Better Place konkurs

Utladede atterier skulle senkes ned fra bilen, og nye opp. (Foto: Knut Moberg)
Utladede atterier skulle senkes ned fra bilen, og nye opp. (Foto: Knut Moberg)
Artikkelen fortsetter under annonsen

De fristet verden med nyladede batterier, men "ingen" ville ha dem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan lykken vare evig? I så fall er definisjonen på evig bare seks år, ihvertfall hvis du spør Better Place. Det amerikanske firmaet ble startet i 2007, og nå har de begjært seg selv konkurs.

Godt system?

Better Place hevdet tidlig at elbilen var kommet for å bli, men også den gang var det mye snakk om hvordan man skulle oppnå lang rekkevidde på en elbil. Better Place ble grunnlagt av Shai Agassi fra Israel, og de skulle utvikle egne stasjoner hvor det ved hjelp av et såkalt quick-drop-system skulle være mulig å bytte batterier på minutter.

Ikke alle mente dette var en god idé, deriblant bilbransjen.

Les også: Alt så røsenrødt ut

Én kunde

Den eneste produsenten som tente på ideen var Renault. De produserte derfor modellen Fluence etter Better Place sine ønsker og tanker, men etter at Better Place gikk konkurs, så ruller det et sted over 200 biler i Israel som nå er henvist til ordinære ladepunkter, og et lite knippe i Danmark. Også i Kina og Nederland rakk de å sette opp ladestasjoner før eventyret var - sistnevnte så sent som i september 2012, men det er også alt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ti gode bruktbiler til under 100.000

Norge i særposisjon

Selv om det her hjemme kan virke som elbiler er blitt et etablert markedet, så er det langt fra virkeligheten i den øvrige verden. På verdensbasis nærmer Norge seg ti prosent av totalmarkedet av elbiler, et marked som knapt har fått av seg støttehjulene. Det er nettopp disse støttehjulene, i form av insentiver som avgiftsfritak, som har drevet elbilmarkedet frem i rekordfart her hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I resten av Europa koster fortsatt en elbil nær det doble av en tilsvarende ordinær bil. Veien er med andre ord fortsatt lang.

Les også: Renault Fluence: Eie eller leie?

Vi prøvekjørte Renault Fluence i Portugal, men ladet den på ordinære hurtigladere. (Foto: Fred Magne Skillebæk)Vi prøvekjørte Renault Fluence i Portugal, men ladet den på ordinære hurtigladere. (Foto: Fred Magne Skillebæk)

Ingen interesse

For Better Place ble veien for lang, spesielt med tanke på at bilbransjens interesse for løsningen deres gikk fra kald til iskald. De hadde en tanke, satte den til livs, men resten av bransjen var mer interessert i hurtigladere på det kritiske tidspunktet, så nå ligger Better Place på elbilens evige hvilested sammen med Think og Buddy. Underveis skal moroa ha kostet Better Place hundrevis av millioner dollar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Blir billigere enn erkekonkurrentene

I Danmark er det nå 219 eiere av Fluence som ikke lenger har en bil med skifteordning av batteriet, men som ”bare” har en helt vanlig elbil.

Norge er et foregangsland for elbiler, og her har batteriskifteordning aldri vært et reellt tema. Også her ser de fleste mot hurtigladere, noe som gir en langt enklere infrastruktur sammenliknet med at et ekstra sett med batterier skal plasseres rundt om på egne batteristasjoner. Disse stasjonene måtte i tillegg bygges, eller bli gjort om fra noe annet.

Les også: Tidlige spådommer

Hybrid er løsningen?

Den generelle holdningen i bilbransjen er enkel. Veien til et elektrisk hjerte i en bil går via hybridbiler. Gode hybridløsninger er med på en delvis elektrifisering av bilparken. Slik kan man ta steget gradvis over til en fullverdig elektrisk drevet bil.

I mellomtiden må mottoet være enkelt: Lad selv, du trenger ikke andre til å gjøre det for deg. Det har Better Place nå fått erfare, og det ser ikke ut til at sorgen preger bransjen nevneverdig.