Meny

Gardermoen Memorial

Gardermoløpet 63 år etter

Bård Nielsen runder hårnålsvingen i sin MG TD. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Svidd gummi og lukten av olje rev i nesen på Gardermoen Raceway i et klassisk mimreløp.

Gardermoen (ABC Nyheter): Jan Blehr krabber ned i sin Jaguar C-type, og den velformede racerbilen fra 1960-tallet starter med et brøl. Han drar på seg hjelmen og gliser bredt.

Bilen hans er riktig nok en replika, men den er laget en gang tidlig på 60-tallet og det er ikke enkelt å se forskjellen på denne og originalen, utgaver av sistnevnte har en verdi på rundt 25 millioner kroner.

– Jeg gleder meg til å kjøre denne bilen slik den er laget for å kjøres, forteller Jan Blehr.

Det er Norsk Veteranvogn Klubb som offisielt arrangerer dette første minneløpet her på Ringbanen, eller mer korrekt den gamle flystripa på Gardermoen. Bak tiltaket står klubbens racingavdeling, med folk som Bård Nielsen, Grete Skaktavl Keyser og Reidar Hellgren.

Les også: Reis tilbake i tid med klassisk billøp

Grete Skaktavl Keyser lot sin Triumph TR3 stå hjemme for dagen. Foto: Morten LarsenGrete Skaktavl Keyser lot sin Triumph TR3 stå hjemme for dagen. Foto: Morten Larsen

Bård Nielsen er her med en MG TD han har eid i rundt 50 år, Grete Skaktavl Keyser har latt sin Triumph TR 3 stå hjemme. Hun er sekretær og har hendene fulle med påmeldinger, utlevering av deltakernummer og lisenser.

– Løpet avvikles uten offisiell tidtaking, og det blir derfor ingen rangering av raskeste bil, ei heller premiering, forteller Bård Nielsen til ABC Nyheter. – Alt deltakerne får som bevis for sin deltakelse er en liten klistrelapp til å ha på bilen som et minne.

Se video fra Gardermoen Memorial her

Jan Blehr får hjelp til å fylle ut nødvendige formulærer av representant for Norges Bilsportforbund. Foto: Morten LarsenJan Blehr får hjelp til å fylle ut nødvendige formulærer av representant for Norges Bilsportforbund. Foto: Morten Larsen

Banen er ganske enkel, men den går litt kupert i den nordre enden, der den gjør en sving inn i skogkanten. Det er her det knives om det beste sporet og det er her føreren blir satt på prøve.

Tre heat får hver fører kjøre, og det er begrenset hvor mange man i et slikt løp kan slippe utpå av gangen. Det meste av denne lørdagen går derfor med for disse deltakerne, samt flaggvaktene fra Norsk Sportsvogn Klubb og starter Odd Moseby.

Moseby er en av nestorene i norsk motorsport og takket ja til å være starter denne dagen. Han arrangerte også løp på denne banen. Det var i 1970, men dette var et ordinært motorsportarrangement.

Les også: Kultur på hjul

Odd Moseby (venstre) er en av nestorene i norsk motorsport. Her i passiar med Bård Nielsen, Norsk Veteranvogn Klubb. Foto: Morten LarsenOdd Moseby (venstre) er en av nestorene i norsk motorsport. Her i passiar med Bård Nielsen, Norsk Veteranvogn Klubb. Foto: Morten Larsen

I god tradisjon var bredden på deltakende biler stor. Her stilte en Mercury Coupé mot en Jaguar XK 120 Drophead Coupe og en DKW-FrazerNash. Men det var også en norskbygd racer og en Bugatti Type 57 med og kjørte. Alt til minne om Hans N Ruud og Tore Leversby og deres innsats for å få igang motorsporten etter fem harde år med krig, første gang i 1947.

Les også: Kjøregleden er tilbake

– Vi er særdeles fornøyd med dette første arrangementet, og det gir mersmak for å utvikle det videre, sier Bård Nielsen etter at siste bil har gått i mål. – Ingen ulykker og bare smil og glede blant deltakerne. Nå skal vi gjennomgå arrangementet og se hva vi kan forbedre og gjøre en vurdering av om det blir en gjentagelse neste år.

Det høres bra ut, kanskje det kan bli Norges svar på Goodwood Revival?

Se video fra løpet:

Les også: Reis tilbake i tid på Goodwood

Les også: Setter en pikant spiss på hverdagen

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus