BMWs hemmelige våpen
BMW skryter av å være verdens mest bærekraftige bilprodusent, og forklarer hvorfor.
Ja: BMWs hemmelige våpen er: Fornybar energi, kombinert med nytenking rundt individuell mobilitet og produksjonsprosesser.
Produktet det dreier seg om her er BMW i3, den nye elbilen som skal lanseres til høsten. Bilen som, før den kommer i salg, er den mest populære fra BMW noensinne!
Vi har besøkt fabrikken der den nå er i produksjon. Den er flankert av enorme vindmøller.
Strikt reglement
Ordrene var klare da vi ankom anlegget der BMW skal produsere sin nye elbil: Fotoforbud og tidvis hjelmpåbud, og forbud mot å røre komponentene. Med unntak av demo-prøver.
Tyskerne tar altså ikke lett på reglene, men det var likevel interessante dager da BMW forklarte sin nye måte å tenke både produkt og produksjon på.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAnnerledes fabrikk
Vi angrer i hvert fall ikke på at vi brukte tid på å følge den bayerske bilprodusentens ingeniører gjennom det nyskapende anlegget i Leipzig i det østlige Tyskland.
Med unntak av at det naturlig nok var uvanlig lite aktivitet der inne, var førsteinntrykket at dette på mange måter er en bilfabrikk som en annen. Men etter å ha fått lov til å se nærmere etter, var det klart at det er det ikke.
Tenk helhet
Prosesstenking gjennomsyrer all aktivitet på dette anlegget. Det er fokus på helhetsbildet når det skal evalueres hvor bærekraftig prosessene er.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEt eksempel er karbonfiberproduksjonen, som BMW har satt i system og som for første gang skal brukes i stor skala på en masseprodusert bil.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er også utviklet separasjonsprosesser som gjør at karbonkomposittene er resirkulerbare (fibrene adskilles fra polymerblandingen).
Etter bilens livssyklus vil komponentene i karbon dermed kanaliseres tilbake, enten til produksjonsprosessene eller til nye produkter.
Fjern det overflødige
Lett vekt, eller rettere sagt lav masse, er vesentlig for at sluttproduktet skal bli så energieffektivt som mulig. Dermed brukes lette materialer i produksjonen - og især karbonfiber i form av CFRP som er kullfiberforsterket polymer.
Med et karosseri i polymer og karbon montert på en ramme i aluminium, er vektreduksjonen i forhold til en konvensjonell bil på samme størrelse mellom 250 og 350 kilo.
Men lette materialer, om de har den fordelen at de gir mer energieffektive biler, har den ulempen at de er energiintensive i produksjon. Svaret er gjennomgående å anvende fornybar energi i produksjonsprosessene.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet trodde du ikke? Bilprodusenter blant "verdens mest grønne selskaper"
Karbon
Selve fibrene produseres eksempelvis ved Moses Lake i USA, i et anlegg drevet av vannkraft. Prosessen frem til det ferdige karbonkarosseriet fortsetter ved BMWs anlegg i Tyskland.
Fabrikken i Lepzig får sin energi fra vindkraft produsert av partner wpd AG fra Bremen. Det sies at BMWs måte å tenke fremtidig energiproduksjon og -forvaltning på har inspirert Tysklands makthavere og kan komme til å påvirke den fremtidige energipolitikken.
Artikkelen fortsetter under annonsenOFFISIELT: Her er nye BMW 4-serie
Mye mer bærekraftig
Hele produksjonsprosessen er deretter tenkt på nytt med sikte på å gjøre den mer bærekraftig. Bruken av energi (minus 50 prosent), skadelige løsemidler, vann (minus 70 prosent) - alt er grundig gjennomgått.
Enkelte etapper, som hittil har vært så å si obligatoriske i bilindustrien, hopper man bukk over takket være ny bruk av materialer. Eksempler er metallpressene, og lakkeringsverkstedet.
Artikkelen fortsetter under annonsenDisse er blitt overflødig takket være de ferdigstøpte og allerede fargede karosserikomponentene, kombinert med nye integrasjonspunkter.
Vi har kjørt BMW 3-serie hybrid
Vi må si at BMW har gjort en god jobb når det gjelder å forklare hvordan de tenker bærekraftig transport i fremtiden. Utover prosessene fra utvinning av materialer til produksjon av ferdig bil ser det ganske lovende ut. Også prosessen under (reparasjoner, service), og etter bilens levetid, frem til gjenvinning, er grundig gjennomarbeidet.
Og bilen?
Så var det selve kjøretøyet, da. BMW i3: En elbil med 160 kilometer rekkevidde og litiumion-batteripakke, egenutviklet av BMW og som skal vare hele bilens levetid.
Vi fikk se oppstarten av produksjonen av BMW i3 ved Leipzig-fabrikken. Neste fase blir altså å evaluere selve produktet.
Det ser vi ennå mer frem til etter dette.