Meny

Jålete småbiler

DUELL: Typiske kafébiler, Fiat 500 og Opel Adam.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Fiat 500 har i mange år vært et vanlig syn utenfor kafeene. Nå får den hard konkurranse av Opel Adam.

Fiat 500 og Opel Adam er begge tilbehørsbiler. Ikke nødvendige, men morsomme. Har betales det forholdsvis mye for lite bil. En pris på opp mot 200.000 kroner er minst 50.000 mer enn det andre gode småbiler koster. Men stiv pris har aldri stoppet salget av de morsomste bilene.

Vår test viser at særlig Fiat 500 er mest å regne som en bybil, mens Opel Adam klarer seg bedre på lengre turer og vinner derfor testen.

Opel Adam

En skikkelig jålebukk som ikke kan trekke tilhenger eller laste noe på taket. Men spiller det noen rolle når du kun skal til nærmeste kafé, og ikke medbringer annet enn håndveska og kredittkortet?

Og ser du ingen stjerner krysse gata på din ferd, kan du i det minste løfte blikket opp mot taket i Adam. Der er det i hvert fall nok stjerner, faktisk så mange at alt lyset fra dem sjenerer kjøringen. Heldigvis kan de slås av.

Selv om Opel Adam ikke er ment å ha særlig annen funksjon enn å vekke oppsikt og fremheve eierens selvbilde, har den bruksegenskaper som går langt utenpå Fiat 500. Plassen inne i bilen er større, støynivået lavere, kjørekomforten bedre og utstyrspakkene mer omfattende.

Vår Slam (du får den også i utstyrsvariantene Jam og Glam) hadde varme i rattet, stor navigasjonsskjerm, konstantfartsholder og fartsbegrenser, samt et strålende lydanlegg og gode seter.

Men Opel burde hatt klar en ny motorgenerasjon til Adam. Den gamle med 87 hk gir nok trøkk, men 0,67 liter i gjennomsnittlig forbruk på en så liten bil er altfor høyt.

Fiat 500 Twinair

Fiat skjøt innertier med retroinspirerte 500. Bilen var superkul da den kom, men er i ferd med å gå litt ut på dato. Bilens største problem ligger i at den blir litt smal sammenlignet med Adam. Bredden passer sikkert godt i Italia, men blir i smaleste laget for bredskuldrede nordmenn.

Fiat tar nå primært 500 til Norge med den nye Twinair-motoren, med 0,9 liters motorvolum, bare to sylindere, men likevel hele 85 hk. Jo visst går det unna, men for å holde prisen på bilen på et akseptabelt nivå kuttet Fiat i støydempingen.

Bevares, den underholdende motoren gjør Fiat 500 til en kvikk liten tass, men å kjøre langt blir forholdsvis masete på grunn av det skarpe lydbildet inne i bilen. Fiat 500 er etter vår mening også altfor dyr, den burde kostet 30.000 kroner mindre.

I utgangspunktet bruker Fiat 500 lite bensin, men motorens karakter gjør det lett å falle for fristelsen til å trykke ekstra hardt på den høyre pedalen. 0,66 liter/mil endte vi på i test. Det er 66 prosent over oppgitt forbruk.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus