Vil gi elbileiere fordeler frem til 2025

STRØM: En elbil står til lading på elbilparkeringen i Dokkveien ved Aker Brygge. Parkeringsplassen, som er forbeholdt elbiler, ble omtalt som verdens største av sitt slag da den åpnet i 2010. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
STRØM: En elbil står til lading på elbilparkeringen i Dokkveien ved Aker Brygge. Parkeringsplassen, som er forbeholdt elbiler, ble omtalt som verdens største av sitt slag da den åpnet i 2010. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

AP-poliker mener dagens støtteordning må videreføres.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilen har blitt en suksesshistorie i det norske markedet. Den er mindre miljøbelastende enn bensin- og dieselbiler, og sparer lokalmiljøet for både helseskadelige stoffer og støy.

Frem til 2017 kan elbileiere nyte godt av lave avgifter, men deretter kan det bli bråstopp.

Klimaforliket skal da gjøre en vurdering av hvordan avgiftene skal håndteres framover og om det fortsatt skal satses videre på miljøvennlige biler.

Les også: Vi har kjørt BMWs elbil

Vil beholde støtteordningene

Til NRK sier stortingskandidat Eigil Knutsen i Arbeiderpartiet i Hordaland at fordelene må gjelde lenger om man skal nå Klimaforlikets mål om å kutte mellom 15 og 17 millioner tonn CO2-ekvivalenter innen 2020.

– Jeg vil gi dobbel vrakpant for de som bytter ut en gammel bil og kjøper inn en ny elbil. Så vil jeg beholde støtteordningene som eksisterer i dag frem til 2025, sier Knutsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ap-politikeren får støtte fra flere partier som mener at regjeringen må satse videre på elbiler for å foryngre den aldrende norsk bilparken som er en av de eldste i hele Europa med en snittalder på 10,5 år.

Det betyr at bilene både er mindre miljøvennlige og mindre sikre enn de kunne vært om bilene ble skiftet ut oftere.

Bare Estland har en eldre bilpark med en gjennomsnittsalder på 12,0 år.

Les også: Her får elbilen strøm fra veien

Elbil er populært

Generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening ønsker forslaget velkommen.

– Vi synes dette er gode forslag som absolutt bør være realistiske å gjennomføre. Det ser ut som elbil-saken står sterkt hos norske politikere, sier han til NRK.

Ikke noe sted i verden har man opplevd at elbilene har tatt en så stor andel av nybilsalget som i Norge.

I dag ruller i overkant av 13.000 elbiler langs norske veier. Bare i juni ble det solgt 372 nye elbiler – 108 flere enn i fjor.

Gratis parkering, fritak for bom- og rushtidsavgift, fri adgang til kollektivfeltet og avgiftsfritak er med på å gjøre det svært attraktivt å kjøre elbil.