Meny

Familiens glemte venn

FLEKSIBEL: Med Carens forsøker Kia å gjøre flerbruksbilen attraktiv igjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De praktiske og fleksible flerbruksbilene taper for mer trendy SUV-er. Med Carens forsøker iallfall Kia å ta et oppgjør med jappete holdninger.
Kia Carens:
  • Pris fra: Ca 300.000
  • L/B/H: 4,53/1,81/1,61 m
  • Bagasjerom (VDA): 103/492/1667 l
  • Motor: 115 – 136 hk
  • Forbruk (EU): fra 0,45 liter
  • CO2-utslipp (EU): fra 124 g/km
  • 4x4: Nei
  • Garanti: 7 år/150.000 km
  • EuroNCAP*: Ikke testet

 

*Vil du vite mer om sikkerhet: www.euroncap.com.

Bil handler om mote, hva som er trendy akkurat nå og hva som er ut. Flerbruksbiler (MPV) ser ut til å befinne seg i den siste kategorien. Dessverre.

For ingen biltype gir mer fornuftig transport for pengene enn nettopp flerbruksbilene. De er komfortable med god oversikt i trafikken, og tilbyr mye kupéplass. De laster gjerne et halvt flyttelass med bakre seterad pakket ned i gulvet, og har to ekstra seter helt bakerst. Praktisk når naboen ikke møter for å kjøre på kamp.

Les også: Lekker og unyttig

Bil handler om mote, hva som er trendy akkurat nå og hva som er ut. Flerbruksbiler (MPV) ser ut til å befinne seg i den siste kategorien. Dessverre.

For ingen biltype gir mer fornuftig transport for pengene enn nettopp flerbruksbilene. De er komfortable med god oversikt i trafikken, og tilbyr mye kupéplass. De laster gjerne et halvt flyttelass med bakre seterad pakket ned i gulvet, og har to ekstra seter helt bakerst. Praktisk når naboen ikke møter for å kjøre på kamp.

Flerbruksbilens historie strekker seg 30 år bakover i tid, til Chrysler Voyager, Mitsubishi SpaceWagon og Renault Espace. Før den tid het de van.

Med Opel Zafira tok salget helt av i Europa. Du finner så langt i år ingen typisk flerbruksbil blant de 50 mest kjøpte modellene i Norge. Samtidig er grensen mellom SUV og MPV blitt flytende, ettersom flere SUV-er nå kun leveres med tohjulsdrift.

Hva slags bil snakker vi om?

4,53 meter lang flerbruksbil med sju sitteplasser, skrudd sammen i Korea. Nye Carens er faktisk litt mindre enn forgjengeren, men større akselavstand gir mer innvendig plass.

Dette er en biltype de fleste produsenter som tar sine kunder på alvor har i modellprogrammet. Carens bygges både som femseter og sjuseter, men bare sistnevnte er aktuell for Norge.

Kvaliteten hos Kia blir stadig bedre, og er nå fullt på høyde med tilsvarende biler fra Japan og Europa.

Les også: En av de gjerrigste bilene vi har testet

Hvordan er den å kjøre?

Carens kjører ikke oppsiktsvekkende, men like greit som de fleste av konkurrentene. Dette er ikke først og fremst en kjøremaskin, men bruksbilen til de mange daglige og trivielle transportbehov.

Høy sittestilling og gode seter trekker opp.

Og under panseret?

Motorene er kjent fra Kia/Hyundai, og tre av dem tas til Norge: 117/136 hk diesel og 135 hk bensin. Importøren tror de fleste velger den minste dieselmotoren fordi den med 260 Nm har nok dragkraft.

Vi er enig i den vurderingen i forhold til antatt kost/nytteverdi.

Sterke side?

Carens har god plass, setefleksibilitet og mye utstyr. Vi liker godt at alle passasjersetene kan legges ned, slik at du kan frakte nesten tre meter lange gjenstander inne i bilen.

Stort pluss for varme i rattet, kjøling i setene og sju års garanti som gir sju års bekymringsfritt eierskap.

Svakheter?

Vi lette godt og fant ingen spesielle knyttet til bilen. Men du må like biltypen, samt like å sitte høyt for å trives med Carens.

Hvem passer den for?

Alle med behov for mye plass, fortrinnsvis barnerike familier.

Hva koster den?

Ikke avgjort ennå, men trolig fra 300.000 kroner.

Konkurrenter?

VW Touran, Opel Zafira, Ford Grand C-Max, Mazda 5, Toyota Verso, Nissan Qashqai +2, Renault Grand Scenic og Peugeot 5008 – for å ha nevnt de viktigste.

Når til Norge?

Juni i år.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus