Elbil mot konkurs

Elbilprodusenten Coda i California på vei mot skifteretten. (Foto: Øivind Skar)
Elbilprodusenten Coda i California på vei mot skifteretten. (Foto: Øivind Skar)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norsk elbilsalg er ikke nok til å redde verdens elbilprodusenter. Her er flere nyheter fra motorverdenen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elektriske biler selger så det suser i Norge, men norsk elbilsalg er ikke tilstrekkelig til å redde verdens elbilproduksjon.

Nå er elbilprodusenten Coda i California på vei mot skifteretten etter kun å ha solgt 100 eksemplarer av helelektriske Coda sedan, lansert på bilmessen i Detroit i fjor.

Les også: Fisker på vei mot stupet

Passert 12.000

Offisielle registreringstall viser at det ved utgangen av april rullet 11.968 ladbare biler på norske veier.

11.474 av disse var rene elbiler, mens 494 hører hjemme i gruppen for ladbare hybrider, melder Grønn Bil.

Innfører nettopriser

Ford senker prisen på sine biler i Norge med 10.000 til 25.000 kroner. Samtidig fjernes rabattene, og det blir vanskeligere å prute prisen ytterligere ned. Prisene på pakketillegg forenkles og gjøres i tillegg mer oversiktlige.

– Prisene på våre biler går noe ned, men først og fremst blir det et større samsvar mellom den prisen kundene normalt ender opp med, og den prisen som står i prislisten, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig ryddes det i modellprogrammet. Variantene blir færre og muligheten for skreddersøm mindre. Sønsteby mener utvalget likevel vil være tilstrekkelig, selv etter at Ford har skrellet bort 71 prosent av kombinasjonene de kunne tilby familiebilen Focus i.

Holder seg til bil

Etter flyttingen til Bjørvika fikk Den Norske Opera & Ballett en nær forbindelse til bilbransjen, ved at Mercedes-Benz gjennom Bertel O. Steen i flere år var en av hovedsamarbeidspartnerne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For en tid tilbake takket Mercedes for laget og trakk seg stille ut bakdøren. Inn hovedporten kjører nå Volvo som Operaens nye støttespiller i tre år. Verdien av avtalen ønsker ikke Volvos informasjonsdirektør Rune Gutteberg å gå ut med.

Operaens andre hovedsamarbeidspartnerne er OBOS, NSB, DNB, Det Norske Veritas og PwC.

Fra indisk til fransk

Renault sier at neste generasjon av Nissan Micra vil bli bygd ved Renaults fabrikk i Flins i Frankrike. Denne fabrikken bygger allerede Renault-modellene Clio og Zoe. Dagens Micra produseres i India og deler plattform med Nissan Clio. Neste Micra får enda flere komponenter felles med Renault. Oppstarter skjer i 2016, ifølge Automotive News.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan eies med 43 prosent av Renault.

Les også: Velger luksus og 4x4

Trenger fem år

BMW tror det vil ta minst fem år før Europa er over den økonomiske krisen og industrien igjen kan regne med vekst. Dette sa konsernsjef Norbert Reithofer under framleggelsen av BMWs kvartalstall.

Både BMW og Mercedes-Benz har til nå sluppet billig unna de økonomiske nedgangstidene i Europa og styrket posisjonen i forhold til konkurrentene, men posisjoneringen har kostet – i form av pressede marginer og økte rabatter.

Les også: Bråstopp i bilsalget

Kutter utslipp

Opel regner med å kutte utslippet av klimagassen CO2 fra nye bilmodeller med 27 prosent innen 2020. Dette lar seg gjøre ved å ta i bruk mer moderne motorteknologi.

Analyseselskapet JATO Dynamics har regnet ut at Opels utslipp fra hver enkelt bil i 2012 lå å 132,8 gram/km. En reduksjon på 27 prosent sender Opel ned til 97 gram/km per bil i 2020, noe som er to gram over EUs antydede krav på 95 gram. EUs krav i 2015 er 130 gram/km.