Skrur på strømmen i EU

VED STIKKONTAKTEN: Snorre Sletvold i Elbilforeningen støtter EU-forslaget om flere ladestasjoner og endret kontaktstandard som vil gi høyere elsikkerhet. Foto: Øivind Skar
Artikkelen fortsetter under annonsen

I et direktivforslag ønsker EU seg åtte millioner ladepunkter til elbiler innen 2020.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– EU legger seg frivillig inn til petroleumsavrusing, sier Norsk Elbilforenings leder Snorre Sletvold i en kommentar til at EU-kommisjonen ønsker å etablere åtte millioner ladepunkter for elbil innen 2020.

For Norges del kan det gjennom EØS-avtalen bety utbygging av 50-70.000 ladepunkter, der ti prosent av dem skal være offentlig tilgjengelige.

Les også: Se til Norge for elbil-inspirasjon

Suksess i Norge

Elbilsuksessen i Norge skyldes ikke ett enkelttiltak – som utbygging av infrastruktur – men en kombinasjon av insentiver som gjør kjøp og bruk av elbil konkurransedyktig med tradisjonelle biler. Avgiftsfordelene ligger i bunnen som en forutsetning for elbilsuksessen i Norge, mener Elbilforeningen.

– Utbygging av ladestasjoner må kombineres med virkemidler som kan redusere gapet mellom innkjøpsprisen på nullutslippsbiler og tradisjonelle biler i Europa, påpeker Snorre Sletvold.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Samme pris – økt ladetid

Ladekontakten

I direktivforslaget fastslår EU at standard ladekontakt skal være den nye elbilkontakten (mode 3, type 2). Elbilforeningen støtter oppgraderingen til den nye elbilkontakten som gir mulighet for sikrere og raskere lading. Samtidig frykter foreningen at økte kostnader vil dempe utbyggingstakten.

– Det er også viktig å ivareta ladebehovet for dagens elbiler og mindre elektriske kjøretøy, sier Sletvold.

Les også: Lades på sykkelstativet

Nye standarder

For standardisering av hurtigladeteknologi velger EU den europeisk/amerikanske løsningen Combined Charging System (Combo) som framover blant annet vil komme på tyske elbiler. Elbilforeningen mener dagens japanske løsning (CHAdeMO) også bør støttes i fremtiden, gjennom kombinerte hurtigladestasjoner som kan tilby rask lading for flest mulig elbiler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke ulikt bensinstasjoner som har én pumpe for bensin og én pumpe for diesel, sier Snorre Sletvold.

Les også: Måling: Folk positive til elbiler, men vil ikke ha

Alle hurtigladestasjoner som er bygget i Norge, støtter så langt kun CHAdeMO. Med CHAdeMO hurtiglades Nissan Leaf, Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn, som er de fire klart mest kjøpte elbilene i Norge.