De siste nyhetene fra bilverden:Ladbare hybrider billigere

Bare grunnavgift på Toyota ladbar Prius. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om regjeringen i sitt reviderte nasjonalbudsjett øker vektrabatten i engangsavgiften fra 10 til 15 prosent for ladbare hybrider.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr nemlig at engangsavgiften reduseres så mye at den egentlig blir negativ. Det kan den ikke bli – det er bare elbiler og hydrogenbiler som er helt avgiftsfrie – så da trer minstesatsen inn.

Denne er for tiden 3569 kroner, som blir engangsavgiften etter 1. juli både på Opel Ampera og Toyotas ladbare Prius hybrid.

Ifølge BilNytt.no betyr det at prisen på ladbar Prius ender på 333.500 kroner, som likevel er betydelig over hva en vanlig Prius koster. Toyotas informasjonssjef Espen Olsen sier i en kommentar at Toyota vurderer å sette ned prisen på Prius Plug-in for å gjøre bilen mer attraktiv.

90.000 billigere

Lexus nye IS300 er nå typegodkjent i Europa med historiens laveste utslipp fra en bensindrevet bil. Den japanske hybriden klarte 99 gram/km til tross for motorer med samlede ytelser på 223 hestekrefter. 99 gram/km betyr forbruk på 0,43 liter/mil. Utslippet av NOx oppgis til 2,1 mg/km, som er jevngodt med ingenting sammenlignet med dagens dieselbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det lave utslippet gjør engangsavgiften rundt 90.000 kroner lavere enn om IS300 ikke hadde vært hybrid.

IS300 kommer til Norge i juni, kun som hybrid og trolig med startpris rundt 400.000 kroner. Lexus har akkurat vunnet eiertilfredshetsundersøkelsen AutoIndex 2013 utført for NAF.

Toppscore for Tesla

Den helelektriske superbilen Tesla Model S testet til 99 av 100 poeng hos amerikanske Consumer Reports. Bladet, som er det mest innflytelsesrike forbrukermagasinet i USA, skriver om Tesla Model S, priset til 89.650 dollar (overkant av 500.000 kroner), at dens ytelser på alle områder er bedre eller på linje med de beste bilene bladet noen gang har testet – uansett kategori.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bladet benyttet en privat mailadresse for å skaffe seg bilen og sto på venteliste i to år for å sikre seg et eksemplar.

Den forrige bilen som oppnådde like høy score hos Consumer Reports var Lexus LS 460 tilbake i 2007.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opp mot 1000 nordmenn står på venteliste for å kjøpe Tesla Model S som snart er på plass i Norge. Bilen kom i salg i USA sist sommer.

Les også: Snart roper bilen på hjelp

Billigere 4x4 C-klasse

Endelig er det klart for «billigutgaven» av Mercedes C-klasse med firehjulsdrift (4Matic). Med 2,2 liters dieselmotor og 170 hk koster bilen 470,000 kroner som personbil og rett under 500.000 kroner som stasjonsvogn. De første 220 C-klasse med 4Matic blir å finne i bilbutikkene fra juli.

Til nå har bilen kun vært å få kjøpt med 4x4 i kombinasjon med store motorer (204/231 hk), med priser fra 535.000 kroner.

Nærmeste konkurrenter er naturligvis BMW 320 X-Drive (fra 437.400 kroner) og Audi A4 Quattro (fra 403.800 kroner).

Les også: Denne hybriden er raskest

Tesla i pluss

Den amerikanske elbilprodusenten Tesla kunne for første gang i selskapets historie notere pluss i regnskapet. 11,2 millioner dollar (65 millioner kroner) gikk selskapet i pluss med i første kvartal, mot et tap på en halv milliard kroner i samme kvartal i fjor, melder Automotive News.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aksjemarkedet svarte med å sende verdien av Tesla opp med 24 prosent.

Tesla produserte 4900 eksemplarer av Model S i årets tre første måneder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Multitasker med barna i bilen

Salgsrekord i Danmark

Salget av nye biler har nærmest eksplodert i Danmark, og satte ny rekord for april måned med 15.829 enheter. Det er opp 30,7 prosent fra samme måned i fjor. Så langt i år er bilsalget opp nær ti prosent.

Men der nordmenn koster på seg store og omfangsrikt utstyrte modeller, holder danskene seg til de små og billige bilene. Statistikk fra de danske bilimportørene viser at de to minste bilklassene sto for 62 prosent av danske bilkjøp i april.

Danskene har de høyeste bilavgiftene i Europa, og gis som et påslag i ut fra bilens grunnpris. Det betyr at verken produsent, importør, forhandler eller staten tjener penger på disse småbilene som er skviset langt under norsk prisnivå. Eksempelvis koster en Skoda Citigo 25.000 kroner mer i Norge enn i Danmark.

VW Up og Skoda Citigo har det siste halvåret vært de mest kjøpte bilene i Danmark.