El-scooter på ett hjul
Segway får konkurranse fra enhjuling.
Det har vært flere forsøk på å lage en elektrisk enhjuling etter Segway-modellen , men ikke alle like vellykkede. Noen har også sett seg nødt til å redesigne enhjulingen slik at den blir en hybrid-tohjuling.
RYNO Motors skal i år komme med sin enhjuling. De begynte med en tanke om at enhjulingen skulle kunne brukes i trafikken, men har nå gått over til å tenke fortau og sykkelsti. Årsaken skal være de strenge kravene som stilles for å få sykkelen godkjent for bruk på vei.
Som et resultat har de satt ned toppfarten fra 40 km/t til 20 km/t, slik at de tilfredsstiller de litt løsere kravene for å kjøre på fortau.
Under kan du se hvordan RYNO fungerer i bruk:
Datteren var inspirasjon
På en TEDtalk forklarer oppfinneren, Chris Hoffmann, hvordan RYNO ble til:
– Det er fem år siden min datter og jeg var i bilen på vei til fisketur, og hun sa «far, jeg så en enhjulet motorsykkel i et videospill. Klarer du å bygge en sånn?»
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet klarte han, og det han satt sammen ser egentlig ganske heftig ut, mye på grunn av hjulet som måler 250 millimeter i bredden.
Segway-konkurrent
Segmentet RYNO vil inn på er dominert av Segway, men i en artikkel fra Engadget påpeker Hoffmann én nøkkelforskjell: Du sitter.
Segway er nemlig mest brukt av sikkerhetsvakter som patruljerer større områder. De blir da stående på Segwayen store deler av arbeidsdagen. RYNOs tanke er at det er bedre å sitte, spesielt hvis du har litt problemer med beina.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTeknologien er også lik den Segway bruker. For å holde balansen for deg bruker RYNO gyroteknologi, men du må selv passe på at du ikke tipper over til en av sidene.
Trolig ikke til Norge
Om du har lyst til å prøve en RYNO må du nok belage deg på å reise ut av landet. Segway er nemlig fortsatt forbudt i Norge, og det er ingen grunn til å tro at RYNO ikke skal møte samme skjebne.
Artikkelen fortsetter under annonsenMen de første produksjonsmodellene ligger fortsatt et stykke fram i tid, så det er fullt mulig at Vegdirektoratet har endret mening innen den tid.
I oktober i fjor kunne Hoffman avsløre at RYNO var ventet å komme på det amerikanske markedet i april 2013, men at full produksjon ikke ville starte før senere på året.
Nå skriver vi mai, og det er fortsatt ingen nye meldinger på nettsiden. Når sykkelen faktisk når kundene er med andre ord uvisst.
(Kilder: RYNO Motors , Cnet)