Fords elektriske hverdag

LITE: Lite funksjonelt bagasjerom. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

For Ford kan det fort bli «Look to Norway» med elektrisk Focus.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ford Focus Electric

Pris fra: Ca. 250.000

L/B/H: 4,36/1,82/1,48 m

Vekt: 1674 kg

Bagasjerom (VDA): 250 l

Elmotor: 145 hk/250 Nm

Litium-ion batteri: 23 kWh

Ladetid 10 amp: 9-11 t

CO2-utslipp (EU): 0 g/km

Rekkevidde: 162 km

0-100 km/t: 11,4 sek

Toppfart: 136 km/t

Garanti bil/batteri: 5 år

EuroNCAP*: 5 stjerner

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Da miljøvernminister Peter Altmaier koblet til strømmen hos Ford i Saarlouis, og erklærte tysk bilindustris første produksjonslinje for elektriske biler igangsatt, var det bare en liten gruppe blant de tilstedeværende som på forhånd – og i det stille – hadde fått kjøre bilen.

De kom alle fra Norge.

Og grunnen var enkel. Det er i Norge bred elbilerfaring befinner seg. I Norge vet man hvilke krav som må stilles til en elbil, og hvordan slike biler fungerer i hverdagen.

Norge viktigst

De fleste har for lengst fått med seg at Norge er det fremste og viktigste landet for elektriske biler i verden. Ingen steder på kloden selges det flere biler med stikkontakt, sett i forhold til generelt bilsalg. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er det så langt i år nyregistrert over 2000 elektriske biler, og innen året er omme kan tallet ha rundet 6000 biler. Da ruller det mer enn 15.000 elektriske biler på norske veier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan Leaf er i klart flertall. Ingen er i nærheten av å konkurrere med Leaf. Men med Tesla på plass i juli, elektrisk Ford Focus på veien i september, VW el-Up og BMW i3 på norske skilt mot slutten av året og VW Golf Electric i butikkene tidlig neste år, vil bildet se annerledes ut. Samtidig vil konkurransen automatisk presse prisene på elektriske biler ned – og muligens salget opp.

Hva slags bil snakker vi om?

Utvendig skiller bare det lille ladelokket med blå ring rundt Focus Electric fra en vanlig femdørs Focus kombi. Innvendig er også endringene minimale. Det er først ved å åpne bagasjeromslokket at du får deg en overraskelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fordi bilen er bygd over samme tekniske lest som standardbilen, hadde ikke Ford andre steder å gjøre av deler av batteripakken enn innerst i bagasjerommet. Akkurat som Toyota gjorde i forrige Auris hybrid og VW i Jetta.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerom utformet som en unbrakonøkkel duger dessverre ikke på moderne elbiler.

Hvordan er den å kjøre?

Selv om elektrisk Focus er utviklet i USA og motor, og batterier kommer fra Detroit, framstår kjøreopplevelsen som tvers igjennom europeisk og ganske sportslig. Ingen folke-elbil på markedet i dag kjører bedre enn Focus. Den er rask og like morsom å ratte som de kjappe bensinvariantene. Dette var opptur.

Hva er under panseret?

Motoren yter hele 145 hk og 250 Nm i dragkraft fra stillestående, hvilket betyr bortimot rakettakselerasjon til 60 km/t. 0-100 km/t går unna på 11,4 sekunder. Batteriet yter 23 kWh, som er nær samme ytelse som i Nissan Leaf.

Den praktiske rekkevidden skal være rundt 160 km, som også gjelder for Leaf.

Hva gjør den spesiell?

Ikke noe. Dette er en helt vanlig bil hvor fossilt drivstoff er byttet ut med strøm.

Hva er bilens svakheter?

Problemet heter lading. I Focus har Ford valgt samme ladestandard som flere av de store produsentene er blitt enige om. Den hjemmelades i utgangspunktet fra null til full på 9-11 timer (10 amp), men kan også lades i dedikert lader på 16 og 32 amp. På 32 amp reduseres ladetiden til 3-4 timer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men bilen kan ikke hurtiglades, bekrefter utviklingssjef Gil Portalatin i Ford. Mangel på mulighet til hurtiglading fremkaller på ny rekkeviddeangsten elbilbransjen har gjort sitt beste for å ta livet av.

Hvem passer den for?

Alle som ønsker en elektrisk bil, og har et forutsigbart kjøremønster.

Hva koster den?

– Konkurransedyktig, sier den norske Ford-sjefen Steve Kimer, men hva det betyr må vi fortsatt gjette oss til. Selv om bilen er godt utstyrt kan den neppe koste over 250.000 kroner for å være et reelt alternativ til Nissan Leaf.

Konkurrenter?

På kort sikt Nissan Leaf, BMW i3 og VW Golf.

Når til Norge?

Tidlig i september.