Nyhet fra Citroën:Her er splitter nye Citroën Picasso

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bildene av nye Citroën C4 Picasso er sluppet, men vi så bilen allerede i Genéve.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under bilutstillingen i Genéve kikket vi på Citroën Technospace, en konseptbil som det ikke var vanskelig å se var forløperen til en ny Picasso. Såvidt vi kan se er bare merkene byttet ut når Technospace nå er blitt C4 Picasso.

Ifølge en pressemelding skal bilen lanseres i juni, men her på ABC Nyheter vil vi gi deg vårt inntrykk av bilen.

I beste Citroën-tradisjon satser de med denne bilen på komfort, romslighet og et høyt teknologisk nivå.

Interiøret blir enkelt og oversiktlig, med spesielle stoler som gir ekstra god benplass. En 12 tommers berøringsskjerm på dashbordet skal gi kontroll over en mengde funksjoner, blant annet fire kameraer. Disse gir 360 graders oversikt over bilens omgivelser når det måtte være ønskelig.

Les også: Snart kan du kjøre på trykkluft

Videre har bilen parkeringsassistanse, det vil si den finner en parkeringsplass som passer bilen og svinger bilen inn på denne plassen hvis føreren har kontroll på gass og brems.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ny Picasso er slanket med 140 kilo i forhold til utgående modell, og sammen med en forbedret luftmotstand, den nye plattformen fra PSA Peugeot Citroën Group, og den nye BlueHDi-motoren med Euro 6, er utslippet av CO2 kommet under 100g/km. Dette er bra for en bil av denne størrelsen.

Den nye plattformen har gitt designerne mulighet for å utforme en litt spesiell bil, med korte overheng og god innvendig plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nybillanseringer i kø

Bilen har en rekke avanserte sikkerhetssystemer, blant annet er setebeltene utstyrt med små elektromotorer som strammer beltene i kritiske situasjoner. Beltene vibrerer også hvis bilen uforvarende skifter fil på grunn av uoppmerksomhet.

Passasjersetet foran kan slås ned slik at gjenstander på opp til 2,5 meter kan tas inn i bilen. Baksetet består av tre separate seter som selvsagt også kan slås ned, eller de kan justeres for hellevinkel og skyves forover og bakover.

Bagasjerommet tar fra 537 liter til hele 630 liter når setene er skjøvet helt frem, målt etter VDA-normen.

Priser på bilen er ikke kjent i skrivende stund, men før lanseringen vil du få vårt inntrykk av bilen.

Les også: Sensasjonell Ferrari lansert i Genéve

Les også: Tiltalende og kjøreglad nyhet