Renault avviser fusjonsplaner

ULIKE ALLIANSER: Mitsubishi (foran) samarbeider med PSA Peugeot Citroën, mens Nissan (bak) deleies av Renault. Noen allianse mellom Renault og Mitsubishi er avvist av Renault. (Foto: Øivind Skar)
ULIKE ALLIANSER: Mitsubishi (foran) samarbeider med PSA Peugeot Citroën, mens Nissan (bak) deleies av Renault. Noen allianse mellom Renault og Mitsubishi er avvist av Renault. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Benekter at det foreligger fusjonsplaner med japanske Mitsubishi.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var den franske avisen Le Figaro som skrev at Renault og Mitsubishi snakker om en eventuell framtid sammen.

– Vi hadde samtaler med Mitsubishi om et fremtidig, begrenset samarbeid på samme måte som vi diskuterer med andre bilprodusenter. Men vi kom ikke til noe resultat, sier en talsmann for Renault til Reuters.

Les også: Den aller tøffeste fra Volkswagen

Ville styrket

En fusjon ville opplagt styrket Renault i Asia, mener Automotive News.

Analytikere som følger bilindustrien mener Renault er en av flere europeiske bilprodusenten som trenger flere alliansepartnere for å bredde modellprogrammet. Samtidig ønsker Renault å øke synergiene gjennom alliansen med Nissan. Renault kontrollerer 43 prosent av Nissan.

Renault har videre en omfattende samarbeidsavtale med Daimler/Mercedes-Benz gjennom samproduksjonen av Kangoo/Citan og kommende Twingo/Smart.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

PSA Peugeot Citroën jobber derimot tett sammen med Mitsubishi i Europa, ved at Mitsubishi bygger de to firehjulstrekkerne Peugeot 4008 og Citroën C4 Aircross. Også de to elbilene Peugeot iOn og Citroën C-Zero er identiske med Mitsubishi iMiEV.

Les også: Den kan spare deg for dyre bøter

Sliter tungt

Mitsubishi sliter svært tungt både i Europa og i USA. Statistikk fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen (ACEA) viser at fra 2005 til i dag er Mitsubishis bilsalg nær halvert i de 30 EU/EFTA-landene ACEA-statistikken omfatter.

Bare ikke i Norge, hvor Mitsubishis noe smale modellprogram selger til 4,6 prosents markedsandel. Det viser at Norge for tiden er et av Mitsubishis fyrtårn i Europa.