Livsfarlig med vinterdekk på sommerføre

FATALE KONSEKVENSER: Piggfrie vinterdekk på sommerføre gir dårligere sidestabilitet, dårlige bremsestrekning og øker risikoen for vannplaning. Dekkmann og NAF advarer bileiere mot å ha feil sesong på bilen. Foto: Dekkmann
FATALE KONSEKVENSER: Piggfrie vinterdekk på sommerføre gir dårligere sidestabilitet, dårlige bremsestrekning og øker risikoen for vannplaning. Dekkmann og NAF advarer bileiere mot å ha feil sesong på bilen. Foto: Dekkmann
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange bileiere kjører med piggfrie vinterdekk på sommeren for å spare penger. Dette kan få fatale konsekvenser, ifølge bileksperter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vinterdekk på sommerføre er livsfarlig. Det går utover både kjøreegenskaper og bremselengde, og gir økt risiko for vannplaning. Kjører du med piggfrie vinterdekk i 80 km/t på våt vei og bilen foran deg bråstopper, vil du med full brems og stive hjul kollidere i en fart på 50 km/t selv om du har trykket på bremsen, advarer Torleiv Haukenes i Dekkmann.

Også Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, understreker at konsekvensene kan bli svært alvorlige.

– Jo varmere det blir, desto farligere er det å kjøre piggfritt. Selv slitte sommerdekk er bedre enn nye piggfrie vinterdekk på sommerføre. Hvis du i tillegg kjører på en regnværsdag kan det gå ekstra galt. Våt asfalt er nemlig vinterdekkenes verste fiende, påpeker han.

Les også: På tide å bytte til sommerdekk

Piggdekk er ikke helårsdekk

Kjører du på piggfrie vinterdekk i 80 km/h når det er seks varmegrader ute, har et du hele 12,5 meter lengre bremsestrekn ing enn ved å bruke sommerdekk. Dersom du kjører i 50 km/h i 20 varmegrader er bremsestrekningen 14,5 meter lengre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– På vått sommerføre er sommerdekk nærmere 100 prosent bedre enn piggfrie når det gjelder vannplaning. Det mange ikke tenker på er at vinterdekk på en våt sommervei faktisk er farligere enn sommerdekk på vinterføre, understreker Haukenes. Grunnen til dette er at man med sommerdekk på vinterføre automatisk vil kjøre svært forsiktig, mens man med vinterdekk på sommerføre vil ha en følelse av at dette griper som et sommerdekk, - helt til en kritisk situasjon på våt vei oppstår. Da er det for sent...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Haukenes forteller at det er en misforståelse å tro at piggfrie vinterdekk er helårsdekk.

– I Norge kunne vi aldri hatt helårsdekk med tanke på de store variasjonene i vÍ r- og kjøreforhold. Da piggfrie vinterdekk kom for fullt for 20 år siden, var det noen forhandlere som markedsførte dette som helårsdekk, men dette er en total misforståelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: De beste sommerdekkene

Billig livsforsikring

Engebretsen mener mange bilførere dropper å skifte fordi de ønsker å slite ut de gamle vinterdekkene.

– Folk vil utnytte de siste millimeterne de har på vinterdekkene for å spare penger. Ofte spør folk meg om hvor de kan få kjøpt de billigste sommerdekkene. Slikt provoserer meg voldsomt. Ordentlige dekk er den billigste livsforsikringen du kan ha. Da skal du ikke tenke billigst mulig, men orientere deg i forhold til hvilke dekk som er de sikreste, sier Engebretsen i NAF.

Søkestatistikk fra Gule Sider i april viser at søk etter dekkhotell økte med 442 prosent sammenliknet med måneden før. Folk som har bilene sine på dekkhotell får en påmi nnelse når det er på tide å skifte dekk.

– Ofte glemmer folk rett og slett å skifte dekk. Dersom de har dekkene sine på dekkhotell, får de en påminnelse om at nå er det på tide å skifte, forteller Haukenes.


(Pressenytter et oppdragsfinansiert nyhetsbyrå. Denne artikkelen er skrevet forDekkmann.)