Vi er så heldige å ha fått en sniktitt på bildene som inngår i utstillingen «Fra Berliner til Buick: Kongelige kjøretøyer 1905-45», som er utstilt hos Museene i Sør-Trøndelag.
Og her er det mange godbiter, se blant annet kong Haakons første førerkort:
Kong Haakons første førerkort, utstedt i 1913. Foto: Jan Haug / Det kongelige hoff.
Da kong Haakon og dronning Maud kom til Norge i 1905 var stallene tomme, og kongeparet måtte selv anskaffe hester, vogner og kjøretøy.
Kong Haakon i sin første bil, innkjøpt i 1913, Minerva, torpedo. Foto: A. B. Wilse / Det kongelige hoffs fotoarkiv.
Hamar stasjon, stopp for lunsj på jernbanerestauranten, 13. juni 1906. Foto: Jens C. F. Hilfling Rasmussen / Det kongelige hoffs fotoarkiv.
Lillehammer stasjon, kongparet blir kjørt i Bjørnstjerne Bjørnsonsons Landauer, 13, juni 1906. Foto: Jens C. F. Hilfling Rasmussen / Det kongelige hoffs fotoarkiv
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenKronprins Olav kjører elektrisk Cadillac på Bygdø kongsgård, 1913. Foto: Dronning Mauds fotoalbum / Det kongelige hoffs fotoarkiv
Slede gitt i gave til kronprins Olavs tre års dag, fra barn i Trondheim. Foto: C. Chusseau-Flaviens / Det kongelige hoffs fotoarkiv.
Trondheim, D/S Heimdal har lagt til kai ved mottakelspaviljongen. Foto: Jens C. F. Hilfling Rasmussen /Det kongelige hoffs fotoarkiv.
Blant Slottets samling av tidlige hestekjøretøyer er gallavognen brukt til kroningen i 1906. Den ble produsert ved O. Sørensens vognfabrikk i Kristiania og viser norsk håndverk av fineste kvalitet:
Berliner bygd av O. Sørensens vognfabrik i 1906. Foto: Jan Haug / Det kongelige hoff.
Buick Roadmaster Convertible 1939 modell. Fotografert i Slottsgården. Foto: Jan Haug / Det kongelige hoff
Buick Roadmaster Convertible 1939 modell. Fotografert i Slottsgården. Foto: Jan Haug / Det kongelige hoff.
1