Meny

Porsche lanserer nye 911 Turbo-modeller

Porsche lanserer nye 911 Turbo-modeller
Porsche lanserer nye 911 Turbo-modeller

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Til tross for lengre akselavstand, større hjul, kraftigere motor og lettere karosseri er Porsche tro mot 911-resepten.

2013 markerer 50 år med Porsche 911, samtidig som det nå er 40 år siden den første 911 Turbo så dagens lys. En ting er å markere jubileet med treff og arrangementer, men det kan også markeres med å lansere en 911 som er den beste noen gang.

Med 0 til 100 km/t på 3,1 sekund og en toppfart på 318 km/t takket være en dobbel turbomatet 3,8 liters flat, sekssylindret motor, setter Porsche 911 Turbo S en ny standard i likhet med sine forgjengere gjennom 40 år.

Aktiv styring

Tilgjengelig i to versjoner; Turbo S og normal Turbo (som forøvrig bruker bare 0,1 sekund mer enn Turbo S fra 0 til 100) blir de første som leveres med aktiv styring-teknolog på bakakselen. Det er det samme systemet som Porsche GT3 ble lansert med tidligere i år.

Les også: Test av Ford Fiesta ST

 Systemet fungerer ved at når bilen svinger under 50 km/t, svinger bakhjulene også slik at svingradiusen på bilen blir mindre og bilen blir mer smidig i trafikken. Ute på landeveien – over 80 km/t – svinger bakhjulene parallelt med forhjulene for å holde bakenden på bilen under kontroll. Det bidrar også til å forhindre at overivrige sjåfører mister kontrollen helt ved har kurvekjøring. Bilen har jo tross alt fortsatt motoren over bakakselen, noe som gjør bilen baktung og kan være en utfordring å mestre når man utfordrer bilens grenser.

Aerodynamikk

Bilens kjøreegenskaper er også forbedret ved hjelp av aerodynamiske hjelpemidler. Dette er spoilere både foran og bak som kommer tilsyne for å øke eller minske marktrykket etter behov. En stor frontspoiler er spesielt interessant, ettersom en slik spoiler eliminerer luft som presses under bilen. En slik spoiler vil det være totalt umulig å kjøre med i bytrafikk ettersom det krever en helt flat veibane. Når bilen kjører i lavere hastigheter trekkes spoileren helt inn og skaper dermed ikke problemer.

Bilen er nå 100 mm lenger og 28 mm bredere, med helt nye 20-tommers felger. Porsche bruker fortsatt den elektroniske styringen fra tidligere 911-modeller, som har vist seg å frustrere de tradisjonelle Porsche-kundene. De krever en styring som gir bedre signaler gjennom rattet fra veien.

De første modellene skal være tilgjengelig fra september, her i Norge er det uvisst når bilen er klar for levering.

Les også:

Jaguar F-Type lansert i Norge

Men Spyker var ikke død

 

Saken fortsetter under bildetInteriøret i Porsche 911 Turbo er som vanlig i svært delikate materialer. Lydanlegget skal være Bose.Interiøret i Porsche 911 Turbo er som vanlig i svært delikate materialer. Lydanlegget skal være Bose.


Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus