2013 New York International Auto Show:

Subaru WRX lansert i New York

Når Subaru WRX settes i produksjon, og om den kommer til å se akkurat slik ut er ikke klart.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var under pressedagen på 2013 New York International Auto Show torsdag at Subaru avduket sin Subaru WRX Concept.

Subaru Impreza WRX STi er en legende for motorinteresserte. Den nye WRX har en motor med svært høy ytelse og kreftene fordelt via permanent firehjulstrekk, eller det Subaru i en pressemelding kaller «symmetrisk firehjulsdrift», oppnår man en bil som trygt kan kalles en ulv – om ikke i fåreklær, så i hvert fall i sivilisert innpakning.

Les også: Bil verdig en oljenasjon

Subaru WRX Concept gir for det første flere hint om designretningen Subaru nå generelt tar. Men dette er en bil som vi ganske sikkert vil se i produksjon om forhåpentligvis ikke lenge. Spørsmålet er bare hvor mye av designelementene vi ser på denne bilen som kommer på den endelige produksjonsmodellen.

Den nye bilen er lavere, mer strømlinjeformet og med et langt mer aggressivt uttrykk enn tidligere. Store luftinntak i fronten og støtfanger sammen med det klassiske turbo-luftinntaket og en «kraftkul» på panseret gir signaler om en motor med ytelser utenom det vanlige.

Les også: Sensasjonell Ferrari lansert i Genéve

Bak har bilen store eksosrør og en markant diffuser. Fargen er «WR Blue Pearl III», taket er av karbon for å bidra til lavere senter for tyngdepunkt. Fluoriserende gult er anvendt i WRX-merket, på bremsecaliperne og på eksoshalen for å sette en ekstra spiss på bilen.

– Konseptbilen WRX vises nå i New York, men vi kan ikke si noe om når bilen kommer til Europa og Norge, sier informasjonsdirektør Stian Thrane i Subaru Norge i en kommentar til ABC Nyheter.

Les også:

NSX-drømmen nærmer seg

Nå vises Lexus IS

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus