Det sosiale bilalternativet
- Pris fra: Kr 259.900
- L/B/H: 4,43/1,83/1,61 m
- Bagasjerom (VDA): 537-1709 l
- Motor: 90-155 hk
- Forbruk (EU): fra 0,40 liter
- CO2-utslipp (EU): fra 104 g/km
- 4x4: Nei
- Garanti: Fem år
- EuroNCAP*: Ikke testet
- I Norge: Mist i august
- Konkurrenter: VW Touran, Ford C-Max/Grand C-max, Opel Zafira, Peugeot 5008, Toyota Verso, Mazda 5 og Renault Scenic/Grand Scenic.
(Vil du vite mer om sikkerhet? Sjekk www.euroncap.com)
Citroën oppgraderer den familievennlige flerbruksbilen (MPV) C4 Picasso fra støtfanger til støtfanger. Med startpris på 259.900 kroner for modellen med plass til fem, er bare Ford C-Max et rimeligere alternativ.
Hurra for fleksibiliteten
Det finnes to retninger innen bilkonstruksjon: Den egoistiske, hvor bilen bygges rundt føreren og vedkommendes kjøreopplevelse. Og den mer sosiale, hvor alle i bilen – store som små – skal ha det like kjekt. Med Picasso-serien valgte Citroën definitivt sistnevnte.
Les også: Fransk kunstverk på hjul
Med fare for å bli beskyldt for å flagge familienes bilbehov (MPV) framfor egoets (SUV), våger vi påstanden om at ingen biltype dekker flere transportbehov enn flerbruksbilene, målt etter kost/nytte-tankegangen. Her har som regel alle i bilen sin egen stol, som man regulerer individuelt. Det store kupevolumet sluker gjerne et halvt flyttelass, og føreren sitter høyt med god utsikt til trafikken.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSå våkn opp alle dere som har små barn: C4 og dens konkurrenter er biltypen dere virkelig bør se nærmere på.
Digre skjermer
Citroën C4 Picasso inneholder naturligvis alt som forventes i en moderne bil, bortsett fra varme i rattet som er kjekt å ha på en vinterdag. I tillegg er bilen proppet med elektronikk. På instrumentbordet har du det som hjemme: En liten skjerm (7 tommer) hvor bilens primærfunksjoner styres, inkludert navigasjon og audio. I tillegg er det en stor (12 tommer) skjerm som viser fart, turtall, alle kjøredata og litt til. Du kan til og med laste ned familiebilder.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Slik vil hver tredje bilkjøper ha
For mange vil dette være i overkant moderne, men franske bilkonstruktører har alltid ligget i forkant der konservative tyskere og japanere holder igjen så godt de kan. For Citroën gjelder å vinne tilbake noe av det innovative imaget merket var så kjent for før det ble en del av PSA-konsernet i 1976.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet meste for de fleste
Men det innovative stopper ved elektronikken og en frontrute som går godt innpå taket. C4 inneholder få banebrytende interiørfunksjonsløsninger. Det meste har vi sett før, men sjelden i samme bilen. I C4 er alt på plass, fra lengderegulerbare bakstoler, via bagasjeromslys som også fungerer som praktisk lommelykt til elektrisk regulerbare legghvilere på passasjersetet foran. Her er det bare å legge seg bakover som i et flysete på businessklasse.
Les også: Hils på nye BMW X5
Med ganske friske miljøkrav fra EU hengende over seg, tvinges bilindustrien til å tenke nytt, både for å få ned bilenes vekst og produksjonskostnader. Svaret hos dem alle ligger i nye og fleksible plattformer, som gir mulighet for å bygge mange bilmodeller over samme tekniske lest.
Slanket 140 kilo
C4 Picasso er i så måte første bil hos PSA Peugeot Citroën på plattformen EMP2. I tilfellet C4 Picasso betyr det hele 140 kilo i vektreduksjon, sammenlignet med utgående modell. Igjen betyr det at en såpass stor familiebil som C4 Picasso faktisk klarer seg med 0,4 liter diesel på mila, og kun slipper ut 105 gram CO2/km. Dette er så langt klasseledende, og milelangt under EUs utslippskrav gjeldende fra 2015.
Les også: El-scooter på ett hjul
C4 Picasso kommer med kort (5 seter) karosseri i august og langt (7 seter) karosseri i oktober. Importøren tror tre av fire kunder velger den lange. Motorprogrammet inkluderer tre med diesel (90/115/150 hk) og to bensinutgaver (120/155 hk).