SAAB:

Se hvilken bil som gjenoppstår

SAAB: Den visuelle identiteten er borte, men i bunn og grunn er dette Saab 9-5. Foto: Newspresss
SAAB: Den visuelle identiteten er borte, men i bunn og grunn er dette Saab 9-5. Foto: Newspresss

Kineserne blåser liv i gammel kjenning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Saab har en trofast fanskare her hjemme, og kanskje vil de glede seg over at Saab 9-5 gjenoppstår - i kinesisk drakt.

Kina er verdens største bilmarked og en hurtigvoksende bilprodusent. Kineserne har vært særlig kjente for modeller som har påfallende mange likhetstrekk med europeiske modeller. Det statlige foretaket BAIC, Beijing Automotive, er blant de største produsentene. Og da Saab stengte produksjonen i Trollhättan, kjøpte BAIC hele produksjonslinjen til Saab 9-5 og 9-3, og flyttet den til Kina. Oppkjøpet skjedde i 2009.

Les også: Ti av de mest spennende konseptbilene

På årets bilutstilling i Shanghai viste BAIC frem Kina-Saab-en for første gang. Karosseriet minner kanskje først og fremst om en Mercedes E-klasse AMG, men under er det gode, gamle 9-5, ifølge Aftonbladet. Med blant annet støpejernsblokka som ble produsert i Södertälje, samme understell, fjæring og samme girkasse.

Navnet på bilen uttales Shenbao, men den skal markedsføres som Senova i vestlige land. BAIC skal ha hyret skuespilleren Nicolas Cage til å promovere bilen.

D-serie er navnet på Shenbao-modellen som lanseres før sommeren, og kommer med 2,0- og 2,3-liters turbomotorer som Saab-entusiastene antakelig kjenner godt.

Les også: Bilene som får oss til å klikke

Ifølge Teknikens Värld skal 2,3-literen yte hele 349 hk og 500 Nm.

Neste år starter produksjonen av en modell basert på Saab 9-3.

=CHINA IN YOUR HAND: Shenbao er navnet på Kina-Saab-en som skal markedsføres som Senova i vestlige land. Foto: Newspress

Les også:

Så bra er fem år gamle bestselgere

2013 - de beste sommerdekkene

Dette er det beste sommerdekk-merket

Nye regler: Snart forsvinner disse bilene

Saken er opprinnelig skrevet for Vi Menn og publisert på klikk.no.

Personvernpolicy