BILUTSTILLING I SHANGHAI:

Ti av de mest spennende konseptbilene

Acura Concept SUV-X. Foto: Acura (Auto Shanghai 2013)

I Shanghai ble prototyper i alt fra interessante elektriske bybiler, fiffige kombimodeller, flerbruksbiler og SUV-er fra en rekke store bilmerker vist frem på årets store bilutstilling Auto Shanghai Show.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Acura Concept SUV-X

Utviklet primært for det kinesiske markedet.

Den høyteknologiske japanske bilprodusenten hevder at en produksjonsklar versjon kan være i salg om mindre enn tre år, og vil være rettet mot samme markedssegment som BMW X1.

Ford Escort Concept

Den originale Escort-modellen var en av de mest suksessfylte modeller i bilhistorien. I sin nye forkledning kommer den nå som en liten familiebil, spesielt utviklet for det kinesiske markedet. Ford håper med dette å gjenoppleve tidligere suksess.

Les også: Bilene som får oss til å klikke

Beijing Auto Concept 900

En ganske fantastisk konseptmodell som sakte har utviklet seg gjennom flere opptredener på ulike kinesiske bilutstillinger. Consept 900 er basert på Mercedes Benz' E-Klasse-plattform, og er bygget gjennom samarbeid mellom de to selskapene. Bilen skal være klar for produksjon innen utgangen av neste år.

Icona Vulcano

Dette er den første bilen som er produsert av det italienske designstudioet basert i Shanghai. Bilen kommer med en diger V12-motor konstruert med elektriske motorer for å gi en intens kraft, akkurat som den nyeste flaggskipet til Ferrari.

Les også: Volkswagen lanserer iBeetle

Toyota GAC ​​Consept

Et samarbeid mellom den ledende kinesiske bilprodusenten Guangzhou (GAC) og verdens største japanske bilprodusent Toyota. Bilmodellen har per i dag ikke fått noe offisielt navn, men er ytterligere laget i et forsøk på å knekke markedet for små, sporty og miljøvennlige SUV-er, som det er en overveldende etterspørsel etter i Kina.

Volkswagen CrossBlue Coupe Consept

En ganske sløy SUV-modell som er konstruert som en hybrid og som gir indikasjoner på hvilken retning den fremtidige utformingen for neste generasjon av mellomstore tyske off-roadere vil kunne ta.

Også VW, Audi, Porsche og Lamborghini skal benytte seg av denne plattformen for deres neste generasjon av store, firehjulsdrevne biler.

Les også: Mer moderat Lexus GS

Buick Riviera Concept

Det GM-eide merket ønsker med denne å gjøre oppsikt med en kupé-modell med et futuristisk utseende. Produsenten har også avslørt noen detaljer om hva som befinner seg under panseret.

Produksjonsmodellen er forventet å være basert på Buick LaCrosse-sedan, men forhåpentligvis vil designerne finne en måte å opprettholde de lange Gullwing-dørene i den endelige produksjonsmodellen.

Tongji Auto

Den nyeste konseptet fra siste kull med designstudenter som deltar på Tongji-høgskolene der kjøretøyteknikken der selskapet har tatt sitt navn fra.

Bilen er ment som et forslag, og er mer ment som en presentasjon enn som en bil som skal settes ut i produksjon.

Les også: Fikser det meste - for de fleste

Honda Concept M

En såkalt «multi-purpose vehicle» (MPV), men med én vesentlig forskjell: Denne bilen er rettet mot familier i stedet for til kommersielt bruk.

Mens segmentet er stort i Kina, valgte de fleste eiere av flerbruksbiler å ende opp med varebiler. Folk ønsker imidlertid å reise komfortabelt, også med bagasje, samtidig som den nyeste teknologien er tilgjengelig for fingertuppene.

Honda håper å rette opp denne skjevheten.

Les også: Fikser det meste - for de fleste

Great Wall Kulla EV Consept

Den kinesiske svaret på Renault Twizzy. I denne helelektriske bilen er det faktisk plass til to personer, men som må sitte bak hverandre i stedet for hver siden av hverandre. Bilen spyr ut 15 bhp, kan kjøre så langt som 100 kilometer på én oppladning, som trenger 4,5 timer på å lade seg fullt opp igjen.

Elektriske biler har til nå ikke tatt helt av i Kina, men de som står bak utviklingen av Kulla håper at det vil være nok interesse til å ta denne modellen fra konsept til produksjon.

Les også: Underholdning i hver sving

Personvernpolicy