Vakker og vanedannende

URBAN: Mercedes CLA er først og fremst bilen for urbane og trendsettende.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å bli kopiert er gjerne det beste beviset på suksess. Spørsmålet er bare hvem som blir de første til å kopiere Mercedes CLA?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Fakta Mercedes CLA

Pris fra: Kr 313.000

L/B/H: 4,63/1,78/1,43 m

Bagasjerom (VDA): 470 l

Motor: 122 – 211 hk

Forbruk (EU): fra 0,42 liter

CO2-utslipp (EU): fra 109 g/km

4x4: Mot tillegg

Garanti: 5 år

EuroNCAP*: Ikke testet

Smak på bokstavkombinasjonen, CLA. Det høres umiddelbart ut som et ikke helt ufarlig og vanedannende legemiddel, men så viser det seg bare å være et vanedannende kjøretøy fra Mercedes. Og det attpåtil til så overkommelig pris at blå resept ikke er nødvendig.

Så morsom er bilen å kjøre, og slik oppsikt vekker den, at CLA kanskje burde vært solgt gjennom helsekostbutikkene.

Høy på seg selv?

Mercedes overrasket for et tiår siden med konseptet som ble til CLS, en stor, firedørs kupe, som teknisk tok utgangspunkt i en klassisk sedan.

Etter å ha blitt kopiert av VW, som gjenskapte Mercedes sine ideer i bilen som ble til Passat CC, nedskalerer Mercedes sin egen designsuksess til CLA. Litt enkelt sagt en kokevasket variant av storebror.

Det er den voldsomme konkurransen mellom Audi, BMW og Mercedes, spesielt i USA, som har frembrakt CLA. I USA prises både BMWs 3-serie og CLA fra 29.900 dollar, hvilket har resultert i startpris fra 313.000 kroner med 122 hk i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Standardbil i bunnen

CLA har Mercedes A- og B-klasse i bunnen, hvilket betyr motor på tvers, drift på forhjulene og mulighet for kjapp toclutch girkasse, som i praksis fungerer som automatgir. Siden CLA med sine rammeløse vinduer og gjennomførte kupepreg passer best med bensinmotor, kommer den i første omgang med tre slike (122 til 211 hk) og en dieselmotor (170 hk).

Selv om dieselmotoren tilfredsstiller kommende utslippskrav (Euro 6), og derfor nesten ikke slipper ut NOx, blir det like feil med diesel i en kupe som i en kabriolet. Vi snakker tross alt om framoverlent bevegelse i komfortsonen og ikke varetransport!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Design viktigst

I CLA dyrkes design framfor funksjonalitet. Naturligvis kan du la dine godt voksne venner sitte i baksetet, men barn har det opplagt bedre der bak. Lengde på 4,63 meter gir derimot 470 liter bagasjerom, som likevel er et par kofferter mindre enn hva Skoda Octavia laster.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat det siste bryr neppe Mercedes seg om. De vet at CLA blir en trendsetter. Spørsmålet er bare om hvem som kopierer trenden først. Om det nok en gang blir giganten VW. Deres Jetta er jo som skapt for å omformes til firedørs kupe.

Med CLA følger kjøreegenskaper i klassens øvre sjikt, selv om bilen oppfører seg ganske annerledes på veien enn BMWs 3-serie. CLA kommer med firehjulstrekk mot slutten av året. Den kommer sammen med gate-raceren fra AMG med 360 hk.

Nå gjenstår egentlig bare å vente å en Shooting Brake-versjon også av CLA. Det kan bli klodens vakreste stasjonsvogn. Men om en slik bil er på trappene vil ikke Jürg Prigl, visepresident for kompakte biler hos Mercedes, avsløre.

Derimot snakker Prigl gjerne om å gå nye veier.

– CLA er ment å åpne for kunder som aldri har eid Mercedes før, og den er viktig i vår strategi for å gjøre Mercedes til det mest kjøpte premiummerke fram mot 2020.