Prøvekjørt: Skoda Superb:

Romslig og Superb limousin

Tøff som toget! Foto: Morten Larsen

Vi snakker om mer enn en ansiktsløftning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

WIEN (ABC NYHETER): Skoda fortsetter sin modelloffensiv og lanserer i år hele åtte nye eller oppgraderte modeller.

Nye Superb kommer til bilforhandlerne i disse dager, og Skoda satser fortsatt på masser av plass, høy grad av komfort og sikkerhet pakket inn i det jeg vil driste meg til å kalle praktisk eleganse.

En nyhet som sikkert vil glede miljøvernere, er at motoreffektiviteten er forbedret med 19 prosent, ifølge informasjon ABC Nyheter har fått. Dette gjelder først og fremst Skoda Superb Greenline.

Ellers lever Skoda Superb opp til begrepet «Simply Clever» med mange praktiske løsninger. Som paraply i en holder i døren, armlene med stor oppbevaringsplass og den smarte, doble bakluken på kombiversjonen TwinDoor. Bakluken kan åpnes på to måter, og er et Skoda-patent som gjør det mulig å enten åpne hele bakluken med bakruten som på en kombi, eller bare bagasjelokket som på en sedan.

Karosseridesign

Jan Erik Haugen er svært fornøyd med benplassen og følelsen av å sitte i en «limo». Foto: Morten Larsen. Klikk for større bilde.Jan Erik Haugen er svært fornøyd med benplassen og følelsen av å sitte i en «limo». Foto: Morten Larsen. Klikk for større bilde.

Endringene i design innebærer en helt ny front og hekk for både kombiversjonen TwinDoor og stasjonsvognen. Fronten har fått nytt design fra støtfanger til frontrute og fremstår mer distinkt og med rene linjer i tråd med Skodas nye designspråk. Grillen, logoen, hovedlys og tåkelys, panser og skjermer er nye.

En konsekvens av dette er at det nå faktisk er ganske vanskelig å skille nye Octavia fra nye Superb visuelt. Helt nytt er frontlykter med Bi-Xenon hovedlys med integrerte LED kjørelys.

Hekken er også redesignet på både TwinDoor og stasjonsvogn. Baklyktene har fått den typiske C-formen, som på Superb får tre LED-striper. Den nye modellen har baklysene inn på bagasjelokket som to trekanter.

Konklusjonen er at designendringene i bunn og grunn ikke er store, men bidrar til å gi bilen et litt «lettere» preg.

Interiør

Baksetepassasjene kan selv justere temperaturen i setene. Foto: Morten LarsenBaksetepassasjene kan selv justere temperaturen i setene. Foto: Morten Larsen

Dashbord og øvrig interiør er nytt, men utseendet er ikke så veldig forskjellig fra forrige modell. Rattet er nytt, og har nå har fått «gripepupper». Heldigvis ikke så veldig dominerende. Rattet var for øvrig særdeles mykt og behagelig å holde i.

Setene er gode å sitte i, og gir fin lårstøtte. Under armlenet mellom setene er det et romslig oppbevaringsrom, men når bilen er utstyrt med manuelt gir kommer armlenet i veien for albuen. En veldig vanlig ulempe som denne bilen langt fra er alene om.

I baksetet har man storveis benplass. Det er til og med en «fotskammel» som gjør at føttenes vinkel blir behagelig riktig. En smart funksjon er at høyre forsete kan justeres av baksetepassasjeren ved at en bryter er lett tilgjengelig fra baksetet, slik at setet kan justeres i lengderetning, høyde og ryggvinkel derfra. Så gjelder det bare å bli enig med forsetepassasjeren, da!

Man sitter høyt i baksetet og har god oversikt. Takhøyden er pussig nok litt lav, men det er ikke så lavt at jeg med mine 1,83 kom i nærkontakt. Det er mulig soltaket som vår testbil er utstyrt med, stjeler noen centimeter.

Plass

TwinDoor heter patentet Skoda har på åpning av bakluken på to måter. Foto: Morten LarsenTwinDoor heter patentet Skoda har på åpning av bakluken på to måter. Foto: Morten Larsen

ŠKODA Superb er kjent for å tilby svært god plass for passasjerer og bagasje. Både TwinDoor og stasjonsvogn tilbyr klasseledende bagasjeplass i den øvre mellomklassen med henholdsvis 595 liter og 633 liter. Benplassen bak er også klassens beste.

Sikkerhet

Sikkerheten er godt ivaretatt, noe som bekreftes av fem stjerner fra Euro NCAPs kollisjonstest. Scoringsresultatet for voksne er 90 prosent og for barn 81 prosent.

Nesten hele alfabetet er tatt i bruk for å beskrive alle sikkerhetssystemene; ESC elektronisk stabilitetskontroll er selvfølgelig der, som her også inneholder DSR. Så er det selvsagt ABS, pluss MSR og ASR, som kontrollerer hjulspinn på glatta, eller «traction control» på godt norsk.

En elektronisk låsing av differensialen hjelper også på så bilen kommer seg frem, og med HBA får du stanset den igjen mest mulig effektivt i en krisesituasjon.

Komfort

Dette er en bil man faktisk skulle bli kjørt i av privatsjåfør. Så komfortabel er den, og så sjenerøs benplass er det. Superb er stillegående og er godt isolert for støy utenfra. Forsetene gir god støtte og er justerbare i alle retninger.

Baksetene kan leveres med varme. Komfortabelt må man også si det er å trykke på en knapp for å åpne bagasjeromslokket eller bakluken. Kombiversjonen har en LED-lampe i bagasjerommet som kan tas ut og brukes utenfor bilen. Smart – og i tråd med den praktiske tankegangen som ligger bak de små, men viktige detaljene Skoda legger vekt på.

Se video av Skoda Superb her: (artikkelen fortsetter under videoen)

Det er også to lamper i bakluken som lyser både inne i bagasjerommet og ned utenfor bilen. Praktisk!

Motor

Motor og drivverk gjør Superb enda mer attraktiv ved at forbruket er redusert med opptil 19 prosent sammenlignet med dagens versjon. Start-stop teknologi og energigjenvinning blir standard på alle dieselmotorene og den minste bensinmotoren 1,4 TSI med 125 hk. Superb GreenLine har et forbruk på beskjedne 0,42 liter på mila og et CO2-utslipp på 109 g/km.

Girkasse

Superb med firehjulstrekk og dieselmotoren 2,0 TDI 140 hk leveres nå med manuell girkasse, mens 2,0 TDI 170hk med 4X4 kommer med sekstrinns DSG automatgir.

Kjøreegenskaper

Dette er en bil med en størrelse noe over gjennomsnittet, og vekten er på 1,5 tonn. Likvel føles bilen nett og fin å kjøre på svingete vei.

Utstyr

ŠKODA Superb kommer nå med enda mer utstyr som standard. I Norge blir ni kollisjonsputer, tretthetsvarsler, Hill-hold og TPM dekktrykkskontroll standard. Kjøreassistent systemene ESC, ABS og TSA er også en del av det rikholdige standardutstyret.

Den nye Superb kan også leveres med elektrisk soltak med solceller, KESSY (nøkkelfri adgang og start/stopp knapp) samt fire moderne audio- og navigasjonssystemer, to av dem med DAB+.

Bilen er utstyrt med bakkeholder, og siste generasjon automatisk parkeringsassistent kan bestilles hvis du ikke liker å lukeparkere. Da overlater føreren styringen til elektronikken og kontrollerer bare gass og brems.

Dersom du overdrivet bruken av gasspedalen eller du er i ferd med å treffe noe på din ferd under parkeringen, trår bilens nødbremsesystem inn.

Pris

Man kan velge mellom flere lydanlegg og navigasjonssystemer. Foto: Morten LarsenMan kan velge mellom flere lydanlegg og navigasjonssystemer. Foto: Morten Larsen

Hvis det er en bil med god plass du leter etter, kan leteaksjonen avsluttes. Med en innstegsmodell som koster 282.500 kroner får man praktisk talt mye bil for pengene.

Innstegsmodellen heter Skoda Superb GreenLine TwinDoor med 1,6 liters turbodiesel motor og 105 hester og Active utstyrsnivå. Ønsker du samme bilen i stasjonsvogn, ligger prisen på 296.000. Nytt er at bilen i tillegg kan leveres med den etter hvert så berømte DSG automatgirkassen til både TwinDoor og stasjonsvogn. Sistnevnte for 321.900 kroner.

Går man opp i motorstørrelse og spanderer høyt utstyrsnivå og diverse tilleggsutstyr er det klart at bilen koster noen kroner. Det kan være lurt hvis man planlegger at bilen skal selges en gang i fremtiden.

Konklusjon

Under oversikten over tekniske data har jeg tatt utgangspunkt i bare tre av modellene fordi dette er de modellene som importør Harald A Møller mener kommer til å være mest populære. Skoda Superb leveres i svært mange motorkombinasjoner og utstyrsnivåer med og uten DSG girkasse, alt for mange til at vi kan formidle alle her.

Spørsmålet jeg stiller meg, er hva man skal med Audi fra samme importør når man har et så bra alternativ som Skoda. Presseansvarlig Jan Erik Haugen blir konfrontert med spørsmålet, og unngår mesterlig å svare direkte. Men det er klart at vi snakker forskjellig smak, ikke så lite prestisje og en god del gamle fordommer knyttet til Skoda kontra Audi.

Slike fordommer er det på høy tid blir skrotet snarest mulig. Mitt inntrykk etter å ha kjørt en rekke Skodamodeller, og ikke minst etter noen mil bak rattet på Superb, er at kvalitet, kjøreglede og komfort rett og slett fortjener betegnelsen ypperlig.

Tekniske data

Skoda Superb

1,6 105 TDI

1,8 160 TSI

2,0 170 TDI

Modellnivå

Active Business

Elegance

Elegance

Pris, kr

345.900

420.000

472.900

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.598

1.798

1.968

Motor effekt, hk/kW

105/77

160/118

170/125

Motor dreiemoment, Nm/omdr

250/1.500

250/1.500

350/1.750

Co2-utslipp (g/km)

122

164

147

Nox-utslipp (mg/km)

N/A

N/A

N/A

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,47

0,71

0,56

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

12,3

8,5

8,7

Toppfart, km/t

192

221

219

Svingdiameter, meter

10,8

10,8

10,8

Lengde (mm)

4.833

4.833

4.833

Bredde (mm)

1.817

1.817

1.817

Høyde (mm)

1.511

1.511

1.511

Akselavstand (mm)

2.761

2.761

2.761

Sporvidde for/bak

1.545/1.517

1.545/1.517

1.545/1.517

Bakkeklaring, cm

14,1

14,1

13,9

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

N/A

Vekt, kg. Inkl fører

1.541

1.530

1.634

Nyttelast. Inkl fører

633

638

638

Tilhengervekt m/brems kg

1.400

1.700

2.000

Bagasjerom min/maks liter

633/1.865

633/1.865

633/1.865

Drivstofftank, liter

60

60

60

Drivstoff

Diesel

Bensin

Diesel

Drivhjul

Bak

Foran

4x4

Girkasse

7-trinns DSG

7-trinns DSG

6-trinns DSG

EuroNCAP % voksne/barn

90/81

90/81

90/81

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus