
Mercedes E-kupé priset

Det gikk som vi ble forespeilet: Inngangsbilletten er dyr - men ikke så dyr.
1. juni kommer den kraftig oppgraderte Mercedes E-Klasse som både kupé og kabriolet.
Bilene leveres med alle de nye sikkerhetsfunksjonene som finnes på nye E-klasse.
I tillegg får du den nye effektive motoren, og et design folk vil snu seg etter i mye større grad enn hva tilfellet er med sedan- og stasjonsvognversjonene.
Prisene starter på 507.000 og 575.000 kroner for henholdsvis E Coupé og E Cabriolet.
Levering og frakt kommer i tillegg.
Vi har prøvekjørt nye E-klasse
Her er prisene:
Mercedes-Benz E-klasse - priser i Norge
Diesel | Utsalgspris (Coupé / Cabriolet) |
E 220 CDI | 513.000,- / 580.000,- |
E 250 CDI | 585.000,- / 650.000,- |
E 350 BlueTEC | 733.000,- / 801.000,- |
Bensin | Utsalgspris (Coupé / Cabriolet) |
E 200 | 507.000,- / 575.000,- |
E 250 | 585.000,- / 655.000,- |
E 300 | 707.000,- / 776.500,- |
E 400 | 886.000,- / 955.000,- |
E 500 | 1.193.000,- / 1.260.000,- |
Prisene er eks. levering
De som ikke har fått med seg det vi tidligere har skrevet om disse bilene, kan lese et sammendrag her:
Design-E-klasse
Mercedes E-klasse av dagens generasjon har tatt fatt på andre halvdel av sin livssyklus, og fikk nylig både ansiktsløftning og diverse oppgraderinger. Vi har tidligere vist og omtalt sedan- og stasjonsvognversjonene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenNå er det ytterligere to versjoner som står for tur, nemlig de mer sportslig orienterte kupé- og kabriolet-utgavene.
Kompakt plattform
Det vakte en del oppsikt at E-klasse kupé var basert på C-klasseplattformen da den ble lansert i 2009. Dette har selvsagt fordeler både når det gjelder å holde vekten nede og når det gjelder kjøredynamikken, samt for produsenten når det gjelder muligheten for å optimalisere fortjenesten per bil ("E-klassepris til C-klassekostnad").
Imidlertid har Mercedes presisert at kupéen deler 60 prosent av sine komponenter med E-klasse.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVi har prøvekjørt Mercedes E-klasse kupé
Motorer, systemer
Mercedes indikerer nå at de har gjennomført omfattende oppdateringer på både E-klasse kupé og kabriolet.
De viktigste endringene utover det utseendemessige, gjelder de firesylindrede BlueDirect-motorene, samt introduksjonen av assistansesystemene som går under fellesbetegnelsen Intelligent Drive.
Artikkelen fortsetter under annonsenNeste Geländewagen? Se den utrolige Mercedes Ener G-Force
Pen og smart
Intelligent Drive er basert på et antall sensorer og kameraer, der et avansert stereokamera nær ryggespeilet gir et tredimensjonalt overblikk opptil 50 meter foran bilen. I samarbeid med bilens systemer analyseres bevegelser fra biler og andre objekter, samt trafikkskilt og veimarkeringer.
Dermed skal bilen kunne unngå eller begrense effekten av kollisjoner og sammenstøt både med parallell, møtende og kryssende trafikk, samt fotgjengere og andre hindere.
En ny bremseassistent øker trykket på bremsepedalen dersom det dukker opp noe eller noen foran bilen. Automatisk og progressiv nedblending av hovedlys er også en av funksjonene.
Alle versjonene av Mercedes E-klasse kan for øvrig nå leveres med LED-hovedlys.
Fra 170 hester
De fornyede modellene kan leveres med et utvalg motorer, hvorav seks bensinmotorer på mellom 184 hestekrefter og 408 hestekrefter, samt tre dieselmotorer fra 170 til 265 hester.
Artikkelen fortsetter under annonsenNå er det altså snart tid for lansering på det norske markedet. Bilen kan bestilles, men lanseringsdato er noe forsinket i forhold til de opplysnbingene vi fikk rett etter nyttår - 1. juni er den nye datoen.