Meny

Unngå slurv med servicen

Du bør sjekke at verkstedet følger bilprodusentens serviceprogram når bilen skal på verksted. (Foto: Colourbox.com)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ikke minst hvis du har garanti på bilen.

DinSide Mangelfulle servicer kan medføre økt slitasje på bilen, og har du nybilgaranti er det ekstra viktig å følge bilprodusentens serviceprogram for at denne skal være gyldig.

Dessverre viser det seg at ikke alle verksteder er like påpasselige når de gjennomfører service på bilen.

En undersøkelse av fem uavhengige verkstedskjeder gjennomført av Motormännen i Sverige, viser at det er mye serviceslurv på enkelte verksteder.  

>> Denne bilprodusenten gir 11 års garanti

Glemmer dokumentasjon

Ved service på bilen kan du fritt velge verksted, uten å miste fabrikkgarantien. Det viktige er at gjennomføringen av servicen blir gjort ordentlig. Ifølge svenske Motormännen innebærer dette bruk av spesifikke reservedeler, godkjente oljer, at verkstedet skriver serviceprotokoll og fyller inn informasjon i serviceheftet.

Men da de undersøkte forholdene hos fem uavhengige verkstedkjeder, ble slett ikke alt gjort etter boken:

  • Av de fem verkstedene Motormännen har undersøkt, var det bare ett som leverte serviceprotokoll - og den var ikke god nok.
  • Og ingen av de fem uavhengige verkstedene fylte inn informasjon i bilens servicehefte.

DinSide har tidligere skrevet om at en service kan være mye billigere i Sverige enn i Norge, og mange nordmenn velger svenske verksteder på grunn av prisforskjellene. Da gjelder det å være føre var.

Er det like ille i Norge?

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF vil ikke spekulere i om serviceslurv er mer utbredt på svenske verksteder enn her hjemme, og påpeker at de ikke har gjennomført liknende undersøkelser i Norge.  

Generelt råder NAF alle om å være påpasselige når de leverer bilen på service, og passe på at bilprodusentenes serviceprogram blir fulgt.

Les også: Det koster med nybilgaranti

Du kan miste garantien

Dette bør du ifølge Engebretsen passe på når du leverer bilen til service:

– Bileieren bør får en oversikt over hva servicen inneholder, og at denne er i samsvar med bilprodusentens serviceprogram. Man bør også forsikre seg om at det uavhengige verkstedet er dette ansvaret bevist, samt påse at serviceheftet blir stemplet, sier Engebretsen til DinSide.

For hvis verkstedet ikke følger serviceprogrammet, kan det få konsekvenser.

– Om det utelates ting knyttet til dette serviceprogrammet i forbindelse med en service på et uavhengig verksted, og det oppstår en feil på bilen som kan relateres til denne utelatelsen vil normalt merkeverkstedet ikke ta ansvar for den feilen eller følgeskaden som har oppstått, understreker han.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus