at C4 Aircross for mange vil være et godt alternativ blant de mest kompakte folke-SUV-ene, selv om det hovedsaklig er på design den skiller seg ut.

Les test: Citroën C4 Aircross

Mazda CX-5

Mazda CX-5.Foto: ProdusentenMazda CX-5.Foto: Produsenten

Vi hadde forventninger til Mazdas nysatsing i folkesuv-segmentet hvor de stort sett har vært bortimot fraværende til nylig. Man kan si de har fått det til i første seriøse forsøk: CX-5 er en utmerket .bil og fikk terningkast seks av oss i første test. Den er også blitt omfavnet av det norske publikummet, som ikke bare har gjort den til suverent mest solgte SUV i første halvår 2013, men også gitt den en annenplass totalt, bare slått av VW Golf.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les test: Mazda CX-5

Opel Antara

Opel Antara. Foto: Cato SteinsvågOpel Antara. Foto: Cato Steinsvåg

Med Antara har Opel ikke helt fått det til. Forholdet pris/ytelser er aldri blitt riktig og selv om bilen isolert sett kan fremstå rimelig attraktiv, er den ikke konkurransedyktig. Heldigvis har Opel fått en langt mer folkelig attraktiv bil med Mokka. 23 takere har bilen funnet så langt i år (1. halvår) - sammenlignet med lillebror Mokka, som har funnet veien til 1.052 kunder.

Les test: Opel Antara (facelift)

Dacia Duster

Dacia Duster. Foto: Cato SteinsvågDacia Duster. Foto: Cato Steinsvåg

Vi skal ikke være slemme og påstå at navnet kommer av at bare duster kjøper denne bilen. Langt i fra - det kan være gode grunner til å anskaffe en rustikk, enkel SUV som dessuten skårer dårlig på sikkerhetstester. Den ene er selvsagt pris. Andre årsaker kan være at man rett og slett har tenkt å bruke den hovedsaklig til jobber som krever fremkommelighet, til kjøring i lav hastighet og i ulendt terreng - og her møter Dacia Duster kriteriene. RØFF OG BILLIG, var vår karakteristikk. Vi må presisere at vi ikke har kjørt en Duster tatt inn av dagens offisielle importør (Renault), og vi må derfor ta visse forbehold angående pris/utstyr og lignende. Men bilens egenskaper burde komme rimelig godt frem. Satt opp mot en kategori som jevnt over holder et høyt nivå faller den gjennom fra et allround-perspektiv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les test: Dacia Duster

Subaru XV

Subaru XV. Foto: ProdusentenSubaru XV. Foto: Produsenten

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne satte Subaru ettertrykkelig tilbake på norgeskartet da den ble lansert i 2011. De færreste har egentlig fått med seg at dette er den nye generasjonen Impreza, som aldri ble lansert som sådan her i landet, men som blir importert i sin XV-utgave - altså nye Impreza «på stylter» på en måte. Men løsningen fungerer utmerket og XV supplerer nye Forester på en god måte som en mer kompakt folkesuv. Relativt enkel, men effektiv, oppsummerer bilen i fire ord.

Les test: Subaru XV

VW Tiguan

VW Tiguan etter oppdatering. Foto: Cato SteinsvågVW Tiguan etter oppdatering. Foto: Cato Steinsvåg

Tiguan har vært med oss noen år nå, men fikk et fornyet liv med sin facelift for et par år siden. Da kom den også med forhjulsdrift og fikk en mye lavere innstegspris. Den har holdt seg godt, har godmodige kjøreegenskaper, grei plassutnyttelse og kan ikke bli feil valg for den som ikke trenger noe større - eller litt mer spennende. Den var storselger i fjor og holder bra stand fortsatt med en 4. plass blant folkesuvene så langt i år - delt med Nissan Qashqai.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les test: VW Tiguan (facelift)

SsangYong Korando

SsangYong Korando. Foto: Knut MobergSsangYong Korando. Foto: Knut Moberg

På bunnen av salgsstatistikken finner vi denne, som for så vidt var et trivelig bekjentskap, men ikke kunne peke på noen konkurransefordeler av rang, og da blir det vanskelig i dagens tøffe marked uten noen prisfordel å vise til. Det ble da også bare registrert én ny Korando i Norge i juni 2013 og 15 biler i løpet av første halvår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les test: SsangYong Korando

Skoda Yeti

Skoda Yeti. Foto: Cato SteinsvågSkoda Yeti. Foto: Cato Steinsvåg

282 slike ble solgt i årets første seks måneder, så den er langt fra å hevde seg i toppen. Konkurransen er da også blitt heftigere, men vi likte Yeti godt med firehjulsdrift og DSG-girkasse og konkluderte med at den kan være et godt valg dersom man ikke trenger mye bagasjeplass.

Les test: Skoda Yeti

Kia Sportage

Dette er den nest eldste testen av de 15 vi har listet her.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kia Sportage. Foto: Knut MobergKia Sportage. Foto: Knut Moberg

Likevel fremstår Kia Sportage fortsatt som høyst aktuell. Den er blitt hjulpet av en svært tøff design, signert Peter Schreyer, til en god salgsplassering her i landet og Kia har fått avsetning for 847 slike så langt i år. Den er romslig, lettkjørt og har en av markedets suverent beste garantier, bare slått av Hyundai. Vi likte mindre den lite følsomme elektroservoen og mangelen på utsyn bakover.

Les test: Kia Sportage

Hyundai ix35

Hyundai ix35. Foto: Knut MobergHyundai ix35. Foto: Knut Moberg

Det begynner å bli en stund siden denne ble lansert og en oppdatert versjon forventes om ikke så lenge. Vi likte den for sin romslighet og sine praktiske aspekter samt en passe kraftfull dieselmotor. Mye bil for pengene, skrev vi, men påpekte en viss stumphet og en mangel på styrefølelse. Bilen selger greit her i landet fortsatt (9. plass med 107 nyregistreringer i juni).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les test: Hyundai ix35

Qashqai på siste verset

PS: Det er muligens en del som savner test av Nissan Qashqai/Qashqai +2 . Vi tok ikke den med i hovedlisten, da en ny generasjon nærmer seg (skal være klar mot slutten av året), og siste test er over tre år gammel. Men her er altså lenken til den likevel, da den fortsatt selger bra her i landet - 4. plass blant folkesuvene i første halvår 2013.