Meny

Hils på nye BMW X5

BMW X5 xDrive 50i til venstre og xDrive 30d til høyre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tredje generasjon er offisiell.

Det er kraftfull og energisk design på tredje generasjon BMW X5. Den berømte grillen – som på grunn av fasongen blir kalt for nyrene – er nå noe mer integrert sammen med frontlyktene.

Dette er en bil hvor BMW har lagt enda mer vekt på komfort, luksus og allsidighet. Prisen er ennå ikke fastsatt, men det må vel alt nå kunne sies at de som har råd til å bevilge seg en BMW X5 er priveligerte.

Les også: Når design teller

Blant annet kan de skreddersy bilen etter egne preferanser, både med hensyn til design og bruksbehov. Av designvarianter kan det velges mellom Pure Experience, Pure Elegance eller M Sport. Både eksteriør og interiør kan, følge BMW sin pressemelding, bestilles i kombinasjoner nesten uten begrensninger.

Bedre plass

Innvendig er det bedre plass, setene er hevet og det er bedre utsyn. Dashbordet er designet med utgangspunkt i horisontale linjer som strekker seg ut på dørene. Baksetet er delt 40/20/40 for å gjøre bilen så praktisk som mulig for å kunne frakte både passasjerer og bagasje.

Bagasjerommet tar 650 liter med bakseteryggen oppe, 1.870 med seteryggen nede. Det er også mulig å få bilen med en seterad til med plass til to personer.

Les også: Helstøpt SUV fra Subaru

Bakluken er standard levert med automatisk åpning og lukking. Den kan styres enten fra en fjernkontroll eller fra førerplassen.

Tre motorvarianter

Bilen lanseres med tre motorutgaver; xDrive 50i med en V8 bensinmotor på 450 hk, xDrive 30d med en revidert diesel rekkesekser på 258 hk, og M50d Performance med trippel turbo rekkesekser på 381 hk.

I desember i år kommer xDrive 40d, xDrive 35i, xDrive 25d og sDrive 25d. Sistnevnte skal ha et CO2 utslipp på 149 g/km. Det som bidrar til det lave utslippet er BMW EfficientDynamics som inkluderer Auto Start Stop og ECO PRO modus innstilling, inkludert cruisefunksjon og Proactive Driving Assistant. Alle modeller tilfredsstiller Euro6.

Les også: Antagelig årets viktigste billansering

Kjøregleden skal jo være av det ypperste i en BMW, og for å gi kjøperne sine dét, leveres bilen standard med en Driving Control Switch, samt at bilen kan leveres med Comfort, Dynamic og Professional adaptive hjulopphengspakker alt etter om komfort eller sportslige egenskaper foretrekkes.

Les også: Nå vises Lexus IS

Av andre goder fra BMW ConnectedDrive kan nevnes head-up-display i hele fargespekteret og med mer informasjon; nattsynskamera som kan avsløre mennesker og dyr i veien. Dynamic Light Spot, filskiftevarsler, fartsgrenseinformasjon, den nye BMW parkeringsassistanse og 360 graders display er godsaker som kan bestilles.

Listen er lang, og vi vil gjerne komme tilbake til dette når vi har sett nærmere på bilen.

Les også: En bil du har fortjent?

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus