Meny

VW Passat vant sikkerhetstest

TEST: VW Passat vant testen der NAF så nærmere på hvor enkle de vanligste funksjonene i testbilene var å betjene i fart. Foto: Martin Jansen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en test gjennomført av NAF stikker VW Passat av med seieren.
Dette ble testet:

Testen fokuserte på funksjoner mange av oss bruker i det daglige og som er relevant for sikkerheten om bord;

  • kjørecomputer
  • oppvarmet bakrute
  • klimaanlegg
  • lysbrytere
  • bakre tåkelys
  • stereo
  • setevarmere
  • automatisk fartsholder
  • nødblink

Stadig flere ulykker på norske veier skyldes uoppmerksomme bilførere. Vanskelig integrerte GPS-navigasjoner og underholdsningssystemer har ofte skylden for at mange tar øynene bort fra veien.

NAF har derfor i samarbeid med ADAC sett nærmere på betjeningsløsninger i seks forskjellige familiebiler; Audi A4, BMW 3-serie, Citroën DS5, Hyundai i40, Mercedes C-klasse og Volkswagen Passat.

Ingen av bilene klarte å oppnå toppkarakter, men testen viste likevel at bilprodusentene er på rett vei for å legge til rette for en sikker bilferd.

Les også: Den kan spare deg for dyre bøter

Testen fokuserte på hvor enkle de vanligste funksjonene i bilene var å betjene mens bilen var i bevegelse.

Best ut i testen kom den populære familiebilen VW Passat, tett etterfulgt av BMW 3-serie.

– Volkswagen Passat har ingen spesielle høydepunkter å by på, men oppnår likevel høye karakterer i alle kategorier og har ingen store feil. Det gjør den til testvinneren.

Dårligst ut kom Citroën DS5.

– Det ekstravagante førermiljøet har alt for mange betjeningselementer, som gjør at brukervennligheten er dårligst blant bilene i testen – selv om den blir enklere å bruke etter litt tilvenning, skriver NAF i sin begrunnelse.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus