BMWs hemmelige våpen

BMW har på mange måter funnet opp bilen på nytt med sin nye i3 som kommer til høsten. i3 blir den første elbilen i serieproduksjon fra BMW. Det blir også den første masseproduserte bilen med struktur i karbonfiber. Produksjonsprosessene skal være overlegent de mest miljøvennlige i bilindustrien. (Foto: BMW)
BMW har på mange måter funnet opp bilen på nytt med sin nye i3 som kommer til høsten. i3 blir den første elbilen i serieproduksjon fra BMW. Det blir også den første masseproduserte bilen med struktur i karbonfiber. Produksjonsprosessene skal være overlegent de mest miljøvennlige i bilindustrien. (Foto: BMW)
Artikkelen fortsetter under annonsen

BMW skryter av å være verdens mest bærekraftige bilprodusent, og forklarer hvorfor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ja: BMWs hemmelige våpen er: Fornybar energi, kombinert med nytenking rundt individuell mobilitet og produksjonsprosesser.

Produktet det dreier seg om her er BMW i3, den nye elbilen som skal lanseres til høsten. Bilen som, før den kommer i salg, er den mest populære fra BMW noensinne!

Vi har besøkt fabrikken der den nå er i produksjon. Den er flankert av enorme vindmøller.

Strikt reglement

Ordrene var klare da vi ankom anlegget der BMW skal produsere sin nye elbil: Fotoforbud og tidvis hjelmpåbud, og forbud mot å røre komponentene. Med unntak av demo-prøver.

Tyskerne tar altså ikke lett på reglene, men det var likevel interessante dager da BMW forklarte sin nye måte å tenke både produkt og produksjon på.

Her er

Her er "løypa" DinSides utsendte fulgte for å få en oversikt over BMWs nye måte å tenke bil "fra vugge til grav" på. (Foto: BMW)

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Annerledes fabrikk

Vi angrer i hvert fall ikke på at vi brukte tid på å følge den bayerske bilprodusentens ingeniører gjennom det nyskapende anlegget i Leipzig i det østlige Tyskland.

Med unntak av at det naturlig nok var uvanlig lite aktivitet der inne, var førsteinntrykket at dette på mange måter er en bilfabrikk som en annen. Men etter å ha fått lov til å se nærmere etter, var det klart at det er det ikke.

Hvordan BMW på mange måter har gjenoppfunnet bilen når de har utviklet nye i3, har vi skrevet utførlig om. Du kan lese det her.

Tenk helhet

Prosesstenking gjennomsyrer all aktivitet på dette anlegget. Det er fokus på helhetsbildet når det skal evalueres hvor bærekraftig prosessene er.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et eksempel er karbonfiberproduksjonen, som BMW har satt i system og som for første gang skal brukes i stor skala på en masseprodusert bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er også utviklet separasjonsprosesser som gjør at karbonkomposittene er resirkulerbare (fibrene adskilles fra polymerblandingen).

Etter bilens livssyklus vil komponentene i karbon dermed kanaliseres tilbake, enten til produksjonsprosessene eller til nye produkter.

Fjern det overflødige

Lett vekt, eller rettere sagt lav masse, er vesentlig for at sluttproduktet skal bli så energieffektivt som mulig. Dermed brukes lette materialer i produksjonen - og især karbonfiber i form av CFRP som er kullfiberforsterket polymer.

Med et karosseri i polymer og karbon montert på en ramme i aluminium, er vektreduksjonen i forhold til en konvensjonell bil på samme størrelse mellom 250 og 350 kilo.

Men lette materialer, om de har den fordelen at de gir mer energieffektive biler, har den ulempen at de er energiintensive i produksjon. Svaret er gjennomgående å anvende fornybar energi i produksjonsprosessene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det trodde du ikke? Bilprodusenter blant "verdens mest grønne selskaper"

Karbon

Selve fibrene produseres eksempelvis ved Moses Lake i USA, i et anlegg drevet av vannkraft. Prosessen frem til det ferdige karbonkarosseriet fortsetter ved BMWs anlegg i Tyskland.

Fabrikken i Lepzig får sin energi fra vindkraft produsert av partner wpd AG fra Bremen. Det sies at BMWs måte å tenke fremtidig energiproduksjon og -forvaltning på har inspirert Tysklands makthavere og kan komme til å påvirke den fremtidige energipolitikken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

OFFISIELT: Her er nye BMW 4-serie

Mye mer bærekraftig

Hele produksjonsprosessen er deretter tenkt på nytt med sikte på å gjøre den mer bærekraftig. Bruken av energi (minus 50 prosent), skadelige løsemidler, vann (minus 70 prosent) - alt er grundig gjennomgått.

Enkelte etapper, som hittil har vært så å si obligatoriske i bilindustrien, hopper man bukk over takket være ny bruk av materialer. Eksempler er metallpressene, og lakkeringsverkstedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse er blitt overflødig takket være de ferdigstøpte og allerede fargede karosserikomponentene, kombinert med nye integrasjonspunkter.

Vi har kjørt BMW 3-serie hybrid

Vi må si at BMW har gjort en god jobb når det gjelder å forklare hvordan de tenker bærekraftig transport i fremtiden. Utover prosessene fra utvinning av materialer til produksjon av ferdig bil ser det ganske lovende ut. Også prosessen under (reparasjoner, service), og etter bilens levetid, frem til gjenvinning, er grundig gjennomarbeidet.

Og bilen?

Så var det selve kjøretøyet, da. BMW i3: En elbil med 160 kilometer rekkevidde og litiumion-batteripakke, egenutviklet av BMW og som skal vare hele bilens levetid.

Vi fikk se oppstarten av produksjonen av BMW i3 ved Leipzig-fabrikken. Neste fase blir altså å evaluere selve produktet.

Det ser vi ennå mer frem til etter dette.

DET VAR EN GANG: Første elbil fra BMW kom i 1972, i anledning de olympiske leker i München. (Foto: BMW)

DET VAR EN GANG: Første elbil fra BMW kom i 1972, i anledning de olympiske leker i München. (Foto: BMW)