Meny

Bugatti Veyron mister fartsrekorden

LYNRASK: Men Bugatti har ifølge Guinness rekordbok foretatt noen mekaniske snarveier som gjør at Veyron ikke lenger er verdens raskeste bil - offisielt sett. (Foto: Bugatti)
LYNRASK: Men Bugatti har ifølge Guinness rekordbok foretatt noen mekaniske snarveier som gjør at Veyron ikke lenger er verdens raskeste bil - offisielt sett. (Foto: Bugatti)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Guinness rekordbok har oppdaget at rekordholderen ikke oppfyller rekordkravene.

Den ser ut som noe fra framtida, men Bugatti Veyron er forlengst etablert i mange motorentusiasters sinn som verdens raskeste serieproduserte bil. Dette er ikke bare synsing - selveste Guinness innlemmet i 2010 bilen i sin rekordbok under nøyaktig samme tittel.

Rekordforsøket på hele 431,072 kilometer i timen ble blant annet dokumentert av det populære bilprogrammet Top Gear, men ifølge det britiske nettstedet Driving blir rekorden nå underkjent.

Les også: 19 millioner rett i vannet

Strykes på grunn av avvik

Driving sendte selv en forespørsel til Guinness der de stilte spørsmål ved rekordforsøket, og nå har rekordboka anerkjent at bilen ikke oppfyller de strenge kravene som stilles til bilene i denne rekord-kategorien.

Guinness-konsernet skriver i en pressemelding: «Det har kommet Guinness rekordbok for øret at det har vært en forglemmelse i avgjørelsen av hva som er verdens raskeste serieproduserte bil, som ble satt i 2010 av Bugatty Veyron 16.4 Super Sport. Bilens fartssperre var deaktivert, noe som strider mot de offisielle retningslinjene. Som en konsekvens av dette er kjøretøyets fartsrekord på 431,072 kilometer i timen ikke lenger gyldig.»

De raskeste bilene i duell

Det rekordfokuserte konsernet legger til at de nå vil gjennomgå denne kategorien for å sikre at den bedre reflekterer de faktiske prestasjonene innen serieproduserte superbiler. Guinness tillater altså ikke at eksemplaret av bilen som setter rekorden avviker mekanisk fra bilene som ruller ut av samlebåndet, og ettersom Bugatti altså har fjernet fartssperren i rekordbilen, mens en slik fartssperre finnes i samlebåndsbilene, strykes den berømte 2010-rekorden.

Butikken som får bilkjennere til å sikle: Og tre av fire biler selger de via telefon eller nett

- Har ikke gjort noe feil

Bugatti mener derimot at de ikke har gjort noe feil, og at skylden tvertimot må bæres av Guinness for at denne situasjonen har oppstått.

– Guinness visste at Veyrons fartssperre var deaktivert, men at sikkerhetshensyn gjorde at biler som ble solgt til kunder i etterkant av rekorden hadde sperren aktivert.

Fartssperren det er snakk om slår inn i en hastighet av 415,21 kilometer i timen, angivelig for å forhindre at dekkene på bilen flerrer opp på grunn av den store farten.

Det forventes nå ifølge Driving at den nye rekordhaveren blir Shelby SuperCars' Ultimate Aero superbil, som med sine 427,60 km/t hadde rekorden før Bugatti Veyron tok den i 2010.

Vil du motta nyhetsbrev fra ABC Nyheter? Trykk her

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus