Setter en pikant spiss på hverdagen

Lett agressiv front. Foto: Morten Larsen

Denne bilen er så bra at den setter en ny standard for småbiler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Jeg har trodd at markedets billigste småbiler er trange blikkbokser som støyer, ikke orker noe og er primitivt utstyrt. KIA Picanto ønsker meg velkommen til en ny verden.

Startprisen på 130.400 kroner får en til å heve et øyebryn eller to.

Hva får man for den prisen?

Vel; en tusenkubikker som er nøkternt utstyrt; innstegsmodellen Classic. Skjønt "nøkternt"? Hør bare her: Skivebremser på alle hjul, bakkeholder, høydejustering av forsete, friskluftfilter, radio med CD-spiller og fire høytalere samt traction control, for å nevne noe.

Bilen jeg fikk låne for denne testen var i utstyrsversjon Comfort. Øvrig utstyr som omtales i denne testen går på KIA Picant Comfort.

Dessuten har bilen sikkerhetsutstyr som en stor bil. Den er godt sammenskrudd og lite skrangling. Det er en bybil med storbilfølelse og syv års garanti. Er det nødvendig å si at jeg trivdes godt med denne bilen?

Karosseridesign

Den nye Picanto ble presentert like før vi skrev 2012 og gikk fra å være en høyst ordinært designet bil til en frekk og dynamisk utformet bil. Ansvarlig for designet er Peter Schreger. Han kom fra Audi, hvor han var mannen bak Audi TT.

Les også: Bilen som setter grenser

Det er ikke lenger bare de store, eksklusive bilene som har blinklys i speilet. Picanto også! Foto: Morten LarsenDet er ikke lenger bare de store, eksklusive bilene som har blinklys i speilet. Picanto også! Foto: Morten Larsen

Picanto har en tøff hoftelinje som skjuler de relativt store karosseriflatene på siden som slike småbiler har lett for å få. Linjen stiger i kileform opp bakover til baklysene og er med på å formgi disse. Linjen forsterkes av dørhåndtakene, som sitter akkurat på denne hoftelinjen.

Fronten er helt "KIA", og domineres av et stort luftinntak og store kjørelys på hver side. Designelementer med inspirasjon fra langt større biler gir dynamikk og et småaggressivt "ansikt".

Små biler har små hjul, men slik er det bare.

Interiør

Store dører gjør det lett å sette seg inn i bilen, og vel installert bak rattet er jeg overrasket over hvor romslig den virker. Rattet kan dessverre bare justeres opp og ned. Armlenet i døren består av knallhard plast og er lite behagelig å hvile albuen på.

Setene gir grei sidestøtte, men sitteputen kunne gitt litt bedre støtte. Det hadde den gjort hvis den hadde vært noen centimeter lenger. Høydejustering av førersetet var en positiv overraskelse på en såpass rimelig bil. Mange vesentlig større og dyrere biler kunne også hatt dét.

Plass

Bilen føles stor ut innvendig. Med forsetet justert godt bak, slik jeg liker det, er det fortsatt god benplass i baksetet. Man kan lure på hvordan de har fått det til, og her har andre bilprodusenter litt å lære.

Trikset konstruktørene av Picanto har benyttet, er at bakhjulene er montert så langt bak som det er mulig å få dem. Man skulle tro bagasjerommet er en vits. Det er det ikke.

Bagasjerommet er dypt uten reservehjul, og rommer 200 liter. Med seteryggene nede sluker den 870 liter. Med to personer på ferietur skulle det holde. Med flere passasjerer må man akseptere at dette ikke er en feriebil, akkurat.

Det er praktisk med plass til en stor mineralvannsflaske i fordørene og en romslig oppbevaringshylle i modtkonsollen i dashbordet. Her er det også plass til kopper eller mindre flasker, som holdes på plass av en smart innretning som klemmer fast koppen.

Sikkerhet

Kroker for å feste barnesete er rett bak bakseteryggen. Foto: Morten LarsenKroker for å feste barnesete er rett bak bakseteryggen. Foto: Morten Larsen

KIA Picanto oppnådde fire av fem stjerner hos Euro NCAP. Etter all sansynlighet ville den fått fem, hadde det elektroniske stabiliseringssystemet vært standardutstyr i hele Europa. Det er det ikke, og da vil ikke organisasjonen gi fem stjerner.

I Norge er stabiliseringssystemet standard. Her kan du se en video fra testarbeidet med Picanto:

Euro NCAP video

Komfort

Jeg er ikke bortskjemt med komfort i småbiler, men her må jeg revurdere mitt "vanegrunnlag". Picanto er stillegående, den har nå fått mykere fjæring foran, og den har i Comfort-versjon varme i rattet!

Et ratt som er trukket i skinn, med flott metalldesign nederst og betjeningsknapper på rattet for volumkontroll av radio, stasjonsskifte eller skift av spor på CD-platen på den ene siden. På den andre siden av rattet er knapper for handsfree telefon med Bluetooth.

Bilen er overraskende godt støyisolert, og som jeg har nevnt over, er fjæringen i forstillingen myket opp for å gjøre fartshumpene mindre ubehagelige. Bakfjærene er av torsjonstypen og litt stive, men slik er det med små biler. De må tåle tunge baksetepassasjerer og ditto bagasje.

Motor

Motorene er av såkalt EcoDynamics, som betyr at de er konstruert for å spare drivstoff og dermed miljøet. Dessuten er motorene utstyrt med automatisk start/stopp. Foto: Morten LarsenMotorene er av såkalt EcoDynamics, som betyr at de er konstruert for å spare drivstoff og dermed miljøet. Dessuten er motorene utstyrt med automatisk start/stopp. Foto: Morten Larsen

Bilen jeg fikk låne for å gjøre testen var utstyrt med en 1,2 liters motor på 85 hester. En motor som gir mer enn nok skyv til de aller fleste. Man må huske på at dette først og fremst er en bybil, men jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å legge ut på langtur med denne bilen og denne motoren.

Med 0 til 100 på 11,4 sekunder er KIA Picanto ingen sinke i trafikken, og den er dessuten meget fleksibel, og seigdrar godt fra 1.200 omdreininger på tredjegiret.

Et alternativ er en 1.000 ccm tresylindret motor på 69 hk, men da får du ikke anledning til å velge Comfort eller Exclusive utstyrsutgaver.

Girkasse

Bilen kan leveres med en firetrinns automatkasse, og min lånebil hadde en femtrinns manuell som fungerte helt fint.

Les også: Alfa Romeo med nydelig girkasse

Kjøreegenskaper

KIA Picanto oppfører seg sivilisert når jeg provoserer, er du på jakt etter en du kan leke deg med, let et annet sted. Bremsene er meget kapable og tar svært godt. Det er ventilerte skiver foran, skiver bak.

Servostyringen er elektrisk og lett å parkere med, når du kjører raskere blir styingen litt tyngre og med mer veifølelse. Når du kjører rett frem forbrukes ikke strøm.

Liten svingradius gir bilen svært gode byegenskaper. Denne bilen vrenger du rundt hushjørner og andre hindringer. Det gjelder bare å se seg godt for.

Les også: Vær tydelig i trafikken

Forbruk og miljø

Ved blandet kjøring oppgis 0,43 liter på mila. Det er selvsagt under ideelle forhold etter en spesifisert syklus. Jeg kjører under tester langt fra økonomisk, med mye akselerasjon, harde belastninger og lite motorvei, allikevel greide den seg med bare 0,8 på mila.

Utstyr

Smart med en skuff til å oppbevare ting som bør gjemmes bort. Foto: Morten LarsenSmart med en skuff til å oppbevare ting som bør gjemmes bort. Foto: Morten Larsen

Dette er en bil som gir mye for pengene. Og det er på utstyrssiden den utmerker seg. Varme i rattet er det ikke mange biler som har, og i særdeleshet ikke i denne prisklassen. Bakkeholder, klimaanlegg og elektrisk drevne vinduer er noe man bare kunne drømme om i denne prisklassen tidligere.

Jeg oppdaget en skuff under passasjersetet. Ingen stor nyhet, men igjen er det overraskende i denne prisklassen. Kartlomme på seteryggene, solbrilleholder og blinklys på de elektrisk drevne speilene hører også med.

Pris

Jeg anbefaler at man legger på 20 lapper og får den største motoren og Comfortversjon. Det er smart når bilen en gang skal selges. Da har du en godt utstyrt bil med en god garanti for 150.000 kroner.

Hva får du for denne prisen av bruktbil? Du får en større bil, men du må regne med en bil som er fire til syv år eldre, og som har gått opp mot og over 100.000 kilometer. Hva kan man forvente av verkstedregninger da?

Toppmodellen er KIA Picanto EcoDynamics Exclusive Automat. Inklusive Metallic til 3.950 og DeLux interiørpakke kommer prisen svært nær 200.000 kroner.

Konklusjon

Jeg likte svært godt denne lille og kjappe bilen. Har du ikke allverdens plassbehov er den perfekt. Eller du kan ha den som en nummer to bil som er lett å kjøre med i trang bytrafikk. Som krever liten plass å parkere på, men som allikevel gir deg følelsen av å kjøre en større bil.

KIA Picanto har i min verden satt en ny standard for småbiler.

Les også: Så skapte Opel Adam

Les også: Lidenskap på hjul

Les også: Biler å glede seg til

Tekniske data

KIA Picanto

1,0 CVVT

1,2 CVVT man

1,2 CVVT automat

Modellnivå

Classic

Comfort

Exclusive

Pris, kr

130.400

150.400

193.400

Pris testbil, kr

153.950

Motorkonfigurasjon

3 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

998

1.248

1.248

Motoreffekt, hk/kW

69/-

85/-

85/-

Dreiemoment, Nm/turtall

100/3.500

125/4.000

125/4.000

Co2-utslipp (g/km)

95

100

125

Nox-utslipp (mg/km)

5,7

19,8

19,4

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,41

0,43

0,53

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

14,4

11,4

13,4

Toppfart, km/t

153

171

163

Svingdiameter, meter

4,9

4,9

4,9

Lengde (mm)

3.595

3.595

3.595

Bredde (mm)

1.595

1.595

1.595

Høyde (mm)

1.480

1.480

1.480

Akselavstand (mm)

2.385

2.385

2.385

Sporvidde for/bak

N/A

N/A

N/A

Bakkeklaring, cm

14,2

14,2

14,2

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

N/A

Vekt, kg

845

855

875

Nyttelast

495

515

495

Tilhengervekt m/brems kg

700

700

400

Bagasjerom min/maks liter

200/869

200/870

200/870

Drivstofftank, liter

35

35

35

Drivstoff

Bensin

Bensin

Bensin

Drivhjul

Foran

Foran

Foran

Girkasse

5 trinns man

5 trinns man

4 trinns auto

EuroNCAP % voksne/barn

86/83

86/83

86/83

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus