Blir Mercedes' billigste firehjulstrekker

BILLIGERE 4MATIC: Nå blir det mulig å få firehjulsdrift på en rimeligere versjon av Mercedes C-klasse. (Foto: Daimler AG)
BILLIGERE 4MATIC: Nå blir det mulig å få firehjulsdrift på en rimeligere versjon av Mercedes C-klasse. (Foto: Daimler AG)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Firehjulsdrift på Mercedes koster, men nå blir det noe rimeligere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å kjøpe Mercedes med firehjulsdrift er en relativt kostbar affære, men nå blir det noe rimeligere. Nå kommer Mercedes C-klasse med firehjulsdrift på en rimeligere modell. Inntil nylig var det nare mulig å få 4Matic på modellene med store motorer. Det vil si at man minimum måtte kjøpe C250T CDI med 204 hk for å få firehjulsdrift. Det er en bil til over 560 000 kroner.

Men nå kan også den noe rimeligere versjonen, C220 CDI med 170 hk, fås med 4Matic. Den prises til under 500 000 kroner, med 7-Tronic Plus-automatgir - komplett utstyrt, ifølge Mercedes Norge.

- Mercedes-Benz har utviklet biler med firehjulsdrift i over 100 år. Vi mener at 4Matic er verdens beste firehjulsdrift, sier Reidar Holtedahl, salgsdirektør i Mercedes-Benz Personbil.

C-klasse blir Mercedes billigste firehjulstrekker i Norge, men ikke for en lang periode. Til høsten kommer Mercedes A-klasse og CLA med 4MATIC, og de blir etter alt å dømme billigere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Permanent firehjulsdrift

I Norge er det først og fremst statusbilmerkene Mercedes, middels store til store Audi-modeller og BMW , samt Subaru som forbindes med permanente firehjulsdriftssystemer.

Disse bilene har altså alltid drift på alle fire hjul via en senterdifferensial. Tidligere betydde permanent firehjulsdrift som regel at bilene hadde en fast fordeling av kraften, for eksempel 50/50 eller 40/60. Også i dag snakker en gjerne om en basisfordeling, og hensikten er å gi bilen kjørefølelsen produsenten ønsker.

I Mercedes' system for firehjulstrekk fordeles kraftflyten med 45 prosent foran og 55 prosent bak i en åpen senterdifferensial. Antiskrenssystemet tar seg av videre kraftfordeling når det registrerer hjulspinn.

Mulige alternativer

Bilmodell

Motor/drivverk/overføring

Pris

Audi A4

2,0 TDI 177 hk quattro S tronic

482 000

Audi A4 Allroad

2.0 TDI 177 hk quattro (manuell)

484 900

BMW 3-serie

320d xDrive 163hk aut

440 300*

Opel Insignia

2,0 CDTi 160hk AWDAut Cos.S-tourer

476 900

Skoda Octavia

2,0 TDI 150hk 4x4 Elegance (manuell)

342 000

VW Passat

2,0 TDI 177hk BMT Highline R DSG 4M

492 500

VW Passat Alltrack

2,0 TDI 177hk DSG 4M

502 700

Subaru Outback

2.0 diesel 150 hk Classic automat

484 900

Volvo V60

D4 163 hk AWD aut

455 900

* Coupe-versjonen, prisene på stasjonsvognen (Touring) med XDrive er ikke klare ennå

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Les også:

Sniktitt på nye Mercedes S-klasse

Jakter på den perfekte E-klassen

Finere familiebil får du ikke

Mercedes-en som BMW må hate