Fornuftige familie-SUV-er

Kia Sportage og nye Toyota Rav 4 er suverene for folk flest. Så jevnbyrdige er duellantene at vi ikke klarte å skille dem.

DUELL: Kia Sportage og Toyotas nye Rav 4 har så mange likhetstrekk at du vil bli like fornøyd uansett hvilken du velger. Alle foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det sies – litt ondskapsfullt – at jo større SUV, jo mer urban er eieren.

Siden ukens testbiler verken er spesielt store eller påkostede, passer de for folk flest – uansett bosted. Dessuten hører begge hjemme blant SUV-enes bestselgere.

SUV-er selger bedre enn noen gang. Nordmenn har god råd, vil sitte høyt og kjøper gjerne bil med firehjulsdrift – for sikkerhets skyld.

Ukens testbiler er lette å like, rommer mange, laster mye, har middels avansert 4x4-teknologi – og de tåler en trøkk. At begge har bakkeklaring under 20 cm viser bare at ingen av dem har noe ute i terrenget å gjøre.

Å kjøpe bil fra Kia og Toyota betyr å tenke mer med lommeboka enn med hjertet. Begge gir forutsigbart og uproblematisk bilhold i mange år.

Les også: Klart best med firehjulsdrift

Kia Sportage

En bil på det gjennomsnittlige, men oppleves godt sammenskrudd. Sju års garanti er likevel bilens aller største fordel. Det gir sju år med bekymringsfritt bilhold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sportage kjører greit, og styringen er mer presist enn Rav 4. Behagelig støynivå inne i bilen, tydelige instrumenter og tilstrekkelig motorkraft trekker opp.

Sportage ikke bare er, men oppleves også som eldst av de to. Dette kommer til uttrykk gjennom den harde plasten inne i kupeen. Førersetet burde hatt flere reguleringsmuligheter, særlig i forkant.

Sportage har løftet Kia til å bli et viktig bilmerke i Norge.

Les også: Her er bilene med best plass i baksetet

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Toyota Rav 4

Nyeste SUV på markedet, noe som gir kødannelser i Toyota-butikkene, med tidvis ganske lang leveringstid på enkelte varianter. Nye Rav 4 har gjennomgått enorme forbedringer sammenlignet med forgjengeren. Å kjøre Rav 4 gir følelsen av å ratte en større bil enn den fysisk er.

Siste generasjon Rav 4 ser bedre ut, kjører bedre og støyer mindre enn forgjengeren. Likevel er den viktigste forbedringen å finne i baksetet, som har vokst til storbilkomfort. Ingen SUV i familiebilklassen tilbyr så mye beinplass bak som Rav 4.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er fortsatt er forbedringspotensial i chassiset. Både Mazda CX-5 og Ford Kuga kjører bedre enn testbilene. Ravs styrepresisjonen befinner seg fortsatt et lite hakk bak Sportage.

Toyota tror de kommer til å selge flere bensinvarianter av nye Rav 4 enn de solgte av den utgåtte modellen. Uansett mener vi kraftige dieselmotorer à la Toyotas 150 hk passer best i SUV-er som Rav 4.

Les også: Alle vil ha SUV

Saken fortsetter under bildet