Meny

Biler å glede seg til

Hyundai Grand Santa Fe ble presentert i Genéve. Foto: Morten Larsen
Hyundai Grand Santa Fe ble presentert i Genéve. Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vi har en spennende tid foran oss, med billanseringer på løpende bånd. Her er et knippe biler vi så på bilutstillingen i Genéve du kan begynne å glede deg til.

Genéve (ABC Nyheter) Først ut er VW Golf GTI, som er tilsalgs hos forhandlerne i disse dager, med levering i juni. Golf skapte jo GTI-klassen da den første bilen kom i 1976. Nå lanseres 7. generasjon av Golf GTI med bedre ytelse enn noen gang.

Samtidig har den en rekke avanserte egenskaper, jeg nevner pre-crash kollisjonsbeskyttelse, progressiv servostyring, XDS differensialbrems og sperre på forakslingen. I Norge kommer nemlig bilen med Performance pakke. Da har den 17 tommers skivebremser foran og røde kalipere.

Motoren er på 230 hk, koblet opp mot en 6-trinns manuell kasse standard, 6-trinns DSG hvis du ønsker dét. 0 til 100 går unna på 6,4 sekunder og forbruket ved blandet kjøring skal ligge på 0,6 på mila.

Audi RS 7 Sportback må vi vente litt lenger på, den kommer ikke før i september. Med en V8 på 560 hk og 0 til 100 på 3,9 sekunder blir den relativt heftig bil som forblir en drøm for de fleste av oss.

Litt mer folkelig blir Audi RS 5 Cabriolet. Den skal være klar i mai måned, en fin tid å ta ut en ny bil og kjøre åpent. I Genéve så jeg også en Audi R8 V10. Det kommer nok helt sikkert ett og annet eksemplar av denne bilen hit til landet også. Det håper nå jeg.

Marina Maneus Bakkum er informasjonsansvarlig hos Nissan Norge. Foto: Morten LarsenMarina Maneus Bakkum er informasjonsansvarlig hos Nissan Norge. Foto: Morten Larsen

Marina Maneus Bakkum i Nissan Norge forteller meg under Genéve-utstillingen at det er gjort en rekke endringer på Nissan Leaf, og hun presiserer at det er gjort etter innspill fra kunder og brukerforum. Produksjonen av Leaf nå er lagt til England i tillegg til Note.

– Nissan er den største asiatiske aktøren når det gjelder produksjon av biler i Europa, og det er siden 1982 produsert over 10 millioner biler i Europa. I fjor var året da Nissan produserte flest biler i England med 510.000 bile, forteller Bakkum.

Hun påpeker at Nissan er helt bevisst på dette, både for at produktene skal være kortreist, men også for at Nissan ser det som viktig å skape arbeidsplasser, særlig i Spania og England.

Europa er det desidert største markedet når det gjelder Leaf, og Norge blir sett på som en innovatør når det gjelder elbilens bruk.

Note kommer med noe Nissan kaller "Safety shield", som består av filskiftevarsler, nødbremsesystem og varsel for bevegelige objekter, spesielt med tanke på barn som kommer i veien. Den får også 360 graders kamera som gjør det mulig å se rundt hele bilen.

Trykkluftdrevet

Citroën viste en oppgradert C3, men det mest interessante var prototypen av Citroën C3 Hybrid Air. Denne har vi beskrevet før, og her kunne jeg få et lite glimt til. Det vi ser frem til, er å få mer informasjon om teknologien og en anledning til en test eller prøvekjøring.

Hyundai Grand Santa Fe kan du forvente å se på det norske marked midt på sommeren en gang, fortalte Morten Brusletto fra Hyundai Motor Norway til meg. I Genéve fikk jeg en titt på denne Grand-versjonen, spesielt tilpasset det europeiske markedet når det gjelder fjæring og kjøreegenskaper.

Bilen er utviklet side om side med standard Santa Fe, men er 10 mm høyere, 5 mm bredere og 225 mm lenger. Det betyr at den kan leveres med seks eller syv seter, etter sigende med god komfort for alle passasjerer. Grand Santa Fe skiller seg fra standard Santa Fe med forskjell på grill, tåkelys og støtfanger foran og bak.

Les også: Vakker industridesign i Genéve

Adam rocker!

På utstillingen viste Opel frem Adam Rocks, en urban versjon av Adam for den som søker personlig frihet "utenfor allfarvei". LED-lys, 18-tommers hjul, boomerang-formede blinklys og høy offroad-faktor ga signaler om en veldig spesiell bil som kanskje er mer egnet til show og moro enn realitetene man finner i ulendt terreng? En smart finesse er en spesiell vær-app (?) som sørger for at det "intelligente" stofftaket lukkes automatisk avhengig av været.

Vanlig Opel Adam for oss vanlig dødelige kan leveres med tre forskjellige utstyrsvarianter; glam, slam og jam.

Heléne Formo og Bernt Jessen viser gjerne frem den spesielle utgaven av Opel Adam Rocks. Foto: Morten LarsenHeléne Formo og Bernt Jessen viser gjerne frem den spesielle utgaven av Opel Adam Rocks. Foto: Morten Larsen

– Er det mulig å fravike dette og bygge sin egen Adam? Jeg spør presseansvarlig Heléne Formo og adm direktør Bernt Jessen under utstillingen i Genéve.

– Det er fire milliarder kombinasjonsmuligheter til å skape sin egen og helt personlige Opel Adam, forteller Bernt Jessen. – Det gjør man på nett via kjempekule internettsider. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger fra kunder og forhandlere på dette konseptet.

Jeg registrerte at Opel Cascada fikk kjempemye oppmerksomhet i Genéve, men en åpen bil er ikke aktuell for det norske marked nå.

– Vi har mange nye modeller å jobbe med i det norske markedet, og er nødt for å fokusere på de modellene som har størst etterspørsel i Norge, forteller Bernt Jessen. – For forhandlerne er det viktig at de ikke får for mye å fokusere på, men Cascada er flott - bevares!

Les også: En barsk krabat

SUV med forhjulsdrift

Toyota lanserte RAV4 i sin tid som et kompaktalternativ til SUV'ene og kalte den “Recreational Active Vehicle with 4 Wheel-Drive” i 1994. Særlig kompakt er den ikke lenger. Den har vokst tidligere, og nå er den 22,5 cm lenger, 2,5 cm lavere og 2 cm bredere enn foregående modell.

Dét har gjort at den har fått et mye mer tidløst og bruksvennlig preg.

Bagasjerommet er på 547 liter, en god del mer enn forgjengeren. Rommet under gulvet er også økt med 49 liter (fra 51 til 100 liter). Nå er dessuten bakluen hengslet i overkant, i likhet med andre biler i klassen.

Toyota forteller at førerens hoftepunkt har blitt senket med 5 mm, setejusteringen er økt med 15 mm og rattets vinkel er senket med 2,3 grader.

Tre motorer er tilgjengelig, en 2,2 D-4D og en 2,0 Valvematic. En 2.0 D-4D leveres i kombinasjon med forhjulsdrift, men navnet på bilen er ikke RAV2.

RAV4 har et nytt firehjulstrekk-system (Dynamic Torque Control 4WD) som overvåker og kontinuerlig kontrollerer kraften som går til forhjulene og bakhjulene gjennom en elektromagnetisk kopling plassert foran den bakre differensialen.

Når den nye Sport-innstillingen velges (standard på 4WD-modeller), overføres krefter til bakhjulene så fort rattet beveges til siden. Det nye firehjulstrekksystemet fordeler da kreftene i forholde 90:10 foran/bak for å redusere belastningen på fordekkene.  

Hvis en virkelig understyring oppstår, fordeles kreftene til bakhjulene automatisk med opp til 50 prosent, for å redusere belastningen på forhjulene og for å gi bedre veigrep.

I tillegg gir sportsinstillingen også modifisert servostyring, skarpere gassrespons og høyere turtall på motoren. De automatiske girkassene justeres, for å gi en mer dynamisk og sportslig kjøreopplevelse.

For kjøring under vanskelige forhold kan føreren benytte en 4WD Lock knapp som gir en låst fordeling på 50/50 foran og bak og virker i hastigheter opp til 40 km/t.

Les også: Kjøregleden er tilbake

Første Lexus IS med hybriddrift

Jan Christian Holm er sjef for Lexus i Norge. Foto: ImportørJan Christian Holm er sjef for Lexus i Norge. Foto: Importør

Jan Christian Holm i Lexus Norge forventer at 175 nye eiere kan glede seg over sportslige kjøreegenskaper, høy ytelse og eksakte tilbakemeldinger til føreren i god Lexus-tradisjon når Lexus IS 300h kommer til Norge. Dette er den første IS med hybriddrift.

– Den er jo unik på utslippsdata med 99 gram CO2 per kilometer, ganske spesielt på en bil med 223 hk totalt. Med de de gode avgiftsreglene for hybridbiler har vi oppnådd 90.000 kroner i avgiftslette, noe som gjør at vi kan selge denne bilen fra 409.500 levert Oslo. Dette er jo sammenlignbart med hva en vanlig 2-liters diesel koster, så man får mye for pengene.

Jan Christian Holm viser oss bilen, og hvordan man kan velge mellom forskjellige kjøremodus. I sportmodus dukker en turteller opp i det digitale dashbordet, og da endres samtidig bilens rattutslag, gassrespons og fjæring.

Han påpeker også at nå kan bakseteryggen legges ned, takket være at batteripakkens plassering gjør dette mulig. Bilen vil legge Norge for sine føtter en gang i juli.

Les også: Slik produseres en plug-in hybrid

Hybrid fra Subaru

En nyhet du etter alle solemerker må vente en stund på, er en Subaru basert på Subaru Viziv Concept. Bilen er overraskende veldesignet til å komme fra Subaru, som etter manges syn så langt ikke har hatt det helt store grepet på design.

Bilen gir signaler om en stildreining til det bedre for Subaru, og er en stilstudie på en kommende crossover.

Navnet er en kobinasjon av "Vision", som betyr noe slikt som "utseende" og "InnoVasjon".

Det jeg ikke visste da jeg så Subaru Viziv i Genéve, var at bilen som sto utstilt var utstyrt med hybridsystemet som Subaru Crosstek XV Hybrid høyst sannsynlig leveres med. Hybridutgaven av XV ble avduket på New York Auto Show forrige helg, en utstilling som varer ut denne helgen. Jeg undrer meg litt over at ikke Subaru like godt lanserte sin første hybridbil basert på Vizivs design. Det hadde den første hybridbilen fra Subaru fortjent.

Vingedører

Tesla Model X var en bil som ikke kunne unngå vår oppmersomhet i Genéve. En helt ny modell fra Tesla som mikser det beste fra en SUV med romsligheten i en minivan. Elektrisk fremdrift, selvsagt – og syvseter. Nå snakker vi familiebil.

Vingedørene er praktiske på en parkeringsplass hvor det er trangt mellom bilene, men krever noen desimeter høyere garasjetak. Tredje seterad skyver man helt frem til ryggen på forsetene, noe som gjør det lett å klyve inn på bakerste rad selv for voksne personer.

Så da er det bare å opprette en sparekonto.

Se galleribildene øverst!

Les også: Nybillanseringer i kø

Les også: Men Spyker var ikke død

Les også: Drøm fra Hyundai

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus