Prøvekjørt: Skoda Superb:Romslig og Superb limousin
WIEN (ABC NYHETER): Skoda fortsetter sin modelloffensiv og lanserer i år hele åtte nye eller oppgraderte modeller.
Nye Superb kommer til bilforhandlerne i disse dager, og Skoda satser fortsatt på masser av plass, høy grad av komfort og sikkerhet pakket inn i det jeg vil driste meg til å kalle praktisk eleganse.
En nyhet som sikkert vil glede miljøvernere, er at motoreffektiviteten er forbedret med 19 prosent, ifølge informasjon ABC Nyheter har fått. Dette gjelder først og fremst Skoda Superb Greenline.
Ellers lever Skoda Superb opp til begrepet «Simply Clever» med mange praktiske løsninger. Som paraply i en holder i døren, armlene med stor oppbevaringsplass og den smarte, doble bakluken på kombiversjonen TwinDoor. Bakluken kan åpnes på to måter, og er et Skoda-patent som gjør det mulig å enten åpne hele bakluken med bakruten som på en kombi, eller bare bagasjelokket som på en sedan.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenKarosseridesign
Endringene i design innebærer en helt ny front og hekk for både kombiversjonen TwinDoor og stasjonsvognen. Fronten har fått nytt design fra støtfanger til frontrute og fremstår mer distinkt og med rene linjer i tråd med Skodas nye designspråk. Grillen, logoen, hovedlys og tåkelys, panser og skjermer er nye.
En konsekvens av dette er at det nå faktisk er ganske vanskelig å skille nye Octavia fra nye Superb visuelt. Helt nytt er frontlykter med Bi-Xenon hovedlys med integrerte LED kjørelys.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHekken er også redesignet på både TwinDoor og stasjonsvogn. Baklyktene har fått den typiske C-formen, som på Superb får tre LED-striper. Den nye modellen har baklysene inn på bagasjelokket som to trekanter.
Artikkelen fortsetter under annonsenKonklusjonen er at designendringene i bunn og grunn ikke er store, men bidrar til å gi bilen et litt «lettere» preg.
Interiør
Dashbord og øvrig interiør er nytt, men utseendet er ikke så veldig forskjellig fra forrige modell. Rattet er nytt, og har nå har fått «gripepupper». Heldigvis ikke så veldig dominerende. Rattet var for øvrig særdeles mykt og behagelig å holde i.
Setene er gode å sitte i, og gir fin lårstøtte. Under armlenet mellom setene er det et romslig oppbevaringsrom, men når bilen er utstyrt med manuelt gir kommer armlenet i veien for albuen. En veldig vanlig ulempe som denne bilen langt fra er alene om.
I baksetet har man storveis benplass. Det er til og med en «fotskammel» som gjør at føttenes vinkel blir behagelig riktig. En smart funksjon er at høyre forsete kan justeres av baksetepassasjeren ved at en bryter er lett tilgjengelig fra baksetet, slik at setet kan justeres i lengderetning, høyde og ryggvinkel derfra. Så gjelder det bare å bli enig med forsetepassasjeren, da!
Artikkelen fortsetter under annonsenMan sitter høyt i baksetet og har god oversikt. Takhøyden er pussig nok litt lav, men det er ikke så lavt at jeg med mine 1,83 kom i nærkontakt. Det er mulig soltaket som vår testbil er utstyrt med, stjeler noen centimeter.
Artikkelen fortsetter under annonsenPlass
ŠKODA Superb er kjent for å tilby svært god plass for passasjerer og bagasje. Både TwinDoor og stasjonsvogn tilbyr klasseledende bagasjeplass i den øvre mellomklassen med henholdsvis 595 liter og 633 liter. Benplassen bak er også klassens beste.
Sikkerhet
Sikkerheten er godt ivaretatt, noe som bekreftes av fem stjerner fra Euro NCAPs kollisjonstest. Scoringsresultatet for voksne er 90 prosent og for barn 81 prosent.
Nesten hele alfabetet er tatt i bruk for å beskrive alle sikkerhetssystemene; ESC elektronisk stabilitetskontroll er selvfølgelig der, som her også inneholder DSR. Så er det selvsagt ABS, pluss MSR og ASR, som kontrollerer hjulspinn på glatta, eller «traction control» på godt norsk.
Artikkelen fortsetter under annonsenEn elektronisk låsing av differensialen hjelper også på så bilen kommer seg frem, og med HBA får du stanset den igjen mest mulig effektivt i en krisesituasjon.
Komfort
Dette er en bil man faktisk skulle bli kjørt i av privatsjåfør. Så komfortabel er den, og så sjenerøs benplass er det. Superb er stillegående og er godt isolert for støy utenfra. Forsetene gir god støtte og er justerbare i alle retninger.
Baksetene kan leveres med varme. Komfortabelt må man også si det er å trykke på en knapp for å åpne bagasjeromslokket eller bakluken. Kombiversjonen har en LED-lampe i bagasjerommet som kan tas ut og brukes utenfor bilen. Smart – og i tråd med den praktiske tankegangen som ligger bak de små, men viktige detaljene Skoda legger vekt på.
Artikkelen fortsetter under annonsenSe video av Skoda Superb her: (artikkelen fortsetter under videoen)
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er også to lamper i bakluken som lyser både inne i bagasjerommet og ned utenfor bilen. Praktisk!
Motor
Motor og drivverk gjør Superb enda mer attraktiv ved at forbruket er redusert med opptil 19 prosent sammenlignet med dagens versjon. Start-stop teknologi og energigjenvinning blir standard på alle dieselmotorene og den minste bensinmotoren 1,4 TSI med 125 hk. Superb GreenLine har et forbruk på beskjedne 0,42 liter på mila og et CO2-utslipp på 109 g/km.
Girkasse
Superb med firehjulstrekk og dieselmotoren 2,0 TDI 140 hk leveres nå med manuell girkasse, mens 2,0 TDI 170hk med 4X4 kommer med sekstrinns DSG automatgir.
Kjøreegenskaper
Dette er en bil med en størrelse noe over gjennomsnittet, og vekten er på 1,5 tonn. Likvel føles bilen nett og fin å kjøre på svingete vei.
Utstyr
ŠKODA Superb kommer nå med enda mer utstyr som standard. I Norge blir ni kollisjonsputer, tretthetsvarsler, Hill-hold og TPM dekktrykkskontroll standard. Kjøreassistent systemene ESC, ABS og TSA er også en del av det rikholdige standardutstyret.
Artikkelen fortsetter under annonsenDen nye Superb kan også leveres med elektrisk soltak med solceller, KESSY (nøkkelfri adgang og start/stopp knapp) samt fire moderne audio- og navigasjonssystemer, to av dem med DAB+.
Bilen er utstyrt med bakkeholder, og siste generasjon automatisk parkeringsassistent kan bestilles hvis du ikke liker å lukeparkere. Da overlater føreren styringen til elektronikken og kontrollerer bare gass og brems.
Artikkelen fortsetter under annonsenDersom du overdrivet bruken av gasspedalen eller du er i ferd med å treffe noe på din ferd under parkeringen, trår bilens nødbremsesystem inn.
Pris
Hvis det er en bil med god plass du leter etter, kan leteaksjonen avsluttes. Med en innstegsmodell som koster 282.500 kroner får man praktisk talt mye bil for pengene.
Innstegsmodellen heter Skoda Superb GreenLine TwinDoor med 1,6 liters turbodiesel motor og 105 hester og Active utstyrsnivå. Ønsker du samme bilen i stasjonsvogn, ligger prisen på 296.000. Nytt er at bilen i tillegg kan leveres med den etter hvert så berømte DSG automatgirkassen til både TwinDoor og stasjonsvogn. Sistnevnte for 321.900 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsenGår man opp i motorstørrelse og spanderer høyt utstyrsnivå og diverse tilleggsutstyr er det klart at bilen koster noen kroner. Det kan være lurt hvis man planlegger at bilen skal selges en gang i fremtiden.
Konklusjon
Under oversikten over tekniske data har jeg tatt utgangspunkt i bare tre av modellene fordi dette er de modellene som importør Harald A Møller mener kommer til å være mest populære. Skoda Superb leveres i svært mange motorkombinasjoner og utstyrsnivåer med og uten DSG girkasse, alt for mange til at vi kan formidle alle her.
Spørsmålet jeg stiller meg, er hva man skal med Audi fra samme importør når man har et så bra alternativ som Skoda. Presseansvarlig Jan Erik Haugen blir konfrontert med spørsmålet, og unngår mesterlig å svare direkte. Men det er klart at vi snakker forskjellig smak, ikke så lite prestisje og en god del gamle fordommer knyttet til Skoda kontra Audi.
Slike fordommer er det på høy tid blir skrotet snarest mulig. Mitt inntrykk etter å ha kjørt en rekke Skodamodeller, og ikke minst etter noen mil bak rattet på Superb, er at kvalitet, kjøreglede og komfort rett og slett fortjener betegnelsen ypperlig.
Tekniske data
Skoda Superb | 1,6 105 TDI | 1,8 160 TSI | 2,0 170 TDI |
Modellnivå | Active Business | Elegance | Elegance |
Pris, kr | 345.900 | 420.000 | 472.900 |
Motorkonfigurasjon | 4 på linje | 4 på linje | 4 på linje |
Slagvolum, cm3 | 1.598 | 1.798 | 1.968 |
Motor effekt, hk/kW | 105/77 | 160/118 | 170/125 |
Motor dreiemoment, Nm/omdr | 250/1.500 | 250/1.500 | 350/1.750 |
Co2-utslipp (g/km) | 122 | 164 | 147 |
Nox-utslipp (mg/km) | N/A | N/A | N/A |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,47 | 0,71 | 0,56 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 12,3 | 8,5 | 8,7 |
Toppfart, km/t | 192 | 221 | 219 |
Svingdiameter, meter | 10,8 | 10,8 | 10,8 |
Lengde (mm) | 4.833 | 4.833 | 4.833 |
Bredde (mm) | 1.817 | 1.817 | 1.817 |
Høyde (mm) | 1.511 | 1.511 | 1.511 |
Akselavstand (mm) | 2.761 | 2.761 | 2.761 |
Sporvidde for/bak | 1.545/1.517 | 1.545/1.517 | 1.545/1.517 |
Bakkeklaring, cm | 14,1 | 14,1 | 13,9 |
Rampevinkel for/under/bak | N/A | N/A | N/A |
Vekt, kg. Inkl fører | 1.541 | 1.530 | 1.634 |
Nyttelast. Inkl fører | 633 | 638 | 638 |
Tilhengervekt m/brems kg | 1.400 | 1.700 | 2.000 |
Bagasjerom min/maks liter | 633/1.865 | 633/1.865 | 633/1.865 |
Drivstofftank, liter | 60 | 60 | 60 |
Drivstoff | Diesel | Bensin | Diesel |
Drivhjul | Bak | Foran | 4x4 |
Girkasse | 7-trinns DSG | 7-trinns DSG | 6-trinns DSG |
EuroNCAP % voksne/barn | 90/81 | 90/81 | 90/81 |