Meny

Vakker industridesign i Genéve

Pinifarina har noe de skal avduke her. Hva? Foto: Morten Larsen
Pinifarina har noe de skal avduke her. Hva? Foto: Morten Larsen

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hyper- og superbilene er av og til rene kunstverk. Vi fråtser i alt det vakre.

Genéve (ABC Nyheter) Har du hørt om Sergio Pininfarina? Sergio var sønnen til Guiseppe Farina, grunnleggeren av designfirmaet Pininfarina. Guiseppe var bare 150 cm høy, og fikk derfor tilnavnet Pinin, som betyr "barn". Guieseppe tok likegodt navnet til seg, og ble hetende Guiseppe Pininfarina.

Sergio brakte designfirmaet Pininfarina til nye høyder. Han døde i fjor, og til minne om ham har dette berømte, italienske designfirmaet laget denne vakre konseptbilen oppkalt etter han. Øvelsen er gjort for å se inn i fremtiden med en kompakt, sportslig og racinginspirert bil. Pininfarina baserte bilen på mekanikken til en Ferrari 458 Spider.

Se videoer fra motorshowet i Genève nederst i saken.

Stille før stormen

Den britiske bilprodusenten Noble avduket høytidelig sin nye M600. Den har et karosseri i karbonfiber, og 542 hk per 1.000 kilo. Ikke dårlig. Når får vi se en Noble i Norge?

Panserfestet på Pagani viser sans for detaljer på en hypermoderne bil. Foto: Morten LarsenPanserfestet på Pagani viser sans for detaljer på en hypermoderne bil. Foto: Morten Larsen

Pagani hadde sin fantastiske Pagani Huayra stående der med alt som kunne lukkes opp stående i åpen stilling. Et imponerende skue. Det er mye å fortelle om denne bilen, jeg nøyer meg med å si at dette antagelig må sies å være det flotteste av bil noen gang laget.

Motoren er en 6-liter V12 Mercedes-AMG motor på 730 hk, men den er snill på utslippene og klassifiseres i EU5. Bilen er bygget med stor vekt på kvalitet i alle detaljer og Pagani har fått en rekke priser for denne bilen.

Bugatti stilte med tre versjoner av sin roadster; to Grand Sport Vitesse med 1.200 hk og dermed den kraftigste roadster noengang. Så hadde de en Veyron 16.4 Grand Sport.

Drivstoffgjerring VW

Honda viste stolt frem sin nye, og lenge etterlengtede NSX. En meter og 16 høy rager den ikke høyt over bakken. Det er nesten det eneste vi foreløpig vet om bilen, bortsett fra at den skal produseres i Ohio – av alle steder.

Les også: NSX-drømmen nærmer seg

Volkswagen viste frem en særdeles drivstoffgjerrig bil, SL1-Plugin Hybrid. Den skal kunne gå på 0,09 liter per mil og bare slippe ut 0,21 gram CO2 per kilometer. En 48 hk dieselmotor og en 27 hk elektromotor sørger for fremdriften. Mer informasjon fikk vi foreløpig ikke, men dette var i hvert fall en av få spesialbiler vi fikk prøvesitte.

Se bildene i galleriet øverst! Foto: Morten LarsenSe bildene i galleriet øverst! Foto: Morten Larsen

Giugiaro markerte 45 år som bildesignere (Italdesign) med å vise frem en coupé og en roadster av bilen Parcour. Under skallet befinner det seg en Lamborghini 5,2-liter V10, og på dashbordet skal det befinne seg knapper som gjør det mulig å justere hjuloppheng og mappe motoren. 0 til 100 går på 3,8 sekunderGiugiaro sier den spektakulære bilen er en blanding av en SUV, en crossover, en GT-bil og en midtmotor-bil. Flott er den.

Drømmen av en sportscoupé

Jeg likte også godt Giugiaros Grand Turismo Brivido, utstilt på standen til Vredestein, som viste frem sitt nye dekk Ultra Vorti R.

Lexus LF-LC ble første gang vist på Detroit-utstillingen i fjor, og er en konseptbil designet av Lexus sitt designstudio Calty i Newport Beach, California. Det er en hybriddrevet 2+2 og de har forsøkt å lage drømmen av en premium sportscoupé.

Les også: Nå vises Lexus IS

Alfa Romeo 4C hadde høy forventning. Foto: Morten LarsenAlfa Romeo 4C hadde høy forventning. Foto: Morten Larsen

Stor spenning var også knyttet til nye Alfa Romeo 4C. Designet er i beste Alfa-tradisjon, men jeg synes bilen ser ut som en redesignet Lotus Elise. Alfa Romeo 4C får en 1750 turbo bensinmotor og TCT dobbeltclutch automatgirkasse. Dette skal visstnok bli en skikkelig kjøremaskin.

Da er det atskillig mer eleganse over konseptbilen til det europeiske Institutt for Design i Torino. Alfa Romeo Gloria Concept. Dette lover godt for fremtiden!

Les også: Fra Aventador til lansering av jubileumsmodell

Regn med stiv pris

Se flere bilder i galleriet. Touring Superleggera har laget sin egen Disco Volante basert på Alfa Romeo. Foto: Morten LarsenSe flere bilder i galleriet. Touring Superleggera har laget sin egen Disco Volante basert på Alfa Romeo. Foto: Morten Larsen

Touring Superleggera heter et annet designfirma med lange aner innen italiensk bildesign. 60 år har gått siden Alfa Romeo C52 Disco Volante vakte oppsikt på bilutstillinger verden rundt.

Touring Superleggera avduket sin versjon av Disco Valente i Genéve, og overraskende er det ikke at den er basert på en Alfa Romeo 8C Competizione med en 4,7 liters V8 på 443 hk.

Still dere i kø for å kjøpe, folkens! Joda, bilen skal produseres, riktig nok i et begrenset antall. Regn med å betale en svært stiv pris.

Prisen er også stiv for McLarens P1. Flott er den, men en akk så uoppnåelig drøm for alle unntatt noen får privelegerte. Den har ørlite grann bedre prestasjoner på veien enn Ferraris LaFerrari, men LaFerrari er utvilsomt Genéve-utstillingens vakreste bil. Dét er herved gjort!

Les også: Sensasjonell Ferrari lansert i Genéve

Les også: Nybillanseringer i kø

Video: Porsche 911 GT3

Video: McLaren P1

Video: Chevrolet Corvette Stingray

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus