Citroën C4 Aircross:Når design teller

Ypperlig bil til fjelltur i vinterheimen. Foto: Morten Larsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av tre biler utviklet fra samme lest har vi kommet til at denne vinner skjønnhetskonkurransen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det bør ikke være noen overraskelse at Citroën C4 Aircross, Peugeot 2004 og Mitsubishi ASX er basert på den samme konstruksjonen. Det er ingen ulempe. Snarere tvert imot. Det sender signaler om at komponentene er skikkelig testet. Dessuten kan det være kjekt hvis du kjører en Citroën C4 Aircross, at et Peugeot- eller Mitsubishi-verksted kan fikse det meste på bilen din dersom mekanikken på bilen mot formodning skulle svikte.

Først og fremst skilles de tre bilene fra hverandre ved utseendet, men det er også noen motorer og girkasser som skiller Mitsubishi fra de to franske samarbeidspartnerne.

ABC Nyheter var der da Citroën C4 Aircross ble presentert for motorpressen for første gang, nå har vi valgt å teste bilen på norske veier.

Se video av testen lenger ned i saken.

Karosseridesign

Citroën Hypnos har dannet grunnlaget for C4 Aircross.Citroën Hypnos har dannet grunnlaget for C4 Aircross.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Citroën har som vanlig valgt å legge ekstra arbeid ned i å få en veldesignet bil, og C4 Aircross har mange linjer fra Citroën Hypnos, som ble introdusert på Paris-utstillingen i 2008. Så vellykket er dette at bilen vekket oppmerksomhet, og folk snudde seg etter den så å si hvor jeg kjørte. Nå kan fargen ha mye å si, bilen jeg fikk låne hadde en farge jeg synes bilen kledde svært godt.

Peugeot 4008 er ikke ulik Citroën C4 Aircross, mens Mitsubishi ASX kan ikke måle seg designmessig med de to franskmennene. Skal jeg oppheve meg til dommer, gir jeg Citroën C4 Aircross førsteplass, med Peugeot 4008 på andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Interiør

Ettersom interiøret er kreert av Mitsubishi, er det flusst med både flaskeholdere og koppholdere. Svært ulikt Citroën, som mener man skal ha et seriøst forhold til kaffe og leskedrikker. Når behovet melder seg, skal man parkere bilen og finne en kafé. Ikke søle med slikt i bilen. De har et poeng.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ellers er det meste av knapper og brytere greit plassert, unntatt bryteren for setevarme. Den er rett og slett så uhensiktsmessig plassert nede på setekanten at man av sikkerhetsmessige årsaker bør la bryteren være i fred med bilen i fart.

Mitsubishi-interiøret er greit men litt kjedelig. Et lyspunktet er rattet, som har et lekkert Citroën-design. Høydejustering av førersetet gir plusspoeng, og gir gode muligheter for å finne den perfekte kjørestillingen.

Panorama-tak setter de fleste stor pris på, og det spennende med taket er at toppmodellen har en LED-lysstripe rundt taket som gir et flott fokus på takåpningen i mørket. Lyset kan forøvrig justeres i styrke. Soltaket har UV-filter, og blir solen for plagsom, kan en elektrisk styrt gardin fikse den saken.

Les også: Alle fire for Mini Paceman

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plass

Dette er en kompakt bil, bagasjerommet tar 442 liter, 416 liter når bilen har et godt, gammeldags reservehjul istedet for nødlappesett. Bagasjerommet blir litt kort, men det er desto bedre plass i høyden. Bakseteryggen kan slås ned og danner et flatt gulv. I seteryggen er det luke slik at man kan få med seg ski på tur uten å slå ned baksetet eller vil slippe å bruke skistativ på taket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benplassen bak er ikke av de mest sjenerøse. Men med litt samarbeid er det plass til alle.

Sikkerhet

Det er ikke foretatt test av EuroNCAP spesielt på denne bilen, men for Mitsubishi ASX er score for voksne 86% og for barn 78%, vilket er med på å gi fem stjerner.

Komfort

En av bilens sterkere sider er fjæringskomforten. Noen vil nok ha bilen enda mykere i god Citroën tradisjon. Men man skal huske på at bilen skal fungere med fullt lass på ulendte veier også.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foran består hjulopphenget av MacPherson, bak er det multilink hjuloppheng. Jeg vil nok tro de fleste er mer enn fornøyd med fjæringskomforten, spesielt hvis man sammenligner med andre, såkalte SUV-modeller på markedet, som kan ha et ubehagelig stivt fjæringsoppsett.

Det viktige er å unngå dekk med for mye lavprofil. Det har lett for å gi mer støy og slag ved ujevnheter i asfalten.

Les også: Patentert veigrep

Motor

115 hk er kanskje i minste laget på 1,4 tonn bil, men motoren er sterk. Når man venner seg til å trampe på gasspedalen får bilen farten opp. Noen racerbil er den ikke, men bevares - krefter nok til de aller fleste er det.

Girkasse

Bilen var utstyrt med en sekstrinns girkasse som under testen oppførte seg eksemplarisk.

Kjøreegenskaper

En bil med evne til å ta seg frem på ulendt underlag behøver nødvendigvis ikke ha et så stivt fjæringsoppsett som mange tror. Enkelt sagt er det tilstrekkelig at bilen kan ha fullt lass og bærer bilens totalvekt på to hjul når det er nødvendig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulempen med et stivt fjæringsoppsett blir dårlig komfort på landeveien. Fjæringsoppsettet på en SUV alltid blir et kompromiss mellom terrengegenskaper og anvendelighet i urbane strøk. Jeg synes Citroën C4 Aircross balanserer disse egenskapene perfekt.

En ulempe med et mykere fjæringsoppsett, kan være krenging. Folk som er vant til å kjøre RS, ST og GT-utgaver av biler, vil kanskje rynke på nesen når en SUV lener seg ørlite over hvis man prøver å sette fartsrekord i en sving.

Jeg synes C4 Aircross har praktfulle kjøreegenskaper sett i relasjon til at en slik bil alltid blir et kompromiss. En krengningsstabilisator på 18 millimeter motvirker tendenser til krenging. Høyt tyngdepunkt er en kritisk faktor. Det store og sikkert tunge soltaket har nok en viss betydning i så måte.

På midtkonsollen har man dette hjulet for å innstille modus på drivverket. Foto: Morten LarsenPå midtkonsollen har man dette hjulet for å innstille modus på drivverket. Foto: Morten Larsen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så har vi fremdriftsegenskapene. På midtkonsollen er det et lite ratt hvor man kan stille inn drivverket i tre modus; tohjulstrekk, firehjulstrekk og sperret firehjulstrekk. Jeg har tilgang til en glatt og vanskelig bakke, hvor det ene hjulsporet ofte er speilglatt mens det andre er gruset.

Ved bakkestart jobbet bilen et kort øyeblikk før hjulspinnet kom under kontroll, med bilen i sperret firehjulstrekk var den litt mer bestemt, men ikke fullstendig med på notene. Min erfaring var at bilens firehjulsdrift fungerte bedre under fart enn fra bakkestart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En overraskelse var det at også modus for tohjulsdrift fungerte bra på glatta. Den elektroniske traction control fungerte helt utmerket, men 4x4 var selvsagt klart bedre.

Les også: En Golf med fremkommelighet

Forbruk og miljø

Testen resulterte i et forbruk på 0,63 liter på mila, et helt akseptert og normalt avvik fra de tall produsenten oppgir. Fabrikkens data er målt etter EU-syklusen, min test innebar mange kaldstarter fra rundt minus 10, og mye kjøring med firehjulstrekk opp og ned bratte bakker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet er egentlig ganske imponerende med tanke på at jeg i tillegg utviste stor uvilje til å sette bilen i modus for tohjulsdrift – som jo sparer drivstoff.

C4 Aircross kan leveres i en utgave med ren tohulsdrift. Er man riktig miljøbevisst og opptatt av å bidra minst mulig til utslipp av CO2, kan utgaven med ren tohjulsdrift være en idé. Med fornuftig kjøring under gode forhold kan utslippet med den versjonen komme ned i 119 g/km ifølge de tall jeg har fått oppgitt av Citroën. Det er ikke dårlig for en såpass stor og tung bil.

Dette er ikke en hybridbil light, men den gjenvinner faktisk energi ved nedbremsing ved hjelp av en elektronisk styrt dynamo. Selv om oppspart energi langfra kan dreie seg om så mye som på en ekte hybrid, brukes den senere, og sparer motor og dynamo.

Utstyr

Bilene som tas inn til Norge har utstyrtsnivå Nordic Edition. Dette er en litt spesiell variant, blant annet med varme i setene, men C4 Aircross har også tilgang på utstyr som ryggekamera og et hi-fi system utviklet av Rockford Fosgate, og ryggekameraet leveres i kombinasjon med navigasjon og større skjerm til en pris av 16.900 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hi-fi-anlegget leverer totalt 710 Watt, og inkluderer åtte høyttalere som er plassert rundt i kupeen og koster 6.900. På venstre side i bagasjerommet er det plassert en 25 centimeter subwoofer med dobbel magnetspole og et 20 liters høyttalerkabinett.

Navigasjonssystemet innebærer en 7-tommers skjerm og harddisk. På harddisken er det kartdata og plass til mer enn 10 GB musikktitler i MP3/WMA format for å nyte musikk man liker på turen. Systemet inkluderer også en DVD spiller som er kompatibel med CD, CD-R, CR-RW og video DVD formater. Man kan altså spille film på monitoren på dashbordet, men bare når bilen er parkert med parkeringsbremsen på.

Nøkkelfri er standard utstyr, en sann glede når du ankommer bilen med armene fulle. La nøkkelen være i lomma og kjør i vei etter at det du bærer på er lesset inn. Låsing når du forlater bilen gjøres med å trykke på en knapp på det utvendige dørhåndtaket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bluetooth og audiostreaming kompletterer bildet, her kan du koble til din egen smarttelefon og spille din egen musikk.

Les også: SUV'enes stamfar

Pris

La oss se på noen aktuelle konkurrenter: Subaru XV koster 405.000,-. Nissan Quashqai 365.000,- og Volkswagen Tiguan rundt 400.000,- alle med rundt 150 hk. Det betyr at Citroën C4 Aircross i dette selskapet faktisk er svært konkurransedyktig, med en pris på 345.000,- for en bil med tilsvarende ytelse og utstyrsnivå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konklusjon

Dette er en bil som det kan være interessant å eie og bruke bare på grunn av at den er pen å se på. Mange synes det er viktig. Men det er andre egenskaper også. Driftsikkerhet, kjøreegenskaper, komfort og bruktverdi.

Når det gjelder bruktverdi må vi melde pass, driftsikkerheten bør være god, vi bedømmer kjøreegenskapene som glimrende, og komforten er upåklagelig. Et interiør som ikke helt lever opp til bilens dynamiske ytre, og litt svak benplass i baksetet trekker ned. Men alt i alt trivdes vi godt i denne bilen.

Les også:

Fiesta ST kler du på deg

Prisgunstig firehjulstrekker

Hvordan er Citroën DS5 Hybrid som vinterbil?

Tekniske data

Citroën C4 Aircross

HDi 115

HDi 115

HDi 150

Modellnivå

Nordic Ed. High

Nordic Edition

Nordic Ed. High

Pris, kr

286.800

326.800

346.800

Pris testbil, kr

369.600

Motorkonfigurasjon

4 på linje

4 på linje

4 på linje

Slagvolum, cm3

1.560

1.560

1.798

Motor effekt, hk/kW

115/84

115/84

150/110

Motor dreiemoment, Nm/turtall

270/1.750

270/1.750

300/2.000

Co2-utslipp (g/km)

119

129

146

Nox-utslipp (mg/km)

N/A

N/A

N/A

Forbruk blandet kjøring, l/mil

0,46

0,49

0,56

Akselerasjon 0-100 km/t, sek.

10,8

11,6

11,5

Toppfart, km/t

182

180

198

Svingdiameter, meter

10,6

10,6

10,6

Lengde (mm)

4.340

4.340

4.340

Bredde (mm)

1.800

1.800

1.800

Bredde (mm, inkl speil)

1.840

1.840

1.840

Høyde (mm, m/rails)

1.632

1.632

1.632

Akselavstand (mm)

2.670

2.670

2.670

Sporvidde for/bak

N/A

N/A

N/A

Bakkeklaring, cm

16,7

16,7

16,7

Rampevinkel for/under/bak

N/A

N/A

N/A

Vekt, kg

1.315

1.425

1.495

Nyttelast

670

560

490

Tilhengervekt m/brems kg

1.300

1.300

1.400

Bagasjerom min/maks liter

442/-

442/-

442/-

Drivstofftank, liter

60

60

60

Drivstoff

Diesel

Diesel

Drivhjul

Foran

4x4

4x4

Girkasse

5-trinns man

6-trinns man

6-trinns man

86/78

86/78

86/78