Nettsidene skremmer vekk bilkjøperne

NEI TAKK: Er ikke nettsidene slik kundene forventer, dropper 74 prosent av dem å dra til forhandleren, viser en ny rapport. (Skjermdump: Produsentene)
NEI TAKK: Er ikke nettsidene slik kundene forventer, dropper 74 prosent av dem å dra til forhandleren, viser en ny rapport. (Skjermdump: Produsentene)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er vi ikke fornøyd med bilprodusentens nettside, så dropper vi å besøke forhandleren, viser ny rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny rapport viser at nettet får stadig mer makt over forbrukerne. Faktisk kan en dårlig nettside være nok til at vi utelukker en bilprodusent.

– 74 prosent av de som svarte i undersøkelsen sier at dersom de ikke er fornøyde i første møte med bilprodusentens eller bilforhandlerens nettside, vil de heller ikke bry seg med å besøke forhandleren, skriver Capgemini i en pressemelding.

Det er analyseselskapet ORC International som har utført rapporten, på oppdrag for Capgemini.

Les også: Disse bilkjøpene angrer vi på

Forventer gode svar

For med stadig bedre tilgang på informasjon både fra profesjonelle og amatører, stiller kjøperne høyere krav til forhandler og produsent. For hvis "CarExpert77" vet mye om bilen de vurderer, forventer de det samme, og mer fra forhandleren.

– Mer enn noensinne forventer forbrukeren at forhandleren skal ha svar på alt de har lest og hørt om i sine undersøkelser rundt bilkjøpet. Forhandleren regnes som den aller viktigste kilden til informasjon, heter det i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Slik gjør du et trygt bruktbilkjøp

Begynner på nett

Alt dette stemmer godt med hvor vi går først når vi skal kjøpe bil: Det er rett til datamaskinen, nettbrettet og mobilen. Rapporten viser at 94 prosent av alle bilkjøp starter på nettet.

– Dagens konsumenter er vant til å bruke smarte telefoner og Ipad for å finne frem til informasjonen de trenger. Ikke minst når de skal kjøpe bil, sier Gunilla Resare, kommunikasjonsdirektør i Capgemini Norge AS i pressemeldingen.