Ny Nissan Micra:Liten og avansert

Nye Nissan Micra fremstår som en tøff, liten bil. Foto: Produsent
Artikkelen fortsetter under annonsen

Småbil med utstyr du normalt bare finner i premium biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Tekniske data

Nissan Micra

Modell1,21,2 DIG-S

Motorkonfigurasjon

3 på linje

3 på linje

Slagvolum, cm3

1.598

1.198

Motor effekt, hk/kW

80/59

98/72

Dreiemom., Nm/omdr

110/4.000

147/4.400

Co2-utslipp (g/km)

115

99

Forbruk bl kjøring, l/mil

0,50

0,43

Aks. 0-100 km/t, sek.

13,7

11,4

Toppfart, km/t

170

183

Svingdiameter, meter

9,3

9,3

Bratislava (ABC Nyheter) Sjelden har det vært så behagelig å sitte i en liten, japansk småbil som det var på pressedagene til Nissan i Slovenia. Vinkelen på regnet varierte etter om det blåse kraftig, eller om det var vindkast. Da var det behagelig å søke ly i nye Nissan Micra.

Når jeg snakker om "ny", er det egentlig en større oppgradering jeg mener. Men bilen har fått ganske omfattende endring av både front og bakstuss. I interiøret er det mer teknologi enn det har vært tidligere, og det er en ny midtkonsoll og andre, nye interiørdetaljer.

Det er ny radio, ny 5,8 tommer berøringsskjerm og tilkoblingsmuligheter for AUX og USB, alt etter hvilken utstyrvariant man velger. Dét gir mulighet for å koble opp mot en audioenhet, og om den mangler strøm, finnes det 12 volt kontakt for lading.

Planlegg reisen hjemme

Rimelige småbiler har normalt ikke særlig avansert utstyr. Nissan Micra bryter denne tradisjonen, og for en rimelig penge tilbys avansert teknologi som vanligvis bare finnes på premiumbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ett slikt system er Google "Send-To-Car"-teknologi, som lar eieren planlegge reisen fra PC-en, mac'en eller nettbrettet hjemme og så sende detaljene til bilen før turen. Når man så starter bilen og kobler til mobiltelefonen, kan systemet så via telefonen laste ned reiseruten og andre detaljer i forbindelse med reisen ned i navigasjonssystemet.

Nytt på Nissan Micra: Midtkonsoll med skjerm og kontroller. Foto: ProdusentNytt på Nissan Micra: Midtkonsoll med skjerm og kontroller. Foto: Produsent

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et navigasjonssystem som er nytt, og omfatter nå "utkjøringsvisning" for motorveier komplett med fil-guiding på den ene siden av skjermen, slik at du tydeligere ser hvor du skal kjøre, og hvilken fil du skal ligge i.

Motorer

Under panseret er det heller ingen liten forbedring. Her ligger Nissans nyeste, tresylindrede 1,2 liters turbomatede bensinmotor. Direkte innsprøyting er avansert, og motoren leverer 98 hk kombinert med drivstofforbruk på magre 0,43 liter på mila og 0,99 g/km CO2-utslipp.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Setter en pikant spiss på hverdagen

Nå må jeg ile til og si at innstegsmotoren er en 1,2 liters motor på 80 hk som driver forhjulene via en femtrinns manuell girkasse som standard. Siste generasjon CVT automatgirkasse er tilvalg.

Utstyrsvarianter

Nissan Micra kommer i tre utstyrsvarianter; Visia, med fjernstyrt sentrallås, elektrisk drevne vinduer og karosserifargede speil med elektrisk justering og innfelling som standard.

Acenta har i tillegg karosserifargede dørhåndtak, 15 tommers hjul, automatisk klimaanlegg, skinntrukket ratt pluss automatisk kontroll av frontlysene og vindusviskere.

Nye lykter gir et mer aggressivt uttrykk. Foto: ProdusentNye lykter gir et mer aggressivt uttrykk. Foto: Produsent

Tekna har i tillegg til dette Acenta Nissan Connect, som er det ovennevnte navigasjonssystemet, nøkkelfri adkomst og start, ryggesensorer, oppmåling av parkeringsplass, 15 tommers felger og panoramatak.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Alle fire for Mini Paceman

En kort prøvetur i striregnet ga et positivt inntrykk i tillegg til ly for et uvanlig ugjestmildt vær. Bilen er oversiktlig og fin, med en svingradius på bare 9,3 meter er dette en glimrende bybil. Jeg kunne tenkt meg å ha mulighet for å kunne justere førersetet litt lavere, og så ønsker jeg meg et ratt som kan justeres ut/inn, ikke bare opp/ned. Ellers er dette en bil jeg svært gjerne ser nærmere på når den kommer til Norge. Den blir å finne hos forhandlerne i september.

Les også: Nybillanseringer i kø

Les også: Futuristisk og særegen