Åpen for alle - alltid

Hoksrud: – Molbo-politikk at bilavgiftene er så høye

ALDRENDE BILPARK: Frp-politiker og andre nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Bård Hoksrud, mener regjeringen ikke har gjort nok for å satse på miljøet og foryngre bilparken i Norge. Hallgeir Langeland (SV) i Transport og kommunikasjonskomiteen mener regjeringen gjør nok. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
ALDRENDE BILPARK: Frp-politiker og andre nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Bård Hoksrud, mener regjeringen ikke har gjort nok for å satse på miljøet og foryngre bilparken i Norge. Hallgeir Langeland (SV) i Transport og kommunikasjonskomiteen mener regjeringen gjør nok. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

FrP-politiker Bård Hoksrud drømmer om svensk nivå på bilavgifter i Norge. – Men det kan ta 10 år å gjennomføre, sier han.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den norske bilparken er en av de eldste i hele Europa med en snittalder på hele 10,5 år. Det betyr at bilene både er mindre miljøvennlige og mindre sikre enn de kunne vært om bilene ble skiftet ut oftere.

Bare Estland har en eldre bilpark med en gjennomsnittsalder på 12,0 år.

Til ABC Nyheter sier Frp-politiker og andre nestleder i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Bård Hoksrud, at han lenge har håpet at regjeringen skulle gjøre noe for å fornye den aldrende bilparken.

Les også: Snart kan du selge bruktbilen din til utlandet

– Har ikke gjort nok

Nå går han til angrep på regjeringen som han mener ikke har gjort noe for å foryngre bilparken.

– Det er et kjempeparadoks at regjeringen de siste årene har uttalt at de ønsker at vi skal kjøre nyere og mer miljøvennlige biler, mens de samtidig forhindrer at den vanlige mannen i gata har råd til det ettersom avgiftene er så høye. Dette er bare molbo-politikk, sier han til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hoksrud mener den gamle bilparken er et tegn på at regjeringen er nødt til å gjøre drastiske endringer i avgiftspolitikken om de ønsker at befolkningen skal kjøre mer miljøvennlig.

– Bilparken viser at folk venter med å kjøpe bil fordi det er for dyrt med dagens avgifter, sier han.

– Det må være flaut for Arbeiderpartiet at de har gjort kjøp av bil så dyrt at arbeiderklassen, som de selv hevder å representere, ikke har råd til å kjøpe en ny, sier Hoksrud.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: SV vil ha ulik årsavgift i bygd og by

– For dyrt

Hoksrud sier til ABC Nyheter at han vil kjempe for å halvere kjøpsavgiften på nybil om FrP kommer i regjering etter årets regjeringsvalg.

– Det som er tragisk å tenke på er at majoriteten av bileiere med eldre bilmodeller er unge uerfarne folk. Disse er igjen overrepresentert i trafikkulykker.

– Så lenge en ikke gjør noe drastisk med bilavgiftene, så kommer en ikke til å få gjort noe med dette. Unge folk og barnefamilier blir ofte stoppet av prisen. Det er dyrt med bolig i Norge, og så blir det høye avgifter på bil. Da går det ut over bilen, og man blir kjørende rundt med et gammelt vrak, sier Hoksrud.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik vil de endre bilavgiftene

Fordoblet vrakpanten

De siste årene har Norske myndigheter satt opp prisen på vrakpraten i håp om å få fjernet noen av bilverstingene fra bilveiene i landet.

Vrakpanten har blitt satt opp med 500 kroner de to siste årene. Med den siste økningen som ble gjort i år er vrakpanten fordoblet siden 2011.

HAR SATSET: Hallgeir Langeland (SV) i Transport og kommunikasjonskomiteen mener regjeringen har gjort nok for å gjøre biler billigere. Foto: Anette Karlsen / ScanpixHAR SATSET: Hallgeir Langeland (SV) i Transport og kommunikasjonskomiteen mener regjeringen har gjort nok for å gjøre biler billigere. Foto: Anette Karlsen / Scanpix

– Myndighetene har slått seg på brystet og vært stolt over at de har fått vrakpanten opp. Men hva gjør vel det når avgiftene forsatt er de samme, sier Hoksrud spørrende.

– Mange har jo ikke råd til å kjøpe seg en sikker og miljøvennlig bil med hva de får igjen på vrakpanten, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vil kopiere Sverige

Frp-toppen ønsker derfor at man over tid beveger seg mot et avgiftssystem som en har i Sverige, der nye biler i utgangspunktet ikke pålegges andre avgifter enn vanlig merverdiavgift.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge får biler først merverdiavgift, før en så legger på engangsavgiften. Denne regnes ut basert på vekt, co2- og NOx-utslipp, effekt/hestekrefter - samt vrakpant.

– Jeg mener vi må ha et mål om å halvere dagens kjøpsavgift og komme på samme nivå som Sverige. Men endring av avgiften vil ta mange år. Vi kan ikke fjerne hele engangsavgiften i løpet av ett eller to år. Jeg tror vi må regne med å bruke opp mot ti år for å få avgiftene ned dit jeg vil uten å ødelegge for bruktbilbransjen, sier han.

– Nye biler må bli billigere hvis en skal ta miljøet på alvor, konkluderer Hoksrud.

Les også: – Sikkerhetsutstyr på bil er en «melkeku»

– Vi har satset

Hallgeir Langeland (SV) i Transport og kommunikasjonskomiteen sier til ABC Nyheter at regjeringen har gjort en rekke avgiftsendring for å gjøre mer miljøvennlige biler billigere for å fornye den norske bilparken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har satset veldig på miljøvennlige biler og Norge er nå det landet i verden der det selges flest el-biler per innbygger, sier han.

Langeland kjenner seg ikke igjen i bildet av det ikke er gjort nok for å legge til rette for økt salg av trafikksikre og miljøvennlige biler.

– De miljøvennlige avgiftene er et bevis på at det satses nettopp miljøvennlig, sier han.

Les også: Ubetalte årsavgifter for nesten 800 millioner kroner