Test: Subaru BRZ 2013BRZ er en baneracer for gata

Er du i godlune, så er Subaru BRZ ekstremt morsom å kjøre. Spesielt på bane er det lett å hente ut all gleden som bor i den. Foto: Petter Handeland
Artikkelen fortsetter under annonsen

En rendyrket sportsbil til under 500 000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ja, det er forskjeller . Men de er ikke store. Det går mest på det visuelle, ved siden av at Subaru hevder de har gjort endringer i hjulopphenget for å gi Subaru BRZ bedre veigrep bak. Mer om det under feltet “kjøreegenskaper”.

Konseptet i disse to bilene er uansett litt morsomt, for i det norske markedet har de helt klart funnet sin egen nisje. Bakhjulsdrevne sportskupeer til under halvmillionen vokser ikke på trær.

Kjøreegenskaper: 5

Vi ga GT86 godt skussmål da vi testet den i fjor. Den var både underholdende og velkjørende, men kunne vært mer voksen i oppførselen uten at den ville tatt skade av det. Den var rett og slett litt for “av/på”.

Kjøreegenskapene i BRZ er like gode – minst. Subaru har gjort endringer i bakhjulsopphenget som gir BRZ en anelse mer feste, som etter vår mening gjør bilen litt mer kjørbar. Litt mer voksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr ikke at BRZ ikke er underholdende. Dette er fortsatt en sladdebil av rang, fortsatt i overkant av det vi setter pris på ved aktiv kjøring på landeveien. Selv når du ikke prøver på det, vil hekken ut. At det tyder på god balanse der greit nok, men med antiskrenssystemet av, skal du jaggu holde tunga rett i munnen. Tilbudene er mange, for å si det mildt.

Antiskrenssystemet gjør jobben sin med hard hånd og stålkontroll. Som i mange andre modeller fra Subaru og Toyota, griper det tidlig og veldig hardt inn.

Problemet er at det griper inn ved selv det minste tegn til overstyring, og tegn til overstyring er det i hver sving med god fart i BRZ. Dermed kan man fort miste litt av den gode flyten i kjøringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det beste med BRZ er den involverende kjøreopplevelsen. Styringen er direkte og gir føreren herlig kontakt med underlaget. Forhjulene sitter dessuten som limt til asfalten, og BRZ understyrer ikke på tørre møkka.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru BRZ test mai 2013=

ANNO 2002: BRZ ser både moderne og sportslig ut, og designerne har absolutt gjort en god jobb. Men, plastspoileren og klarglass-lyktene er vel gått litt av moten igjen? Foto: Petter Handeland

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 8,3
  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,5
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,9
  • 60-100 km/t, 5. gir: 8,2
  • 60-100 km/t, 6. gir: 14,1
  • 80-120 km/t, 3. gir: 5,4
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,3
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,4
  • 80-120 km/t, 6. gir: 13,3
  • Støy tomgang, dBA: 42,4
  • Støy 50 km/t, dBA: 69,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 73,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 75,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,66

Motor: 4

Akkurat som i GT86 sitter det en toliters firesylindret boxermotor under panseret i BRZ. Den er uten noen form for overladning som turbo eller kompressor (selvpustende), og yter 200 hestekrefter. Motoren er bygget av Subaru.

Og vi snakker om en real turtallsmaskin, trimmet på gamlemåten. Her er det harde deler som snurrer fort rundt. Hestene er fulltallige ved hele 7000 o/min, mens dreiemomentet først er på topp ved 6400 o/min. Rødmerkingen begynner ved 7500 o/min., og da lyser en rød lampe mot deg i instrumentpanelet. Shiftlight, som det så populært kalles.

Motoren er det delte meninger om. Kjører du den riktig, altså over 5000 o/min, er responsen som en illsint veps i sukkerrus. Ytelsene er gode og lyden så metallisk raspende som vi liker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det finnes også ulemper. Med så mange gode turbomotoralternativer, kjennes fort motoren i BRZ og GT86 rustikk. Under 5000 o/min skjer det svært lite, og skal du ha noe igjen for å trykke pedalen mot gulvet, er du nødt til å ha riktig gir inne. Litt sånn som VTEC-motorene til Honda for 10–15 år siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en moderne turbomotor, som for eksempel den som sitter i Fiesta ST, har du alltid et kraftoverskudd. Det gjør bilen vesentlig mer lettkjørt og ikke så masete å hanskes med. Dessuten vet vi jo alle at en motor som må tynes på turtall, bruker med drivstoff enn en som sklir av gårde på 2000 omdreininger. Og med lavere forbruk og utslipp, følger lavere registreringsavgift og igjen lavere nybilpris.

Isolert sett er motoren veldig morsom, og det er gøy at Subaru/Toyota tør å gå sin egen vei. Men vi skulle gjerne sett en liten og fleksibel turbomotor med godt dreiemoment på lavt turtall i de kjøreglade bilene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ytelser: 4

Holder du turtallet over 4500 o/min vil du sjelden savne mer motorkraft i BRZ. Responsen er da råbra og ytelsene mer enn gode nok. Det kan være morsomt om du er ute for å rase på lukket område. Dessverre tar det seg dårlig ut å kjøre slik på veien.

Nå tenker du kanskje at jeg har stått opp med feil fot. Men våre målinger bekrefter at den hylende toliteren er langt fra like effektiv som de små turbobensinmotorene.

I våre akselerasjonsmålinger må BRZ se seg frakjørt av mange sportslige bensinturbobiler. Ford Fiesta ST med sine 182 hestekrefter går som en kule i forhold, og er både raskere fra 0–100 km/t og i mellomakselerasjon 60–100 og 80–120 km/t. De kraftigere Golfklasse GTI-bilene er til sammenligning et hav foran i akselerasjonsøvelsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru BRZ test mai 2013=

HERLIG FRES: Motoren er trimmet på gamlemåten - her er det harde deler som snurrer fort. Over 5000 omdreininger er motoren hissig som en veps, men under skjer det svært lite. Foto: Petter Handeland

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 1998
  • Effekt, hk ved o/min: 200/7000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 205/6400-6600
  • Egenvekt, kg: 1305
  • Tilhengervekt, kg: 0
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 424/178/129
  • Bagasjerom, liter: 243
  • Standard dekkdimensjon: 205/55R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,78
  • CO2-utslipp, g/km: 181
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 7,6
  • Toppfart, km/t: 226
  • Pris fra, kr: 454 900
  • Pris testbil, kr: 460 400

Eksteriør: 5

I likhet med GT86 har BRZ klassiske sportsbilformer med et forholdsvis langt panser og kort hekk. Det gjør at den får mye gratis på utseendefronten.

Det betyr imidlertid ikke at designerne ikke har gjort en god jobb. De skarpe formene gjør at de to bilene ser mer aggressive ut enn det som i realiteten blir hovedkonkurrenten her til lands – Mazda MX-5.

Enkelte deler av eksteriøret ser imidlertid litt vel ”The Fast & The Furious” ut, og hører strengt tatt hjemme i 2002. Det gjelder blant annet lyktene med blankt glass og plastspoileren. Akkurat her skulle vi gjerne sett noe litt mer diskré.

De to bilene er som støpt i samme form. De er grunnleggende helt like, men er pyntet med litt forskjellige detaljer som frontfanger og forskjellige luftinntak på framskjermene. Hekken er identisk. Totalt sett synes undertegnede at BRZ er tøffere i fronten enn GT86, men dette får bli opp til hver enkelt å avgjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiør: 5

Også på innsiden er BRZ nær sagt identisk med GT86. Det gjør ikke noe, for førermiljøet i Toyotaen er et sted man fort finner til rette i en veldig sportsbil-riktig sittestilling, med god støtte i gode sportsseter i delskinn (skinn og alcantara).

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilen er trang, men ikke klaustrofobisk. Den har fire seter, men du skal være både smidig og liten for å få plass i baksetet. Med tre voksne i bilen, har begge passasjerene det vondt på grunn av liten plass. I likhet med GT86 er BRZ en toseter med ekstra bagasjeplass.

Når det gjelder materialkvaliteten, så kunne den vært bedre. Det er en del hardplast i både dashbord, midtkonsoll og dørsider. At ingeniørene ville spare vekt er en ting, men det har nok vel så mye med pris å gjøre. BRZ og GT86 er ment å være en billige sportsbiler (selv om de ikke er veldig billige her til lands). Dyre materialer ville trukket opp prisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Subaru BRZ test mai 2013=

COCKPIT: Vi trives bak rattet i BRZ. Man sitter dypt i gode sportsstoler og har rattet høyt og tett mot kroppen. Hardplast i førermiljøet gir en følelse av at BRZ burde koste mindre enn det den faktisk gjør. Foto: Petter Handeland

Komfort: 3

Du kjøper ikke BRZ eller GT86 for komfortens skyld. Kjøreopplevelsen er det viktigste i en slik bil. Selv om BRZ er stiv, er den samtidig så smidig at den tar eggen av de verste ujevnhetene. På veistrekker med rufsete underlag kjenner du uansett at du lever.

Støynivået innvendig er blant de høyeste vi har målt. Spesielt virker det som det trenger inn mye støy fra hjulhusene bak, noe som er litt typisk billige fireseters sportskupéer.

God sittestilling trekker opp.

Sikkerhet: 3

Foreløpig er verken BRZ eller GT86 kollisjonstestet av EuroNCAP. Derfor får den standardkarakter 3 i denne kategorien.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blokkeringsfrie bremser, antiskrenssystem og kollisjonsputer er standard.

Forbruk: 4

Det oppgitte forbruket på 0,78 l/mil ved blandet kjøring er kanskje skremmende, men i vår faste forbrukstest på 20 mil sto både BRZ og GT86 igjen med vesentlig lavere forbruk.

0,66 l/mil for BRZ og 0,67 l/mil for GT86 beviser at bilene kan gå billigere enn oppgitt. Tar vi med motoreffekten i dette regnestykket, er det ingen tvil om at dette er et godt resultat.

Resultatet er likevel litt misvisende, for du vil neppe oppleve å ha et så lavt forbruk ved normal kjøring. Du skal nemlig ikke klemme mye til før forbruket går vesentlig opp.

Med i betraktningen må vi også ta med at de små turbomotorene er mer effektive. Ikke bare er ytelsene bedre, men de går også billigere.

Subaru BRZ test mai 2013=

GODE STOLER: Sportssetene ser bra ut og er gode å sitte i. Sidestøtten er upåklagelig og støtten under lårene tilstrekkelig selv for lange personer. Bakseteplassen er som den pleier å være i en 2+2 - veldig beskjeden. Foto: Petter Handeland

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pris/utstyr: 4

Med BRZ og GT86 har Subaru og Toyota funnet sin egen nisje i markedet. Det betyr nødvendigvis ikke at bilen er utpreget billig. De koster fra drøyt 450.000 kroner.

Målt i kjøreglede er Mazda MX-5 kanskje nærmeste konkurrent. Den koster omtrent 50.000 kroner mindre enn BRZ. Da har du imidlertid både dårligere plass, mindre utstyr og dårligere vekt/effekt-forhold.

Andre mulige alternativer er Peugeot RCZ med 200 hester og Audi TT med 160 eller 200 hester. Dette i kategorien kupeer med fire seter. Førstnevnte koster i praksis det samme, mens TT med 200 hester bikker 500.000 kroner – før utstyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De to tvilling-japanerne kommer med alt man trenger av utstyr inkludert (blant annet navigasjon, sportsseter og xenon), Så oppgitt pris er hva du trenger å forholde deg til.

Men, det finnes alltid et men. BRZ og GT86 er bygget for å være billige alternativer i sportsbilmarkedet. Det bærer de også preg av. Materialkvaliteten innvendig er mange.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyt oppgitt forbruk og utslipp gjør at engangsavgiften er nokså høy, og i det prissegmentet de to bilene lander, er det ikke mange konkurrenter å snakke om. Vi snakker om sportslige kupeer til under halvmillionen.

Subaru BRZ test mai 2013=

KUL: Den ser bra ut, styringen er dønn presis og den elsker å sladde. Men moderne turbomotorer er bedre enn den selvpustende motoren som sitter i BRZ: Foto: Petter Handeland

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Subaru BRZ er et leketøy som fortjener og burde kjøres hardt. Normalegenskapene er vi ikke kjempeimponert over, for det finnes mange raske og velkjørende biler som er bedre egnet til daglig bruk enn BRZ.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spisskompetansen er uansett bilens sterkeste kort. Er du i godlune, så er bilen ekstremt morsom å kjøre, og spesielt på bane er det lett å hente ut all gleden som bor i den. Dessverre blir slik kjøring litt for ekstremt å drive med på vanlig vei. Vi trives uansett godt, men ville nok hatt den som nummer-to-bil.

Les også:

Her står UP i sommer

Er dette verdens mest skremmende bil?

Denne veier under 900 kilo

Vi har testet 661 biler

Saken er opprinnelig skrevet for Vi Menn og publisert på klikk.no.