Biltest:Fortsatt sjef i Golf-klassen
I snart 40 år har VW Golf ristet av seg konkurrentene hver gang en ny har dukket opp.
I vår test, kjørt sammen med teamet til bladet BIL, når verken Toyotas nye Auris eller Opel Astra opp mot modellen som har fått en hel bilklasse oppkalt etter seg.
Likevel er dette tre gode valg i den kompakte familieklassen. De framstår veldig forskjellig, men tilbyr alle transport på et høyt nivå.
Les også: Bedre med mindre motor
VW Golf
Golf vinner fordi den gir best kjøreopplevelse, er passe praktisk og mest komfortabel. Det skal mye til for ikke å finne en god sitte- og kjørestilling i Golf, som nå er her i sjuende generasjon. Golf er rett og slett blitt en svært bra bil, med elementer av premium bilopplevelse. Den robotiserte girkassen (DSG) trekker helhetsinntrykket opp.
Golf har sikkerhetssystemer som bremser ned om en hindring dukker opp i veien. Med adaptiv konstantfartsholder koblet inn stanser bilen helt. Men køfunksjon, det vil si at den starter opp automatisk i kø, er ikke på plass.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTestbilen var ellers utstyrt med lys som svinger med rattet, men lyspakken i Opel gir likevel bedre lys.
Les også: Siste reise for en diger bil?
Golfs styrke ligger i å hele tiden tilpasse seg nye tider og nye krav.
I testen drakk bilen i snitt 0,61 liter/mil, som er 22 prosent over oppgitt forbruk.
Opel Astra
En undervurdert bil, som burde solgt bedre enn den gjør i Norge. Astra er tross alt blant bestselgerne i Europa.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSedanmodellen er nyeste medlem i Astra-familien, og oppleves på veien som en langt større bil enn den faktisk er.
Lyspakken i Astra er sannsynligvis den beste som kan kjøpes i dag, og lampene svinger naturligvis med hjulene.
Les også: Spinnvill finne fra fremtiden
Opel er et av få bilmerker som tilbyr varme i rattet. Astra har det, og det er en praktfull oppfinnelse i vinterkalde Norge.
Folk med lang overkropp stanger lett i taket i baksetet på Astra. Det overrasker, siden testbilen var en sedan med tradisjonelt bagasjerom.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet eneste vi virkelig savnet på testbilen, var Opels sportsseter. De er uten tvil verdt hver av de cirka 4000 kronene de koster ekstra.
Astra forbrukte i test eksakt hva produsenten oppgir med automatgir: 0,66 liter/mil.
Les også: Mye motor for pengene
Toyota Auris
Med skyhøye forventninger entret vi førersetet i splitter nye Auris. Forrige Auris innfridde ikke, men gjør denne det? Utseendemessig tar iallfall Auris seg godt ut, og framstår som en svært moderne bil.
Men bak rattet slokner entusiasmen. Hybridløsningen skal riktignok gi lavt forbruk. Men prisen du må betale, er mye motorlyd knyttet til den trinnløse CVT-girkassen, styring som ikke er på høyde med konkurrentene, og et hjuloppheng som mangler konkurrentenes dynamikk.
Auris er primært valget for folk som ikke er spesielt opptatt av bil, men som søker et kjøretøy med høy kvalitet og få feil.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Praktisk mini-luksus
Auris er den nyeste bilen i testen, men oppleves som den eldste. Det digre glasstaket slipper riktignok det meste av solen inn i bilen, men gjør det samtidig vanskelig for folk med lang rygg å sitte bak.
Selv ikke forbruket imponerte i Auris. Bilen forbrukte riktignok bare 0,53 liter/mil i test, men dette er hele 36 prosent mer enn oppgitt forbruk.