Setter en pikant spiss på hverdagen
Jeg har trodd at markedets billigste småbiler er trange blikkbokser som støyer, ikke orker noe og er primitivt utstyrt. KIA Picanto ønsker meg velkommen til en ny verden.
Startprisen på 130.400 kroner får en til å heve et øyebryn eller to.
Hva får man for den prisen?
Vel; en tusenkubikker som er nøkternt utstyrt; innstegsmodellen Classic. Skjønt "nøkternt"? Hør bare her: Skivebremser på alle hjul, bakkeholder, høydejustering av forsete, friskluftfilter, radio med CD-spiller og fire høytalere samt traction control, for å nevne noe.
Bilen jeg fikk låne for denne testen var i utstyrsversjon Comfort. Øvrig utstyr som omtales i denne testen går på KIA Picant Comfort.
Dessuten har bilen sikkerhetsutstyr som en stor bil. Den er godt sammenskrudd og lite skrangling. Det er en bybil med storbilfølelse og syv års garanti. Er det nødvendig å si at jeg trivdes godt med denne bilen?
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenKarosseridesign
Den nye Picanto ble presentert like før vi skrev 2012 og gikk fra å være en høyst ordinært designet bil til en frekk og dynamisk utformet bil. Ansvarlig for designet er Peter Schreger. Han kom fra Audi, hvor han var mannen bak Audi TT.
Les også: Bilen som setter grenser
Picanto har en tøff hoftelinje som skjuler de relativt store karosseriflatene på siden som slike småbiler har lett for å få. Linjen stiger i kileform opp bakover til baklysene og er med på å formgi disse. Linjen forsterkes av dørhåndtakene, som sitter akkurat på denne hoftelinjen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenFronten er helt "KIA", og domineres av et stort luftinntak og store kjørelys på hver side. Designelementer med inspirasjon fra langt større biler gir dynamikk og et småaggressivt "ansikt".
Artikkelen fortsetter under annonsenSmå biler har små hjul, men slik er det bare.
Interiør
Store dører gjør det lett å sette seg inn i bilen, og vel installert bak rattet er jeg overrasket over hvor romslig den virker. Rattet kan dessverre bare justeres opp og ned. Armlenet i døren består av knallhard plast og er lite behagelig å hvile albuen på.
Setene gir grei sidestøtte, men sitteputen kunne gitt litt bedre støtte. Det hadde den gjort hvis den hadde vært noen centimeter lenger. Høydejustering av førersetet var en positiv overraskelse på en såpass rimelig bil. Mange vesentlig større og dyrere biler kunne også hatt dét.
Plass
Bilen føles stor ut innvendig. Med forsetet justert godt bak, slik jeg liker det, er det fortsatt god benplass i baksetet. Man kan lure på hvordan de har fått det til, og her har andre bilprodusenter litt å lære.
Trikset konstruktørene av Picanto har benyttet, er at bakhjulene er montert så langt bak som det er mulig å få dem. Man skulle tro bagasjerommet er en vits. Det er det ikke.
Artikkelen fortsetter under annonsenBagasjerommet er dypt uten reservehjul, og rommer 200 liter. Med seteryggene nede sluker den 870 liter. Med to personer på ferietur skulle det holde. Med flere passasjerer må man akseptere at dette ikke er en feriebil, akkurat.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er praktisk med plass til en stor mineralvannsflaske i fordørene og en romslig oppbevaringshylle i modtkonsollen i dashbordet. Her er det også plass til kopper eller mindre flasker, som holdes på plass av en smart innretning som klemmer fast koppen.
Sikkerhet
KIA Picanto oppnådde fire av fem stjerner hos Euro NCAP. Etter all sansynlighet ville den fått fem, hadde det elektroniske stabiliseringssystemet vært standardutstyr i hele Europa. Det er det ikke, og da vil ikke organisasjonen gi fem stjerner.
I Norge er stabiliseringssystemet standard. Her kan du se en video fra testarbeidet med Picanto:
Artikkelen fortsetter under annonsenKomfort
Jeg er ikke bortskjemt med komfort i småbiler, men her må jeg revurdere mitt "vanegrunnlag". Picanto er stillegående, den har nå fått mykere fjæring foran, og den har i Comfort-versjon varme i rattet!
Et ratt som er trukket i skinn, med flott metalldesign nederst og betjeningsknapper på rattet for volumkontroll av radio, stasjonsskifte eller skift av spor på CD-platen på den ene siden. På den andre siden av rattet er knapper for handsfree telefon med Bluetooth.
Bilen er overraskende godt støyisolert, og som jeg har nevnt over, er fjæringen i forstillingen myket opp for å gjøre fartshumpene mindre ubehagelige. Bakfjærene er av torsjonstypen og litt stive, men slik er det med små biler. De må tåle tunge baksetepassasjerer og ditto bagasje.
Artikkelen fortsetter under annonsenMotor
Artikkelen fortsetter under annonsenBilen jeg fikk låne for å gjøre testen var utstyrt med en 1,2 liters motor på 85 hester. En motor som gir mer enn nok skyv til de aller fleste. Man må huske på at dette først og fremst er en bybil, men jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å legge ut på langtur med denne bilen og denne motoren.
Med 0 til 100 på 11,4 sekunder er KIA Picanto ingen sinke i trafikken, og den er dessuten meget fleksibel, og seigdrar godt fra 1.200 omdreininger på tredjegiret.
Et alternativ er en 1.000 ccm tresylindret motor på 69 hk, men da får du ikke anledning til å velge Comfort eller Exclusive utstyrsutgaver.
Girkasse
Bilen kan leveres med en firetrinns automatkasse, og min lånebil hadde en femtrinns manuell som fungerte helt fint.
Les også: Alfa Romeo med nydelig girkasse
Kjøreegenskaper
KIA Picanto oppfører seg sivilisert når jeg provoserer, er du på jakt etter en du kan leke deg med, let et annet sted. Bremsene er meget kapable og tar svært godt. Det er ventilerte skiver foran, skiver bak.
Artikkelen fortsetter under annonsenServostyringen er elektrisk og lett å parkere med, når du kjører raskere blir styingen litt tyngre og med mer veifølelse. Når du kjører rett frem forbrukes ikke strøm.
Liten svingradius gir bilen svært gode byegenskaper. Denne bilen vrenger du rundt hushjørner og andre hindringer. Det gjelder bare å se seg godt for.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Vær tydelig i trafikken
Forbruk og miljø
Ved blandet kjøring oppgis 0,43 liter på mila. Det er selvsagt under ideelle forhold etter en spesifisert syklus. Jeg kjører under tester langt fra økonomisk, med mye akselerasjon, harde belastninger og lite motorvei, allikevel greide den seg med bare 0,8 på mila.
Utstyr
Dette er en bil som gir mye for pengene. Og det er på utstyrssiden den utmerker seg. Varme i rattet er det ikke mange biler som har, og i særdeleshet ikke i denne prisklassen. Bakkeholder, klimaanlegg og elektrisk drevne vinduer er noe man bare kunne drømme om i denne prisklassen tidligere.
Artikkelen fortsetter under annonsenJeg oppdaget en skuff under passasjersetet. Ingen stor nyhet, men igjen er det overraskende i denne prisklassen. Kartlomme på seteryggene, solbrilleholder og blinklys på de elektrisk drevne speilene hører også med.
Pris
Jeg anbefaler at man legger på 20 lapper og får den største motoren og Comfortversjon. Det er smart når bilen en gang skal selges. Da har du en godt utstyrt bil med en god garanti for 150.000 kroner.
Hva får du for denne prisen av bruktbil? Du får en større bil, men du må regne med en bil som er fire til syv år eldre, og som har gått opp mot og over 100.000 kilometer. Hva kan man forvente av verkstedregninger da?
Toppmodellen er KIA Picanto EcoDynamics Exclusive Automat. Inklusive Metallic til 3.950 og DeLux interiørpakke kommer prisen svært nær 200.000 kroner.
Konklusjon
Jeg likte svært godt denne lille og kjappe bilen. Har du ikke allverdens plassbehov er den perfekt. Eller du kan ha den som en nummer to bil som er lett å kjøre med i trang bytrafikk. Som krever liten plass å parkere på, men som allikevel gir deg følelsen av å kjøre en større bil.
KIA Picanto har i min verden satt en ny standard for småbiler.
Les også: Så skapte Opel Adam
Les også: Lidenskap på hjul
Les også: Biler å glede seg til
Tekniske data
KIA Picanto | 1,0 CVVT | 1,2 CVVT man | 1,2 CVVT automat |
Modellnivå | Classic | Comfort | Exclusive |
Pris, kr | 130.400 | 150.400 | 193.400 |
Pris testbil, kr | 153.950 | ||
Motorkonfigurasjon | 3 på linje | 4 på linje | 4 på linje |
Slagvolum, cm3 | 998 | 1.248 | 1.248 |
Motoreffekt, hk/kW | 69/- | 85/- | 85/- |
Dreiemoment, Nm/turtall | 100/3.500 | 125/4.000 | 125/4.000 |
Co2-utslipp (g/km) | 95 | 100 | 125 |
Nox-utslipp (mg/km) | 5,7 | 19,8 | 19,4 |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,41 | 0,43 | 0,53 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 14,4 | 11,4 | 13,4 |
Toppfart, km/t | 153 | 171 | 163 |
Svingdiameter, meter | 4,9 | 4,9 | 4,9 |
Lengde (mm) | 3.595 | 3.595 | 3.595 |
Bredde (mm) | 1.595 | 1.595 | 1.595 |
Høyde (mm) | 1.480 | 1.480 | 1.480 |
Akselavstand (mm) | 2.385 | 2.385 | 2.385 |
Sporvidde for/bak | N/A | N/A | N/A |
Bakkeklaring, cm | 14,2 | 14,2 | 14,2 |
Rampevinkel for/under/bak | N/A | N/A | N/A |
Vekt, kg | 845 | 855 | 875 |
Nyttelast | 495 | 515 | 495 |
Tilhengervekt m/brems kg | 700 | 700 | 400 |
Bagasjerom min/maks liter | 200/869 | 200/870 | 200/870 |
Drivstofftank, liter | 35 | 35 | 35 |
Drivstoff | Bensin | Bensin | Bensin |
Drivhjul | Foran | Foran | Foran |
Girkasse | 5 trinns man | 5 trinns man | 4 trinns auto |
EuroNCAP % voksne/barn | 86/83 | 86/83 | 86/83 |