BMW viser ny Active Tourer-versjon

Nå viser BMW en ny versjon av sin Active Tourer - en enda "aktivere" en, ved navn Outdoor. Den forhjulsdrevne BMW-en, som vil konkurrere mot Mercedes' B-klasse, er mer tilpasset "utendørs, aktiv livsstil" - noe mer trendy finnes ikke i Tyskland for tiden. (Alle foto: BMW)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes har sin B-klasse - BMW får sin Active Tourer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så er BMW ute nok en gang med sin forhjulsdrevne konseptbil, kalt CAT (Concept Active Tourer). Det dreier seg om en konseptbil som trolig ligger tett opp til en kommende produksjonsbil, og som viser vei for flere modeller fra BMW.

Ener-GT?

BMW sier ikke selv hvilken modell dette vil bli i en lett modifisert produksjonsversjon, men vi tipper det blir en 1-serie GT, som vi tidligere har skrevet om og publisert spionbilder av, altså en mer romslig og praktisk variant av den relativt sett trange 1-serien, på samme måte som 3-serie GT, den svært rommelige versjonen av 3-serie som vi nylig fikk anledning til å teste.

Forhjulsdrift

Det som i alle fall er sikkert, er at BMW kommer med en ny plattform for forhjulsdrevne biler, både for bruk hos Mini og BMW, og at denne konseptbilen forteller mye om det. Dette har vært kjent en stund, men for de som følger BMW tett, er dette en ganske radikal kursomlegging. Riktignok kommer fortsatt større modeller til å ha bakhjulsdrift (eller firehjulsdrift), og dagens 1-serie med bakhjulsdrift lever videre. Men forhjulsdrift har hittil vært et fremmedord hos den tyske produsenten. Slik blir det ikke lenger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Plug-in-hybrid

Konseptbilen har imidlertid ikke bare forhjulsdrift. Den har også en elmotor med 200 newtonmeter som driver bakhjulene, og bilen er således en ladbar hybrid ("plug-in"). Hovedmotoren, en 1,5-liters turboladet bensinmotor, driver på sin side forhjulene. Dette er en helt ny motor som sammen med den elektriske motoren gir 190 hestekrefter. Det er nok til å sende bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på under 8 sekunder. Toppfarten ligger rundt 200 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For den aktive: Egen og dedikert løsning for transport av sykler i BMW Active Tourer Outdoor. (Foto: BMW)For den aktive: Egen og dedikert løsning for transport av sykler i BMW Active Tourer Outdoor. (Foto: BMW)

Les også: Med et skjold av sikkerhet

Concept Active Tourer har en elektrisk rekkevidde på over 30 kilometer, og kan dermed kjøres utslippsfritt i de fleste daglige situasjoner. Det offisielle blandede forbruket er "under 0,25" liter per mil, og CO2-utslippet skal ligge under 60 gram. Dette er tall som tar utgangspunkt i en kjøresyklus som er en slags blanding av elektrisk kjøring og kjøring med bensinmotoren aktivert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TEST: Toyota Prius plug-in-hybrid

Intelligent energistyring

En morsom detalj er at konseptbilen er utstyrt med intelligent energistyring. Det betyr at den bruker GPS-data for å styre bruken av strømmen best mulig. Eksempelvis vil det kunne bety at batteriene ikke lades på vei opp på toppen av en lang bakke, selv om batterinivået er lavt. I stedet kan den vente med det, kjøre på bensinmotoren opp og heller lade på vei ned fra toppen mens bilen triller eller bremser. Dette vil spare rundt 10 prosent bensin, i følge BMW.

Fleksibil

Konseptbilen er 435 centimeter lang, hvilket gjør at den plasserer seg som en direkte konkurrent til Mercedes B-klasse, en bil som imponerte oss da vi testkjørte den i fjor. Også Volkswagen Golf Plus kan nevnes som en konkurrent. Høyden på 158 centimeter gjør Concept Active Tourer til en slags fleksibil. Den er dessuten 183 centimeter bred og har en akselavstand på 267 centimeter. Det lover godt for de innvendige plassforholdene. Dette er for øvrig et segment BMW tidligere ikke har vært i, så det blir spennende å se hvordan de kan sette sitt preg på dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ganske typisk BMW

Designen er ganske typisk BMW, og ikke mer urealistisk enn at vi tipper dette ligger tett opptil hvordan den etter alt å dømme kommende produksjonsbilen kommer til å se ut. Innvendig er tingene litt mer konseptbil-preget, men de grunnleggende formene i interiøret kan bli med videre mot produksjon. Spesielt den smarte løsningen for å transportere sykler kan komme til å bli et interessant tilvalg for kunder i målgruppen - med den berømmelige "aktive livsstilen".

Frankfurt?

Den videre fremtiden til denne konseptbilen er altså ikke helt sikker, men dersom det går som de fleste tror, og dette blir en bil tilsvarende 1-serie GT, er den ventet å være klar før året er omme.