Meny

Ny Nissan Leaf lanseres i Oslo:

Plugger inn i Norge

Marina Maneas Bakkum gjør seg klar til det største Nissan-arrangementet på norsk jord. (Foto: Øivind Skar)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nissan velger Norge til Europa-lansering av elbilen Leaf i oppgradert versjon.

Stikkontakter og kollektivfelt blir viktig når Nissan i april inviterer 350 journalister fra 26 europeiske land til Oslo, for å la dem prøvekjøre den nå europeisk produserte og oppgraderte utgaven av elbilen Leaf.

Elbilland

Marina Maneas Bakkum, Nissans norske informasjonssjef, legger ikke skjul på at valget av nettopp Norge til lanseringen henger sammen med vår tilrettelegging for elektriske biler. Norge framstår som det klart viktigste elbillandet i verden for tiden.

Ikke noe sted selges det flere elbiler sett i forhold til generelt bilsalget. Tre prosent av alle nysolgte biler i februar var elektriske, med Nissan Leaf som den klart mest foretrukne.

Les også: Skrur på strømmen i EU

Valgte Oslo

Nissan innkvarterer journalistene i Petter Stordalens nye hotell Thief på Tjuvholmen. Men selve arrangementet finner sted i et digert teltlignende bygg Nissan setter opp på den store parkeringsplassen rett bak Nobels Fredssenter.

Totalt tar Nissan med seg 23 nye Leaf, som alle vil bli registrert på norske skilt. Dette blant annet for å gjøre det lettere å kjøre i kollektivfeltene rundt Oslo. I tillegg består bilparken av åtte til ti innlånte Leaf, og 13 Qashqai for å dekke opp ulike servicefunksjoner.

Arrangementet starter med at Nissan/Renaults toppsjef Carlos Ghosn etter planen tar en snartur til Norge 8. april. Den første gruppen journalister legger så ut på veiene 10. april, før arrangementet avsluttes 26. april. Kjørerutene inkluderer blant annet en tur oppom Holmenkollen og rushkjøring i kollektivfeltet på E 18.

Les også: Den beste miljøbilen på markedet

Sjelden i Norge

Bakkum opplyser at det er første gang bilgiganten Nissan legger et så stort arrangement til Norge.

Høyt prisnivå, ustabilt vær og lave fartsgrenser har vært bilindustriens viktigste grunner til å velge bort Norge til nybilpresentasjoner. Men noen har det vært.

For et par år siden fløy Hyundai hundrevis av journalister til Vestfold i forbindelse med lanseringen av stasjonsvogna i40. Videre holdt Chrysler verdenslansering av Dodge Journey i Oslo i 2008, mens General Motors la verdenslanseringen av stor-SUV-en Chevrolet Tahoe til Tromsø.

Bilprodusentene gjør også jevnlig filmopptak av nye modeller i Norge, men det snakker de sjelden høyt om.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus