– Sikkerhetsutstyr på bil er en «melkeku» for norske myndigheter

KOSTER SKJORTA: Skal du kjøpe en ny VW Golf i år må du regne med å betale 45.031 kroner i vektavgift. Det liker ikke Kongelig Norsk Automobilklub. Foto: Øyvind Skar
KOSTER SKJORTA: Skal du kjøpe en ny VW Golf i år må du regne med å betale 45.031 kroner i vektavgift. Det liker ikke Kongelig Norsk Automobilklub. Foto: Øyvind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Moderne sikkerhetsutstyr gjør nye biler tyngre, og dermed også dyrere i det norske avgiftssystemet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge har en av Europas eldste bilparker med en snittalder på hele 10,5 år. Snittalderen for vraking av bil var i fjor på 19,2 år - den høyeste alderen som er registrert siden statistikken startet i 1985.

– Samtidig vet vi at nye biler generelt er sikrere enn eldre biler. Årsaken til dette er at bilindustrien bruker mye ressurser på å utvikle ny teknologi som dels gjør at ulykker unngås, og dels reduserer skadeomfanget dersom ulykken skulle inntreffe, forteller Jan Johansen fra Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) til ABC Nyheter.

De siste årene har Norske myndigheter satt opp prisen på vrakpraten i håp om å få fjernet noen av bilverstingene fra bilveiene i landet.

Vrakpanten har blitt satt opp med 500 kroner de to siste årene. Med den siste økningen som ble gjort i år er vrakpanten fordoblet siden 2011.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Snart kan du selge bruktbilen din til utlandet

En stor «melkeku»

Men skal vi tro Johansen, er det endringer av kjøpsavgiften som må til om nordmenn skal kjøpe nye og sikre biler.

Han vil nå at staten skal sette ned kjøpsavgiften og belønne folk som velger å kjøpe en trafikksikker bil.

– Nytt sikkerhetsutstyr spiller en stor rolle for trafikksikkerheten, og da er det uforståelig at norske myndigheter konsekvent bruker bilens sikkerhetsutstyr som «melkeku», sier han.

Det er spesielt sikkerhetsutstyret i de nye bilene som bidrar til de høye avgiftene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For reglene straffer tyngre biler med høye avgifter.

KNA undersøkt forskjellene mellom en VW Golf fra 1981 og en fra 2013. Der kom det frem at vektavgiften på den nyeste bilen var betydelig høyere.

Det skyldes at VW har gjennomført en rekke sikkerhetssystemer i de nye bilene i forhold til de eldre modellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Som vi ser har det kommet en lang rekke nyvinninger på Golfen fra 2013 sammenliknet med den fra 1981, men delvis på grunn av alt sikkerhets-utstyret har vekten gått opp fra 780 til 1172 kg. Den nye bilen har en vektavgift på 45 031 kroner, mens den ville hatt en avgift på 29 320 kromer dersom den hadde veid 780 kilo, sier Johansen.

Les også: Disse vil endre bilavgift

Vil ha lavere kjøpsavgifter

Nå ønsker Johansen at norske politikere tar et krafttak for å fornye den aldrende bilparken.

– Sikker bil er ikke luksus, og kjøpsavgiften bør derfor endres for å premiere kjøp av trafikksikker bil. Slik vil vi raskere få en tryggere bilpark. I tillegg har generelt høye kjøpsavgifter gitt Norge en gammel, forurensende og lite trafikksikker bilpark.

– Vi vil sterkt anbefale generelt lavere kjøpsavgifter for å sikre en nyere, mer miljøvennlig og ikke minst sikrere bilpark, avslutter Johansen.