– Vanlig med fusk på bilverksteder

PASS PÅ: Foretar du service på et merkeverksted blir dette registrert i importørens datasystem, og serviceboken blir oppdatert. På et fritt verksted derimot skal du få en utskrift av servicens innhold, og en kvittering i serviceboken. (Illustrasjonsfoto: NTB scanpix)
PASS PÅ: Foretar du service på et merkeverksted blir dette registrert i importørens datasystem, og serviceboken blir oppdatert. På et fritt verksted derimot skal du få en utskrift av servicens innhold, og en kvittering i serviceboken. (Illustrasjonsfoto: NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blindtesten av fem uavhengige bilverksteder i Sverige avslørte at langt fra alle utførte jobben i henhold til kravene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bak undersøkelsen står den svenske bileierorganisasjonen Motormännen.

Fem ikke-merkeverksteder, tilknyttet velkjente servicekjeder, ble vurdert på hvorvidt de fulgte normale servicerutiner.

Funnene må sies å være skuffende. Ingen av verkstedene fulgte bilprodusentenes anvisninger for hvordan servicen skal utføres for at garantien skal gjelde, skriver VG.

– Det virker systematisk, og det er på grensen til bedrageri. Kundene stoler på verkstedet og de fleste har ikke mulighet til å kontrollere dette selv, sier tekniker Milos Kosijer i Motormännen.

Les også: Nå kommer «dashcam» også til Norge

Kun én av fem verksteder ga bileieren en serviceprotokoll som skal dokumentere at servicen er utført i henhold til spesifikasjoner. Ingen av dem stemplet i serviceheftet, noe som er et absolutt krav.

Manglende dokumentasjon er også en aktuell problemstilling her til lands.

– Vi ser i tvistesaker der en bileier har tatt service på et ikke-merkeverksted, og det oppstår en feil på bilen, at det dukker opp spørsmål om servicen er utført i henhold til bilprodusentens krav, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen til VG.