Mini Paceman Cooper S All4:Alle fire for Mini Paceman
Mini Cooper S | Paceman All4 |
Pris, ca kr | 386.900 |
Motorkonfigurasjon | 4 på linje |
Slagvolum, cm3 | 1.598 |
Motoreffekt, hk/kW | 184/135 |
Dreiemoment, Nm v/omdr. | 240/1.600 |
Co2-utslipp (gram/km) | 143 |
Nox-utslipp (mg/km) | 39 |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,67 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 7,9 |
Toppfart, km/t | 212 |
Svingdiameter, meter | 11,6 |
Lengde (mm) | 4.115 |
Bredde (mm, inkl speil) | 1.996 |
Høyde (mm) | 1.522 |
Akselavstand (mm) | 2.596 |
Sporvidde for/bak | 1.525/1.551 |
Bakkeklaring, cm | 14,9 |
Vekt (kg) | 1.310 |
Nyttelast | 470 |
Bagasjerom min/maks liter | 330/1.080 |
Drivstofftank (liter) | 47 |
Drivstoff | Bensin |
Girkasse | 6 trinns man |
Tilhengervekt m/brems kg | 750 |
BMW-eide Mini har utnyttet den originale Mini'ens sjarme og særpreg, og kommer med stadig nye modeller. Mini Paceman er en interessant bil. Den ha mye tilfelles med Range Rover Evoque, og minner mye om originale Mini, men det er også alt, for dette er en helt annen bil.
Paceman er basert på Countryman, men der denne er mer beregnet på røffere terreng, har denne mer urbane og sportslige egenskaper. Allikevel er Paceman ganske "tøff i trynet", og har klare, macho trekk. Dette er forøvrig den første Minien som har horisontale lykter.
Bilen gir større muligheter for individualisering, og med tilleggsutstyret og utstyrspakkene som tilbys er det alle muligheter for å gjøre nettopp dét.
Vi har tidligere prøvekjørt Mini Paceman med forhjulsdrift, og Mini Paceman John Cooper Works satte vi på prøve på en racerbane i Spania. Der fikk vi en sniktitt på bilen med firehjulsdrift, men det var bare se og ikke røre.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenInteriør
Baksetene er to separate stoler, noe som gir tilsvarende komfort man har i forsetene, og medfører at dette er en ren fireseter.
En facinerende interiørdetalj er lys i dørene, og i midtkonsollen til baksetepassasjerene. Lyset skifter i alle regnbuens farger og er riktig kult å se på.
Fem bilder tatt inne i Mini Paceman i mørket. Foto: Morten Larsen
De nostalgiske vippebryterne er fortsatt der, og det store instrumentet midt på er imponerende i sin størrelse. Men til å gi rask og lettlest informasjon om hastigheten er det ubrukelig; da er det bedre å se på den digitale hastighetsmåleren i instrumentet som sitter på rattstammen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er litt pussig, men helt greit at instrumentet følger med når rattet justeres opp og ned. Ut og inn kan rattet også justeres, men kunne godt hatt lengre justeringsmulighet.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er blitt svært vanlig med midtarmlene, noe denne hadde i motsetning til versjonen vi kjørte i desember. Ulempen med disse armlenene er at de er for høye. Da dunker man albuen inn i armelenet når man skal gire. Dét er ingen fordel.
Mini Paceman har et litt uvanlig nøkkelsystem. Nøkkelen skal plasseres i en slisse i dashbordet, og så trykker man på en startknapp. Det hadde imidlertid vært en fordel med et lys som gjør det enklere å finne slissen hvor nøkkelen skal dyttes inn i når det er mørkt.
Les også: Den lille limousinen
Plass
Mini Paceman er en liten bil – men plassen er likevel fullt akseptabel, og ganske imponerende når størrelsen på bilen blir tatt i betraktning. De aller lengste personene kan få noe problemer med takhøyden i baksetet, men for de fleste er plassen god nok
Komfort
Bilen har en telefonholder. Men for liten for en vanlig smarttelefon. Antagelig tilpasset iPhone. Foto: Morten Larsen
Paceman All4 blir levert med portsunderstell som standard. Dét synes vi gjorde bilen unødvendig stiv og stumpete å kjøre. Ettersom det er mulig å bestille bilen med et mykere oppsett, vil vi anbefale kjøpere å gjøre det. Riktig nok er antagelig mange av kjøperne ute etter "gokart-følelsen" i svingene, men jeg tviler på at de mer vanlige brukerne er tjent med å ha et så stivt oppsett på fjæringen.
Artikkelen fortsetter under annonsenTredørs biler har større fordører enn fire/femdørs varianter. De krever mer plass, en ulempe når man parkerer tett inntil andre biler. På Mini Paceman er dørene ganske tunge, og en smule uhåndterlige hvis bilen står i motbakke.
Les også: Sjarmerende og tøff japaner
Drivverk
Systemet for firehjulsdrift består av en flerplateclutch i oljebad levert av Getrag, ganske likt det vi finner i Haldex. Der hvor Haldex opereres hydraulisk, gjøres dette elektronisk på Mini sitt system. Anders Sariberget er teknisk instruktør hos importøren BMW Norge. Han forteller:
Artikkelen fortsetter under annonsenBetjeningen i taket. Foto: Morten Larsen
– Det er en elektromagnet som aktivserer overføringen til bakhjulene fra null til 100%. Det betyr at overføringen av motorkraften blir fordelt 50/50 maks, bilen er satt opp slik at ca 60 til 40% går til bakhjulene som et utgangspunkt. Dette høres mye ut, men i praksis medfører dette ikke noe energitap når det ikke er glatt. Derimot gir dette inngrepet at reaksjonstiden går ned, påpeker Anders Sariberget.
Dersom ett hjul spinner løs, bremses dette av ABS-systemet slik at kraften overføres til de av hjulene som har feste.
Les også: En barsk krabat
Kjøreegenskaper
En interessant funksjon er at man kan slå av de elektroniske krykkene. DTC-systemet kan slås av i to trinn, hvor første trinn aksepterer 20% hjulspinn, men hvis man holder knappen for stabiliseringssystemet inne i minst tre sekunder, vil antispinn og stabiliseringssystemet slås helt av, og man er overlatt til seg selv.
Artikkelen fortsetter under annonsenAnders Sariberget er teknisk instruktør hos importøren. Foto: Morten Larsen
Dette kan være nyttig, ikke bare til lek. Hvis man skal opp en bratt og svingete bakke, kan det være greit at bilen ikke trår inn og "hjelper til". Da har du full kontroll over bilen og kan utnytte effekten og firehjulstrekket for å komme opp.
Men det å slå systemet av kan også være til glede, hvis man for eksempel skal delta på en isbanedag og rett og slett kjøre sideveis på isbane. Dét er nemlig Mini Paceman All4 særdeles velegnet til.
Les også: Et eksklusivt glattkjøringskurs
Det som ikke er så greit, er å rygge i mørket. Vi ønsker oss bedre ryggelys.
Men alt i alt er Mini Paceman et hyggelig bekjentskap med høy premiumfaktor. En litt sær og spesiell bil som vekker oppmersomhet og som sjarmerer folk som kommer i kontakt med den.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Ny og bedre SUV
Les også: G-Klasse født på ny
BMW-eide Mini har utnyttet den originale Mini'ens sjarme og særpreg, og kommer med stadig nye modeller. Mini Paceman er en interessant bil. Den ha mye tilfelles med Range Rover Evoque, og minner mye om originale Mini, men det er også alt, for dette er en helt annen bil.
Paceman er basert på Countryman, men der denne er mer beregnet på røffere terreng, har denne mer urbane og sportslige egenskaper. Allikevel er Paceman ganske "tøff i trynet", og har klare, macho trekk. Dette er forøvrig den første Minien som har horisontale lykter.
Artikkelen fortsetter under annonsenBilen gir større muligheter for individualisering, og med tilleggsutstyret og utstyrspakkene som tilbys er det alle muligheter for å gjøre nettopp dét.
Vi har tidligere prøvekjørt Mini Paceman med forhjulsdrift, og Mini Paceman John Cooper Works satte vi på prøve på en racerbane i Spania. Der fikk vi en sniktitt på bilen med firehjulsdrift, men det var bare se og ikke røre.
Artikkelen fortsetter under annonsenInteriør
Baksetene er to separate stoler, noe som gir tilsvarende komfort man har i forsetene, og medfører at dette er en ren fireseter.
En facinerende interiørdetalj er lys i dørene, og i midtkonsollen til baksetepassasjerene. Lyset skifter i alle regnbuens farger og er riktig kult å se på.
De nostalgiske vippebryterne er fortsatt der, og det store instrumentet midt på er imponerende i sin størrelse. Men til å gi rask og lettlest informasjon om hastigheten er det ubrukelig; da er det bedre å se på den digitale hastighetsmåleren i instrumentet som sitter på rattstammen.
Det er litt pussig, men helt greit at instrumentet følger med når rattet justeres opp og ned. Ut og inn kan rattet også justeres, men kunne godt hatt lengre justeringsmulighet.
Det er blitt svært vanlig med midtarmlene, noe denne hadde i motsetning til versjonen vi kjørte i desember. Ulempen med disse armlenene er at de er for høye. Da dunker man albuen inn i armelenet når man skal gire. Dét er ingen fordel.
Artikkelen fortsetter under annonsenMini Paceman har et litt uvanlig nøkkelsystem. Nøkkelen skal plasseres i en slisse i dashbordet, og så trykker man på en startknapp. Det hadde imidlertid vært en fordel med et lys som gjør det enklere å finne slissen hvor nøkkelen skal dyttes inn i når det er mørkt.
Plass
Mini Paceman er en liten bil – men plassen er likevel fullt akseptabel, og ganske imponerende når størrelsen på bilen blir tatt i betraktning. De aller lengste personene kan få noe problemer med takhøyden i baksetet, men for de fleste er plassen god nok
Komfort
Paceman All4 blir levert med portsunderstell som standard. Dét synes vi gjorde bilen unødvendig stiv og stumpete å kjøre. Ettersom det er mulig å bestille bilen med et mykere oppsett, vil vi anbefale kjøpere å gjøre det. Riktig nok er antagelig mange av kjøperne ute etter "gokart-følelsen" i svingene, men jeg tviler på at de mer vanlige brukerne er tjent med å ha et så stivt oppsett på fjæringen.
Artikkelen fortsetter under annonsenTredørs biler har større fordører enn fire/femdørs varianter. De krever mer plass, en ulempe når man parkerer tett inntil andre biler. På Mini Paceman er dørene ganske tunge, og en smule uhåndterlige hvis bilen står i motbakke.
Drivverk
Systemet for firehjulsdrift består av en flerplateclutch i oljebad levert av Getrag, ganske likt det vi finner i Haldex. Der hvor Haldex opereres hydraulisk, gjøres dette elektronisk på Mini sitt system. Anders Sariberget er teknisk instruktør hos importøren BMW Norge. Han forteller:
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det er en elektromagnet som aktivserer overføringen til bakhjulene fra null til 100%. Det betyr at overføringen av motorkraften blir fordelt 50/50 maks, bilen er satt opp slik at ca 60 til 40% går til bakhjulene som et utgangspunkt. Dette høres mye ut, men i praksis medfører dette ikke noe energitap når det ikke er glatt. Derimot gir dette inngrepet at reaksjonstiden går ned, påpeker Anders Sariberget.
Artikkelen fortsetter under annonsenDersom ett hjul spinner løs, bremses dette av ABS-systemet slik at kraften overføres til de av hjulene som har feste.
Kjøreegenskaper
En interessant funksjon er at man kan slå av de elektroniske krykkene. DTC-systemet kan slås av i to trinn, hvor første trinn aksepterer 20% hjulspinn, men hvis man holder knappen for stabiliseringssystemet inne i minst tre sekunder, vil antispinn og stabiliseringssystemet slås helt av, og man er overlatt til seg selv.
Dette kan være nyttig, ikke bare til lek. Hvis man skal opp en bratt og svingete bakke, kan det være greit at bilen ikke trår inn og "hjelper til". Da har du full kontroll over bilen og kan utnytte effekten og firehjulstrekket for å komme opp.
Men det å slå systemet av kan også være til glede, hvis man for eksempel skal delta på en isbanedag og rett og slett kjøre sideveis på isbane. Dét er nemlig Mini Paceman All4 særdeles velegnet til.
Det som ikke er så greit, er å rygge i mørket. Vi ønsker oss bedre ryggelys.
Men alt i alt er Mini Paceman et hyggelig bekjentskap med høy premiumfaktor. En litt sær og spesiell bil som vekker oppmersomhet og som sjarmerer folk som kommer i kontakt med den.
Tekniske data
Mini Cooper S | Paceman All4 |
Pris, ca kr | 386.900 |
Motorkonfigurasjon | 4 på linje |
Slagvolum, cm3 | 1.598 |
Motoreffekt, hk/kW | 184/135 |
Dreiemoment, Nm v/omdr. | 240/1.600 |
Co2-utslipp (gram/km) | 143 |
Nox-utslipp (mg/km) | 39 |
Forbruk blandet kjøring, l/mil | 0,67 |
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. | 7,9 |
Toppfart, km/t | 212 |
Svingdiameter, meter | 11,6 |
Lengde (mm) | 4.115 |
Bredde (mm, inkl speil) | 1.996 |
Høyde (mm) | 1.522 |
Akselavstand (mm) | 2.596 |
Sporvidde for/bak | 1.525/1.551 |
Bakkeklaring, cm | 14,9 |
Vekt (kg) | 1.310 |
Nyttelast | 470 |
Bagasjerom min/maks liter | 330/1.080 |
Drivstofftank (liter) | 47 |
Drivstoff | Bensin |
Girkasse | 6 trinns man |
Tilhengervekt m/brems kg | 750 |