Porsche lanserer nye 911 Turbo-modeller

2013 markerer 50 år med Porsche 911, samtidig som det nå er 40 år siden den første 911 Turbo så dagens lys. En ting er å markere jubileet med treff og arrangementer, men det kan også markeres med å lansere en 911 som er den beste noen gang.
Med 0 til 100 km/t på 3,1 sekund og en toppfart på 318 km/t takket være en dobbel turbomatet 3,8 liters flat, sekssylindret motor, setter Porsche 911 Turbo S en ny standard i likhet med sine forgjengere gjennom 40 år.
Aktiv styring
Tilgjengelig i to versjoner; Turbo S og normal Turbo (som forøvrig bruker bare 0,1 sekund mer enn Turbo S fra 0 til 100) blir de første som leveres med aktiv styring-teknolog på bakakselen. Det er det samme systemet som Porsche GT3 ble lansert med tidligere i år.
Les også: Test av Ford Fiesta ST
Systemet fungerer ved at når bilen svinger under 50 km/t, svinger bakhjulene også slik at svingradiusen på bilen blir mindre og bilen blir mer smidig i trafikken. Ute på landeveien – over 80 km/t – svinger bakhjulene parallelt med forhjulene for å holde bakenden på bilen under kontroll. Det bidrar også til å forhindre at overivrige sjåfører mister kontrollen helt ved har kurvekjøring. Bilen har jo tross alt fortsatt motoren over bakakselen, noe som gjør bilen baktung og kan være en utfordring å mestre når man utfordrer bilens grenser.
Aerodynamikk
Bilens kjøreegenskaper er også forbedret ved hjelp av aerodynamiske hjelpemidler. Dette er spoilere både foran og bak som kommer tilsyne for å øke eller minske marktrykket etter behov. En stor frontspoiler er spesielt interessant, ettersom en slik spoiler eliminerer luft som presses under bilen. En slik spoiler vil det være totalt umulig å kjøre med i bytrafikk ettersom det krever en helt flat veibane. Når bilen kjører i lavere hastigheter trekkes spoileren helt inn og skaper dermed ikke problemer.
Bilen er nå 100 mm lenger og 28 mm bredere, med helt nye 20-tommers felger. Porsche bruker fortsatt den elektroniske styringen fra tidligere 911-modeller, som har vist seg å frustrere de tradisjonelle Porsche-kundene. De krever en styring som gir bedre signaler gjennom rattet fra veien.
De første modellene skal være tilgjengelig fra september, her i Norge er det uvisst når bilen er klar for levering.
Les også:
Saken fortsetter under bildetInteriøret i Porsche 911 Turbo er som vanlig i svært delikate materialer. Lydanlegget skal være Bose.