Nylansering:Mazda3 ut av skapet

Røyken lå tett en god stund etter at Mazda3 hadde rullet ut av skapet. Foto: Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi reiste til London for å delta på presentasjonen av nye Mazda3.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

The Crystal, London (ABC Nyheter) I stedet for å sitte i redaksjonen og laste ned pr-bilder, valgte vi å delta da Mazda samtidig presenterte sin nye Mazda3. Det skjedde samtidig i byene St. Petersburg, New York, Istanbul, Melbourne, London og Køln.

I juni 2003 rullet den første Mazda3 ut av den japanske Hofu-fabrikken. Det var på dagen 10 år at Mazda lanserte generasjon 3 av Mazdas bestselger. Hele 3,6 millioner biler har rullet av monteringsbåndet.

Det har knyttet seg en viss spenning til hva Mazda ville riste ut av ermet når ny Mazda3 skulle lanseres. Den passer inn i C-segmentet, som består av 25% av det totale personbilmarkedet i Europa. Det er derfor viktig å ha en bil i dette segmentet som slår an og selger bra.

Mazda har lansert både CX-5 og Mazda6, som begge har vakt betydelig oppsikt og selger godt. Nå står vi i det miljøvennlige lavenergibygget The Crystal og stirrer på noe som ser ut som et stort skap. Der inne står tydeligvis den godt bevarte hemmeligheten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mazda 3 på vei ut av Mazda 3 på vei ut av "skapet". Foto: Morten Larsen

Akkompagnert av rocka musikk, laserlys og litt i overkant mye teaterrøyk ruller så den nye Mazda3 ut av skapet, bokstavelig talt. Etter at de tre ledende Mazda-sjefene er behørig fotografert ved siden av bilen, kaster Europeisk motorpresse seg over bilen. Jeg går rundt bilen i kaoset av sultne fotografer og får bare noen glimt av bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Helt ny bil

Etter hvert ser jeg mer, og dette er uten tvil en ny bil. Jeg liker det jeg ser. Mazda3 har nå fått sin porsjon av KODO, Mazda sitt designspråk, og familielikheten er ikke til å ta feil av. Nye Mazda3 har mye til felles med Mazda6. Helt greie gener, for å si det slik.

Bakstussen har svært mye til felles med Alfa Romeo Giulietta, og monitoren som troner på dashbordet er til forveksling lik den man finner i blant annet Mercedes-Benz A-Klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Før åpenbaringen fra skapet fant sted, fikk vi i plenum grei informasjon om bilens teknologiske nivå. Den er utstyrt med Mazda sitt i-ELOOP, dessuten er det Skyactive teknologi, Mazda Proactive Safety med i-ACTIVESENCE og mye mer. Sistnevnte er ganske interssant, og består av å:

  • Den sorte trykknappen indikerer nøkkelfri adkomst og start som endel av utstyret i bilen. Foto: Morten LarsenDen sorte trykknappen indikerer nøkkelfri adkomst og start som endel av utstyret i bilen. Foto: Morten Larsen

    Holde øye med trafikken foran og varsler dersom man kommer for nær foranliggende kjøretøy.
  • Forberede bremsene på panikkbremsing hvis potensielt farlige situasjoner oppstår, og bremser automatisk dersom en kollisjon er uunngåelig.
  • ha en radar fartsholder, som justerer fart og avstand til bilen foran.
  • ha blindsonevarsler og filskiftevarsler.
  • Kalkulerer og viser avstanden til forankjørende biler.
  • Har adaptive hovedlys og automatisk nedblending av fjernlys.
  • Bakkeholder og øvrige elektroniske krykker for å holde bilen på rett kjøl.

Motorer

Det vil bli tre bensin motoralternativ, alle med SKYACTIVE teknologi. SKYACTIVE-G har direkte innsprøyting og verdens høyeste kompresjonsforhold i en masseprodusert bil; 14:1, et drivstoffbesparende eksosanlegg og multihull innstprøytingsdyser som gir den rette "tåken" for effektiv forbrenning. Motorene har spesielt utformede stempler og dobbelt sekvensielt kamakselsystem for å veie opp for ulempene med den høye kompresjonen.

Den minste motoren er bensindrevet på 1,5 liter, 100 hk og med et dreiemoment på 150Nm ved 4.000 o/minuttet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Tiltalende og kjøreglad nyhet

Wenche Skarpodde er PR-koordinator hos Mazda i Norge, og ser frem til å få nye Mazda3 på det norske markdet. Foto: Morten LarsenWenche Skarpodde er PR-koordinator hos Mazda i Norge, og ser frem til å få nye Mazda3 på det norske markdet. Foto: Morten Larsen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den andre motoren er på 2,0 liter, 120 hk og et dreiemoment på 210 Nm ved 4.000 o/minuttet.

Så er det en dieselmotor på 2,2 liter. Som et paradoks har den lavest kompresjonsforhold av masseproduserte dieselmotorer, 150 hk og et dreiemoment på 380Nm ved 1.800 o/minuttet.

Den motoren har dobbel, variabel turbo og balanseaksel for å redusere vibrasjoner i motoren.

Priser og salg

Nå kommer det neppe til å bli solgt særlig mange av dieselmotoren på det norske markedet.

Hva salget av bilen blir i Norge, vil ikke PR-koordinator Wenche Skarpodde hos Mazda-importøren anslå foreløpig.

– Det er først sent på høsten at de første bilene vil komme til Norge, og før det må blant annet priser på plass. Da kan man begynne å sette opp salgsmål, påpker Wenche Skarpodde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter fikk Europa-sjef Jeffrey H. Guyton på tomannshånd. Han fortalte at de nå med Mazda3 entrer segmentet med det største salgspotensialet, og derfor håper bilen faller i smak.

Les også: Sjarmerende og tøff japaner

Europasjef Jeff H. Guyton. Foto: Morten LarsenEuropasjef Jeff H. Guyton. Foto: Morten Larsen

– Bilen vi viste i dag er en prototyp, men den vil ikke endres utseendemessig i produksjonsversjon. Selv har jeg kjørt en tidligere prototyp, fortalte Guyton. – Selv om den ikke var ferdig utviklet, opplevde jeg at den var svært lik Mazda6 å kjøre. Og det er nettopp det vi ønsker å få til.

– Kan du antyde om den nye bilen prismessig vil avvike fra utgående modell?

– Det er det for tidlig å si noe spesifikt om, men vår tanke er at den ikke skal avvike mye fra dagens modell. Uansett har jeg tro på at det blir en svært god bil i sin prisklasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når kan vi forvente at den kommer til Norge?

– I Skandinavia vil den komme mot slutten av året, høyst sannsynlig oktober - november. Kanskje ikke den beste tiden på året for en nybillansering, må jeg innrømme, avslutter Europasjef Jeff H. Guyton med et smil.

Les også: En bil du har fortjent?

Les også: Nybillanseringer i kø