Rommelig familiefavoritt

HELT NY: Skoda Octavia har de siste årene vært blant landets ti mest kjøpte bilmodeller. Alt tyder på at neste generasjon Octavia blir like populær (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skoda Octavia har siden årtusenskiftet vært blant de 20 mest populære bilmodellene i Norge. Nå skal fornyet suksess sikres.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta om Skoda Octavia stasjonsvogn:

Pris fra: Kr 235.500

Med 4x4 fra: Kr 290.000

L/B/H: 4,66/1,81/1,47 m

Bagasjerom (VDA): 601 – 1740 l

Motor: 105 – 180 hk

Forbruk (EU): fra 0,38 liter

CO2-utslipp (EU): fra 99 g/km

4x4: Mot tillegg

Kollisjonsputer: 9 stk.

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: 5 stjerner

I Norge: i juni.

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Takket være stasjonsvogna og firehjulsdrift har Skoda Octavia aldri vært dårligere enn nummer ti på salgslistene etter 2006, med en sjetteplass som beste notering.

Den siste Skoda-vitsen er definitivt død og begravet.

Les også: Ny Skoda Octavia lansert

Halvbroren

Når Octavia stasjonsvogn nå fornyes, skinner slektskapet til tidligere varianter tydelig gjennom. Samtidig har bilen gjennomgått alle de forandringene som kreves av hensyn til sikkerhet, komfort og utstyr. Fortsatt bygges Octavia over samme tekniske lest som VW Golf og Audi A3.

For Skodas del betyr det bedre kjøreegenskaper, økt stabilitet ute på landeveien, tilgang på utstyr Skoda-eiere tidligere bare kunne drømme om, samt enda bedre plass i bilen.

Med en lengde på 4,66 meter snakker vi nå om en stor bil som laster hele 610 liter bagasje med alle setene i bruk. Dette skal være best i klassens. Legger du ned bakseteryggene nærmer vi oss flyttebilstørrelse med 1740 liter lastevolum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Storselger endrer form

Komfort og pris

Skoda er ikke bilen du kjøper for å nyte sportslige kjøreegenskaper, men heller en gjenstand du inkluderer som et viktig medlem av familien. Likevel kan du selv med den minste dieselmotoren (105 hk) cruise uanstrengt i nær 200 km/t.

Adaptiv cruisekontroll holder orden på avstanden til forankjørende, og bilen leser trafikkskiltene. Skulle uhellet være ute fanges du opp av inntil ni kollisjonsputer, om ikke det automatiske nødbremsesystemet for lengst har stoppet bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men viktigst for suksess er prisen, som nå starter på 235.500 kroner for stasjonsvogna med 105 hk bensinmotor. Tillegget fra personbilen er kun 7000 kroner. Med firehjulsdrift starter prisen på 290.000 kroner.

Stasjonsvogn med 4x4

Kai Robert Solheim, Skodas nye sjef, tror det blir en kurant sak å holde Octavia blant de ti mest kjøpte bilmodellene i Norge også i 2013. Ni av ti kjøpere holder seg til stasjonsvogna.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken utgjorde stasjonsvognvarianten 95,2 prosent av Octavia-salget i fjor, 51 prosent valgte firehjulsdrift og 82,9 prosent en utgave med dieselmotor.

Med unntak av større innslag av bensindrevne varianter regner Solheim med omtrent de samme tallene i år.

Skoda-kundene søker mye bil for pengene og higer derfor ikke etter store motorer. 105 hk diesel/4x4, 105 hk bensin og 140 hk bensin blir volummodellene. Firehjulsdriften kommer fortsatt fra Haldex og er nå i femte generasjon.