Japansk varebil ble fransk
Toyota erstatter Hiace med franske Proace.
Da Toyota besluttet å trekke seg ut av det europeiske kassebilmarkedet ble det bråk. Hva skulle de titusenvis av norske Hiace-eierne nå velge?
Mange av dem hadde knapt gjort annen enn å ratte en Hiace siden bilen første gang landet på norsk jord i 1974. Gjennom flere tiår var bilen landets suverent mest kjøpte varebil, og den var spesielt populær blant håndverkere.
Les også: Hils på nye BMW X5
Stort slag
– Det var et stort slag for oss da vi innså at vi måtte kutte ut Hiace. Kundene elsket Hiace – den måtte jo skytes for å stoppe, sier administrerende direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge.
Kort fortalt tok skjerpede miljøkrav livet av bilen, og i 2012 var det definitivt slutt i Norge.
Så hadde det seg slik at PSA Peugeot Citroën gjennom mange år hadde produserte en varebil på Hiace' størrelse sammen med Fiat. Så trakk Fiat seg ut, og den franske fabrikken nord i Frankrike var truet av nedleggelse. Dette førte til store demonstrasjoner i forbindelse med siste valgkamp i Frankrike, og det var i den forbindelse Toyota og PSA igjen fant sammen. De hadde jo allerede erfaring med hverandre gjennom samproduksjon av en småbil i Tsjekkia.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Unngå slurv med servicen
Omdøpt
På rekordtid navnet PSA om varebilen Peugeot Expert/Citroën Jumpy til Toyota Proace, og noen hundre arbeidsplasser nord i Frankrike var reddet fram til avtalens utløp i 2025. Selvfølgelig har Proace i utgangspunktet intet med Toyota å gjøre, men Toyota i Norge har bestemt seg for å gjøre den til en ekte Toyota.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Vi mener alvor med Proace, sier salgsdirektør Hans Petter Bakken hos importøren, og legger til at målet er å selge 2000 Proace i Norge neste år.
– Dette er en 100 prosent Toyota fordi den selges av vår organisasjon, skyter Årøy inn.
Mer moderne
Om Proace kanskje ikke kan konkurrere med Hiace i levetid, tar den det igjen ved å være en moderne varebil med kjøreegenskaper og komfort nesten som i en personbil, samt lavere forbruk og utslipp av klimagasser.
Bilen kommer med kort og langt karosseri, og kundene kan velge mellom 90 hk, 128 hk eller 163 hk motor. Prisen blir fra snaut 300.000 kroner. Introduksjonen skjer rett etter sommerferien, men de første bilene er allerede i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen4x4
Hva Toyota-kundene ikke får uten å betale 80.000 kroner ekstra, er firehjulsdrift. Så godt som samtlige Hiace-kjøpere valgte 4x4, men så var Hiace i utgangspunktet en vanskelig bil på vinterføre på grunn av bakhjulsdriften. Med forhjulsdrift tar Proace seg bedre fram, og Toyota tror at avansert antispinnteknologi skal være nok for de fleste brukerne.
For dem som virkelig har en utfordrende hverdag på veien, har Toyota sammen med Loyds i Østfold utviklet en slags varebilvariant av pickupen Hilux. Pris rundt 400.000 kroner.
Der Hilux ikke tar seg fram er det neppe verd å kjøre.